۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۷۰۸۶۲۷

اولین عید فطر مسلمانان آسیا پس از کاهش محدودیت‌های کرونایی + عکس

اولین عید فطر مسلمانان آسیا پس از کاهش محدودیت‌های کرونایی + عکس
مسلمانان آسیا، اولین عید فطر را پس از کاهش محدودیت های کووید-۱۹ جشن می گیرند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، سوٍث چاینا مورنینگ پست، میلیون‌ها اندونزیایی‌ها پس از دو سال از بازگشت آیین های عید فطر به خانه های خود، با هجوم بردن به مراکز خرید و بازارهای محلی ابراز شادی کردند.

برای بسیاری از مسلمانان در کشورهای مختلف، جشن‌ها به دلیل درگیری و مشکلات اقتصادی کاهش یافته است.

امسال، مسلمانان در سراسر جهان مراسم عید فطر را برگزار می‌کنند، جشنی که معمولاً با نمازهای جماعت، گردهم آمدن و جشن گرفتن با وعده‌های غذایی و لباس‌های نو مشخص می‌شود و این در حالی است که افزایش قیمت‌های جهانی غذا به دلیل جنگ در اوکراین، بر این مراسم سایه افکنده است.

با این وجود بسیاری هنوز مصمم به لذت بردن از عید هستند، عیدی که از روز دوشنبه در بسیاری از کشورهای اسلامی آغاز شد و در بحبوحه کاهش محدودیت‌های ویروس کرونا در کشورها، پایان ماه روزه‌داری اسلامی در ماه رمضان است.

در بزرگترین مسجد جنوب شرقی آسیا، ده ها هزار مسلمان صبح روز دوشنبه در نماز عید شرکت کردند. مسجد جامع استقلال در جاکارتا پایتخت اندونزی با شروع همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ بسته شد و نماز عید فطر امسال رویداد بزرگی برای آن به شمار می آید.

جنگ در اوکراین و تحریم‌های روسیه باعث اختلال در عرضه غلات و کود شده و قیمت مواد غذایی را افزایش داد.

تعدادی از کشورها با اکثریت مسلمان برای بیشترین بخش از واردات گندم خود به شدت به روسیه و اوکراین وابسته هستند. حتی قبل از تهاجم روسیه، با وجود بهبود اقتصاد جهانی از وضعیت رکود ویروس کرونا، در سال ۲۰۲۰ تنگناهایی در زنجیره تامین مایحتاج عمومی ایجاد شده بود که باعث تاخیر در حمل و نقل و بالا بردن قیمت مواد غذایی و سایر کالاها شده بود.

مسلمانان از تقویم قمری پیروی می‌کنند و روش‌ها، از جمله رؤیت ماه، می‌تواند منجر به این شود که کشورهای مختلف یا جوامع اسلامی عید را در روزهای مختلف اعلام کنند.

در هند، اقلیت مسلمان این کشور از توهین و تحقیر ناسیونالیست‌های تندرو هندو که مدت‌هاست از مواضع ضد مسلمانان حمایت کرده‌اند و نفرت مردم را علیه مسلمانان برانگیخته‌اند، نگرانند. تنش ها در ماه رمضان به خشونت تبدیل شد، از جمله سنگ اندازی بین گروه های هندو و مسلمان، در مراسم رامانوامی در آغاز ماه آوریل.

واعظان مسلمان به مومنان هندی هشدار دادند که در ایام عید هوشیار باشند. اویس سلطان خان، یک فعال حقوق بشر گفت: «مسلمانان هند به طور فعال خود را برای مقابله با بدترین ها آماده می کنند،هیچ چیز برای مسلمانان هند، مانند گذشته نیست، از جمله عید.»

با این حال، بسیاری از مسلمانان در جاهای دیگر از احیای مناسکی که به دلیل محدودیت‌های همه‌گیر مختل شده بود، خوشحال شدند.

همچنین میلیون‌ها نفر از اندونزیایی‌ها قبل از عید، قطارها، کشتی‌ها و اتوبوس‌ها را رزرو کرده اند و از شهرهای بزرگ بیرون می‌روند تا با خانواده‌هایشان در روستاهای پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی جهان جشن بگیرند. از سر گرفتن سنت بازگشت به وطن، پس از دو سال هیجان زیادی ایجاد کرد.

هادیول امام یکی از ساکنان جاکارتا، گفت: «اشتیاق برای جشن گرفتن عید به روش عادی بالاخره امروز برطرف شد، اگرچه همه گیری هنوز به پایان نرسیده است.»

مسلمانان مالزی نیز پس از بازگشایی کامل مرزهای کشورشان و کاهش بیشتر اقدامات کووید-۱۹، در حال و هوای جشن بودند. بازارها و مراکز خرید ماه مبارک رمضان در آستانه عید مملو از خریداران شده و بسیاری به زادگاه خود سفر کردند.

فیروز محمد طالب، مدیر فروش که در کوالالامپور کار می کند، گفت: «این یک موهبت است که اکنون می توانیم برای جشن گرفتن برگردیم.» خانواده او پس از دو سال دوری به دلیل محدودیت های قبلی سفر، در روستای همسرش جشن می گیرند.

او افزود: «در آنجا بعد از نماز عید به دیدار همسایه ها می روند و در هر ایستگاه به ستایش حضرت محمد (ص) می پردازند و غذای نذری پخش می کنند.»

او گفت: «این عید برای جشن گرفتن نیست، بلکه برای دور هم جمع شدن است.»/۹۸۸/

ارسال نظرات