۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۶۹۸۴۲۰
یادداشت؛

متنی بر حاشیه سازی های لاریجانی

متنی بر حاشیه سازی های لاریجانی
آیا انتشار نامه محرمانه شورای نگهبان و ارسال نقد آن به همه رسانه های داخلی و خارجی را می توان «نقد درونی» خواند.

اشاره: آقای لاریجانی در انتخابات 1400 رد صلاحیت شد وی که قبل از تایید صلاحیت ها در ژست یک رییس جمهور به وزارت کشور رفته بود با دوربین های متعدد و ژست های گوناگون اولین فیلم انتخاباتی خودش را در داخل وزارت کشور ساخت و شعار خودش را «نه کلید و نه چکش»و «نه پادگان نه دادگاه» قرار داد تا نامزدهای احتمالی مانند رییسی که نماد «چکش» و قالیباف را که نماد «پادگان» است در همان ابتدای کار ضربه فنی کرده باشد. او که در ژست رییس جمهوری حاضر شده بود و از پشتیبانی اصلاح طلبان و دولت تدبیر و امید و برخی اصول گرایان سنتی  برخوردار بود چنین فکر می کرد که قطعا رییس جمهور دولت سیزدهم خواهد بود. غافل از این که دو مانع بزرگ بر سر راه او بود که اصلا به مخیله خودش راه نمی داد یکی رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان و دیگری بر فرض تایید،‌ عدم اعتماد عمومی در انتخابات که نمی توانست از سد مردم عبور کند. به همین دلیل زمانی که شورای نگهبان صلاحیت وی را برای این امر مهم احراز نکرد آقای لاریجانی و برادرش صادق لاریجانی نسبت به آن حساسیت نشان دادند و هنوز برغم گذشت قریب به 7 ماه همچنان در شوک رد صلاحیت خودش به سر می برد. از این رو،‌ وی بارها طی مصاحبه ها و مکتوباتی خواهان بیان دلایل رد صلاحیتش از سوی آن شورا شده است.

شورای نگهبان نیز بر اساس قانون پاسخ وی را به صورت محرمانه و با مهر محرمانه برای شخص خودش ارسال کرد تا مسایل به صورت عمومی مطرح نشود و از هر گونه تنش های اجتماعی و مراء و جدال پرهیز شود؛ ولی وی خواهان حذف مهر محرمانه از سوی شورای نگهبان گردید که مورد قبول آن شورا واقع نشد. سرانجام نامه محرمانه شورای نگهبان به آقای لاریجانی در یکی از سایت های خارجی سر در آورد! و سپس در سایت ها و شبکه مجازی داخلی نیز به صورت گسترده پخش شد. بلافاصله نامه علی لاریجانی به شورای نگهبان کهگویا از پیش تهیه شده بود در اختیار رسانه ها قرار گرفت.

ما در این مقاله بیشتر به مسایل حاشیه ای این نامه می پردازیم و نقد محتوایی آن را به افکار عمومی واگذار می کنیم.

۱. انتشار نامه «محرمانه» آن هم در یک سایت خارجی! از سوی کسی که 12 سال رییس قوه مقننه کشور بوده است جای بسی شگفتی است.

۲. آقای لاریجانی در این نامه نقد خودش بر شورای نگهبان را «نقد درونی» نامیده و گفته است که با این عنوان نقد درونی«مرزبندی خودش را با دشمنان انقلاب» حفظ کرده است! براستی آیا انتشار نامه محرمانه شورای نگهبان و ارسال نقد آن به همه رسانه های داخلی و خارجی را می توان « نقد درونی» خواند. این حرکت درست مانند حرکت کسانی می ماند که از پشت بلندگوی دو مسجد در فضای محل همدیگر را نقد درونی می کردند و البته همه مردم آن محل نیز در جریان این نقدها قرار می گرفتند! آیا صرف این که کسی در داخل کشور یکی از نهادها را، هر چند با ادبیات زشت و زننده مانند اتهام «ظلم فاحش و ...»مورد حمله قرار دهد می توان نقد درونی نامید؟! آیا اجازه می فرمایید که جنابعالی را نیز این گونه نقد درونی کنند؟ اگر چنین است پس چرا یا کوچک ترین نقدی از سوی یک دانشجویی در قم، ‌وی را به زندان انداختید؟! حتما می دانید که مدیر کل اطلاعات قم و معاون ایشان به چه دلیلی از کار برکنار شدند و به زندان افتادند؟!

۳.جنابعالی رد صلاحیت خودتان را لطمه به شورای نگهبان و نظام دانسته اید و گفته اید علاوه بر آن لطمه به ساختار مردم سالاری و عدالت اجتماعی است! خوب است به این سوال پاسخ دهید که آیا تنها رد یا عدم احراز صلاحیت جنابعالی موجب چنین لطمه ای می شود یا موار دیگری هم چنین لوازمی در پی دارد؟ اگر تنها رد صلاحیت شما چنین عواقبی دارد چرا؟! واگر بحث شما کلی است و شامل موارد دیگر هم می شود چرا نسبت به رد صلاحیت یا عدم احراز دیگران در انتخابات 12 گانه قبلی هیچ عکس العملی از خود نشان نداید؟! این درحالی بود که شما 12 سال در جایگاه ریاست قوه مقننه قرار داشتید!

۴.سوال دیگری که در افکار عمومی مطرح است این است که انتشار نامه محرمانه در این فاصله زمانی چه معنا و مفهومی می تواند داشته باشد؟ درست در زمانی که ایران در جریان مذاکرات برای رفع تحریم ها در حال جنگیدن است نامه محرمانه شورای نگهبان از مبدا سایت خارجی منتشر می کیند و سپس جوابیه ای این چنینی منتشر می کنید و خوراک برای رسانه های معاند خارجی فراهم می سازید؟! آیا نمی شد انتشار این نامه را قبل از مذاکرات و یا بعد از آن یعنی به دو ماه دیگر موکول می کردید؟ فراموش نمی کنیم که فتنه 78 از انتشار یک نامه محرمانه آغاز شد و فتنه 88 نیز از یک نامه بدون سلام هاشمی به رهبری که می توانست محرمانه باشد/ و فراموش نمی کنیم که بر اساس اسناد موجود،‌ فتنه 88 موجب به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای گردید و دشمن نسبت به اختلاف ها و حتی براندازی نظام اسلامی خوش بین شد.

۵. جنابعالی عدم احراز صلاحیت یا رد صلاحیت خودتان را «ظلم فاحش به خودتان و خانواده لاریجانی» تلقی کرده اید! براستی آیا این تعابیر از کسی که از ابتدای انقلاب تا کنون خو و برادرانش حاکمیت خانوادگی بر کشور داشته اند و حتی در برهه 10 ساله اخیر،‌ دو قوه کشور در اختیار داشته اند زیبنده شماست؟ آن هم تنها به دلیل این که برای یک دوره برای نامزدی ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشده اید؟!

۶. جنابعالی در این نامه به حدیثی از پیامبر تمسک می کینید که «لایستکمل عبد حقیقة الایمان حتی یدع المراء و ان کان محقا؛ ‌بنده مادامی که جدال و مراء را ترک نکند حتی اگر محق باشد حقیقت ایمانش کامل نشده است» براستی آیا جنابعالی خودتان به این حدیث عمل می کیند که دیگران را به آن دعوت می کیند؟ آیا رفتار شما در آن روز معروف یکشنبه سیاه در مجلس در برابر احمدی نژاد نوعی مراء و جدال نبود که حتی رهبری معظم نیز از شما هم گلایه کردند که قدری زیاده روی کرده اید؟ انتظار عموم مردم از شما این است که هر چند در این ماجرا محق باشید از دعوا و جنجال و مراء بپرهیزید ولی متاسفانه در این 7 ماه گذشته دایما بر طبل مراء و جدال درباره رد صلاحیت تان می کوبید در حالی که سایر نامزدهای رد صلاحیت شده با پذیرش نظر شورای نگهبان،‌ در یک جایگاه یا مسوولیتی مشغول فعالیتند. متاسفانه اخوی شما نیز در شورای نگهبان نتیجه انتخابات را نپذیرفت و حاضر به امضای آن نشد!

۷. به نظر می رسد که مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی با همه آن کینه توزی هایی که در انتخابات به کار گرفت بر جنابعالی شرافت داشته باشد زیرا ایشان برغم رد صلاحیتش در انتخابات 96 هرگز دست به اقداماتی که شما علیه شورای نگهبان زدید نزده است. ظاهرا طلبکاری شما و خانواده شما از نظام تمامی ندارد.

۸.حمله به شورای نگهبان و اتهام مدیریت کردن انتخابات از تهمت هایی است که ضد انقلاب به نظام می زند جنابعالی به جای دفاع از نظام و انقلاب که همه اعتبارتان از همین خون های پاک شهداست نوشته اید«عده ای می پندارند در انتخابات باید نتیجه ای که آنان صلاح می دانند بیرون بیاید و استفاده از همه امکانات برای این مقصود را مشروع می دانند» این اتهام همان اتهامی است که سران فتنه در سال 88 وقتی رای لازم در انتخابات نیاوردند به شورای نگهبان و نظام وراد کردند و فتنه عظیمی به راه انداختند که جنابعالی نیز جزو ساکتین آن بودید. براستی آیا از ابتدای انقلاب تا کنون روسای جمهوری که انتخاب شدند که اکثر آن ها از جریانی بودند که امروز جنابعالی به آن تعلق دارید با مهندسی انتخابات تعیین شده اند؟! آیا انتخاب آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی،‌ احمدی نژاد،‌ روحانی و انتخاب رییسی همه با مهندسی شواری نگهبان صورت گرفته است؟!

۹. درباب مسایل 22بهمن قم به گونه ای سخن گفته اید که گویا هیچ گونه شکایتی نداشته اید؟ بیش از 80 نفر از طلاب و فضلای جوان را به اتهام شعار و حضور در آن مراسم به دادگاه کشاندید و حتی کسانی که در قم نبودند از جمله خود بنده را به دادگاه بردید(‌الحمدلله تبرئه شدم) فرستادن تیم تحقیق به قم بدون صحبت کردن بادوستان موسسه امام خمینی ره و هفته نامه پرتوی سخن،‌ در آستانه رای اعتماد به کابینه رفیق شفیق خودتان حسن روحانی،‌ گزارش غیر واقعی و یک طرفه در مجلس قرائت کردید و از دوستان مظلوم هفته نامه پرتو به عنوان «حلقه پرتوی سخن» نام بردید و برغم نامه نگاری رسمی مدیر مسوول هفته نامه و اصرار آقایان دکترآقا تهرانی و دکتر نبویان مبنی بر دادن حق دفاع به مدیر مسوول هفته نامه از دادن این حق مسلم و قانونی امتناع کردید و سپس گزارش را به قوه قضاییه ای فرستادید که برادر مکرم شما ریاست آن را بر عهده داشت! و جالب این که بنده و آقایان ابوترابی و شکروی از دوستان موسسه که با همان شکایت به دادگاه کشاندند و در دفاعیه قویی که داشتیم تبرئه شدیم مجددا مدعی العموم تحت فشار شما نسبت به حکم اعتراض کرد و برای بار دوم نیز تبرئه شدیم. با این توضیح آیا واقعا شما هیچ وقت در هیچ کجا لب به شکایت نگشوده اید؟!

۱۰. درباب فتنه به گونه ای قلم زده اید که گویا رهبری نظام و نایب امام زمان عج نیز اشتباه کرده و می بایست از جنابعالی تبعیت می کرده است! جنابعالی در دفاع از عملکرد خودتان در فتنه نوشته اید «بنده باصراحت اعلام می کنم از توهین و تخریب های شخصیت های دینی و سیاسی بیزارم و این مسیر را خلاف شرع و خلاف مشی بزرگان صدر انقلاب اسلامی و رهبر معظم می دانم.»‌شما باتمسک به روایت امیرالمومنین که فرموده اند«الناس صنفان اما اخ لک فی الدین او نظیر لک فی الخلق؛‌مردم یاد ردین برادران تواند یا در آفرینش هم نوع تو، استدلال کرده اید که در سخت ترین شرائط باید حقوق افراد را رعایت کرد» براستی آیا فتنه گرانی که نظام و شورای نگهبان را به دروغ به تقلب متهم کردند و موجب ریختن آبروی نظام در جهان و راه اندازی کشتار مردم و از بنی بردن اموال مردم و اموال دولتی شده بودند، برادران دینی و شخصیت های سیاسی محسوب می شدند؟ به نظر شما آیا برخورد امیرالمومنین علیه السلام با امثال زبیر و طلحه و عایشه و ... که جزو شخصیتهای سیاسی مذهبی صدر اسلام بودند خطا بود و شما از آن بیزاری می جویید؟ درست درحالی که ولی فقیه و نائب امام زمان در آن شرائط حساسی که خاک مرگ بر برخی خواص پاشیده بودند التماس می کرد که خواص به صحنه بیایند و بصیرت بخشی کنند جنابعالی برای مدتها سکوت کرده بودید و بعضا که به سخن می گفتید خواهان در اختیار گذاشتن خیابانی برای اعتراضات یا ساعاتی از برنامه صدا وسیما به فتنه گران می شدید؟!

۱۱. تشریفات شما با استفاده از هواپیمای اختصاصی و اسکورت های عجیب و غریب با دهها ماشین شاسی بلند که چشم هر ناظری را پر می کرد و اظهارات جنابعالی در مراسم ضیافت آقای رییسی در دو سال قبل برای سران قوا که جوجه کباب و چلو خورشت قیمه پذیرایی شدید،‌هنوز جمله تمسخرآمیز شما را فراموش نکرده ایم که خطاب به آقای رییسی گفتید که « از اطعام مساکین شما هم تشکر می کنیم»‌ و آقای روحانی گفت شاید از هیات بغل گرفته بودند»!! مردم می پرسیدند که آقای لاریجانی چه غذایی می خورد که چلوخورشت قیمه و جوجه کباب را اطعام مساکین می داند؟! با این توصیف آیامی توانید از ساده زیستی و زندگی ساده سخن بگویید؟!

 قاسم روان بخش

ارسال نظرات