۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۷۱۸۸۴۳
عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی:

تبلیغ، از فلسفه های اصلی تشکیل حوزه های علمیه

تبلیغ، از فلسفه های اصلی تشکیل حوزه های علمیه
خراسان رضوی-حجت الاسلام مرویان حسینی مسولیت پذیری را ویژگی انسان مومن و مجاهد و تراز قرآن دانست و فلسفه ایجاد حوزه های علمیه و نظام روحانیت را جریان تبلیغ معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی در مراسم نکوداشت مُبلغ جهادگر و شاعر اهل بیت(ع) مرحوم حجت‌الاسلام شیخ مصطفی نصیری و همسر مرحومه وی که چندی پیش در مسیر عزیمت به محل تبلیغ اسیر سیل شده و از دنیا رفتند، بیان داشت: سه ویژگی جهادی، مُبلغ و شاعر بودن در شخصیت این رسالت‌مدار حوزوی جلوه می‌کند که نقطه تلاقی آن‌ها، مسئولیت‌مدار بودن او است.

وی با بیان اینکه انسان مسلمان در برابر خود، خانواده، آشنایان، جامعه، بشریت و طبیعت متعهد و مسئول است، گفت: این‌ها حلقه‌های مسئولیت‌مداری انسان مومن و مسلمان است که گستره‌ی آن فقط انسانی نیست بلکه تاریخی و جغرافیایی است و این محفل نورانی نیز به پاس بزرگداشت و ارزش‌های والای این مجاهد فی سبیل الله و این مُبلغ جان داده در راه خدا برگزار شده است.

مسولیت پذیری انسان مومن مجاهد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تاکید بر اینکه مهمترین ویژگی انسان مومن و مجاهد، مسئولیت‌پذیری او است، ادامه داد: انسانی که نسبت به حوادث پیرامونی و ظلم و جنایاتی که برمظلومان می‌شود احساس مسئولیت می‌کند، او یک انسان زنده از دیدگاه مکتب اهل بیت(ع) است.

وی افزود: انسان مسلمان در نگاه قرآن حضور تاریخی دارد که این حضور تاریخی با عامل محبت و سَخَتِ اوست، عامل محبت او را به همه خیرهای تاریخی که توسط اولیاء الهی در طول تاریخ اتفاق افتاده و او به آن راضی بوده است، پیوند می‌زند و عامل سَخت، او را با همه شرهایی که در طول تاریخ اتفاق افتاده و او از آنها روی‌گردان بوده است، از آنها دور می‌کند، که این نشان دهنده مسئولیت انسان مسلمان است.

حجت الاسلام مرویان حسینی بیان داشت: شهدای عزیز ما شهیدان اصلانی و دارایی و این مجاهد فی سبیل الله مُبلغ جهادگر حجت‌الاسلام والمسلمین نصیری‌ از این عنصر انسانی والا یعنی مسئولیت‌پذیری در برابر حوادث پیرامونی خود به شدت بهره‌مند بودند.

وی افزود: این سنت تعمیم، انسان‌ها را به تاریخ و جغرافیا تعمیم می‌دهد اگر ظلمی درهر گوشه عالم اتفاق بیفتد و این فرد نسبت به آن ظلم احساس مسئولیت نکند باید پاسخگو باشد.

احساس مسولیت ویژگی انسان تراز قرآن

رئیس کمیسیون پژوهش حوزه علمیه خراسان بیان داشت: احساس مسئولیت در برابر حوادث پیرامونی مهمترین ویژگی انسان زنده، تراز قرآنی و انسان مجاهد است و این صفت مسئولیت‌پذیری برترین صفتی است که یک انسان مومن دارد و همین صفت است که در خصوص آن قرآن می‌فرماید: «مبلغان الهی کسانی هستند که از سر دلسوزی و وظیفه‌ مداری تبلیغ رسالت‌های الهی را انجام می‌دهند».

وی با بیان اینکه فرهنگ تبلیغ در اندیشه اسلامی، فرهنگی است که اولیا الهی به ما آموزش دادند و این رسالت مسئولیت‌مداری پایه و اساس تبلیغ اسلامی است، گفت: برادر ارجمند حجت الاسلام شیخ مصطفی نصیری‌ براساس رسالت تبلیغی مانند بزرگان، عالمان و اسلاف خودش این رسالت را به دوش کشید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان داشت: قاضی نورالله شوشتری که درهمین سزرمین سالیانی علم، عمل صالح، فضل و دانش را از جوار حضرت رضا(ع) گرفته بود ،  بنا به احساس مسئولیت خودش به هندوستان مهاجرت کرد تا درآنجا با نشر اندیشه‎های اهل بیت(ع) به مردمانی که در ظاهر به واسطه دوری از مکتب اهل بیت(ع)، عشق و محبتی به ایشان نداشتند، جذب مرام و راه اهل بیت(ع) کند.

وی افزود: علامه شهید قاضی نورالله شوشتری براساس مشترکات مذاهب فتوا می‌داد و عالم بزرگ منطقه هندوستان شده بود اما نفوذی‌ها، عشق و ارادت و محبت او به مکتب اهل بیت(ع) را برملا کردند و تندروهای افراطی او را به شهادت رساندند.

حجت الاسلام مرویان حسینی ادامه داد: در حال حاضر بیش از150 رساله علمیه که بخشی از آنها امروز منتشر شده است از آثار گرانسنگ علامه شهید قاضی نورالله شوشتری به جای مانده است.

فلسفه تشکیل حوزه های علمیه

استاد حوزه و دانشگاه گفت: اولیا الهی و بزرگان، چراغ تبلیغ اسلامی را روشن کردند و امروزه جریان تبلیغ یک جریان زاینده است و یک جریان زایش نیرو برای اسلام و مکتب اهل بیت(ع) است.

وی افزود: تبلیغ جریانِ یک مجاهدت علمی در راه خدا است، جریان نشان دادن اصالت حوزه‌های علمیه در همه عرصه‌های مختلف درکشور است و فلسفه تشکیل حوزه‌های علمیه، جریان تبلیغ است.

رییس کمیسیون پژوهش حوزه علمیه خراسان بیان داشت: مجاهد فی سبیل الله مرحوم شیخ مصطفی نصیری اول و آخر این جریان درخشان و نورانی نبوده‌ است و چه در دوران دفاع مقدس که بیشترین گروهی که از اقشار گوناگون مردم در جنگ حضور پیدا کردند و به شهادت رسیدند روحانیت بوده و چه در عرصه‌های گوناگون و در مناسبت‌های مختلف، فضای حقیقی و مجازی این روحانیت است که رسالت تبلیغ، هدایت، دعوت و رسالت دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌ مکتب اهل بیت(ع) و توسعه قرآن کریم را برعهده دارد.

وی افزود: آنچه که امروزه ما از جذب جوانان و نوجوانان مشاهده می‌کنیم با وجود هجمه‌ها و توطئه‎ها، شایعات و جنبه‌های گوناگون حقیقی و بصری که بر علیه نظام روحانیت و اندیشه درخشان مکتب اهل بیت(ع) صورت می‌گیرد، این همه جذب به واسطه حضور تبلیغی مُبلغان عزیز می‌باشد و همگان اذعان دارند که فلسفه تشکیل حوزه‌های علمیه جریان تبلیغ بوده است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه درکشورهای مختلف حضور فعال حوزه‌های علمیه را می‌بینیم مثلا در کشور هندوستان با جمعیت یک میلیارد و صد میلیون نفر، بیش از ۱۰۰۰مدرسه علمیه خواهران وجود دارد، افزود: این فداکاری‌ها، مجاهدت‌ها و جان‌نثاری‌ها و تا سرحد جان دادن در راه تبلیغ این پیام را می‌رساند که جریان تبلیغ را باید روز به روز پاینده‌تر و موثرتر و از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم برخوردار کرد و در عرصه‎های گوناگون فضای حقیقی و مجازی در گروه‌های مخاطب گوناگون از بزرگسال تا کودک و نوجوان باید، فعال و پایدار باشد.

حجت الاسلام مرویان حسینی در پایان گفت: آنچه که امروزه می‌تواند نظام اسلامی را حمایت و مکتب اهل بیت(ع) را معرفی کند و اصالت فلسفه نظام روحانیت را نشان دهد، جریان تبلیغ است آن هم تبلیغ مجاهدانه، موثر و در اقصی نقاط کشور در مسیرهای دور و نزدیک، شهرستانها و روستاها است./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات