۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۷۳۶۳۰۱
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

نظام آموزشی کشور به جای متفکرپروری تکنوکرات تولید می کند

نظام آموزشی کشور به جای متفکرپروری تکنوکرات تولید می کند
داودی با اشاره به ضرورت تغییر مبانی علم اقتصاد جهت حل مشکلات جامعه، نظام آموزشی کشور را متولی این مهم دانست که در حال حاضر به تکنوکرات پروری به جای متفکرپروری می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، پرویز داودی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در همایش علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی که امروز در سالن همایش های مؤسسه امام خمینی برگزار شد با اشاره به بحران‌های اقتصادی قرن بیستم در اروپا و آمریکا، اظهار داشت: مهم‌ترین بحران در سال ۱۹۷۳ یعنی بحران نفت، ۱۹۹۷ و بحران ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ در اثر مبانی علمی غربی به وجود آمد.

وی ادامه داد: با آشکار شدن مضرات نظام سرمایه داری برای حل مشکل علت اصلی را روند‌ها و متغیر‌های اصلی و مبنایی اقتصاد دانستند و سراغ بررسی مبانی اقتصادی نرفتند.

معاون اول دولت نهم با انتقاد از سیستم آموزشی کشور اظهار داشت: نظامات ارزیابی‌های علمی کشور و نظام آموزش و پرورش به گونه ای است که به جای متفکرپروری به تکنوکرات پروری مشغول است.

وی با انتقاد از به کارگیری لفظ توسعه پس از تذکرات رهبر معظم انقلاب و جایگزینی مفهوم پیشرفت اظهار داشت: نگاهی به برنامه‌های توسعه کشور فقدان یک نقشه راه را نشان می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر از آیت الله مصباح جهت تأسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و مؤسسه امام خمینی با هدف فراگیری علوم رایج در حوزه علمیه، خاطرنشان کرد: فراگیری علوم انسانی با تأکید بر ارتقاء دانش حوزوی طلاب را قادر می‌کند خطوط پنهان رایج علوم انسانی را کشف کرده و مبانی غیر الهی این علوم را به خوبی موشکافی کنند و راهکاری ارائه کنند.

وی ادامه داد: مرحوم علامه مصباح مباحث راهگشا و تعیین کننده‌ای برای ورود اساتید به این معرکه جنگ نرم فراهم کرد و زمینه مهمی را برای ارائه علم اقتصاد اسلامی ایجاد نمود.

معاون اول دولت نهم با اشاره به تلاش‌های صندوق بین المللی پول برای عقب نگه داشتن کشور در قالب ارائه برنامه‌های علمی اظهار دشت: وقتی در حوزه جنگ تفکر دست بالا را نداشته باشیم دشمن می‌تواند با ترکیب این جنگ با هر نوع جنگ دیگر موقعیت دشواری را برای نظام رقم بزند.

وی با اشاره به برنامه تفاهم نامه صندوق بین المللی پول با دولت وقت در سال ۷۴ و امضا نشدن آن تصریح کرد: با اینکه آن تفاهم نامه امضا نشد، اما بسیاری از بند‌های آن در برنامه سوم توسعه پیاده شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان حل بسیاری از مشکلات را در گرو حل معضل مبانی علوم انسانی از طریق نظام آموزشی عنوان کرد.

ارسال نظرات