۲۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۶۹۲۳
رییس جامعةالمصطفی العالمیه:

نگاه مراکز علمی و دینی باید جهانی شود

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: مناسب است در تولید اندیشه و پرورش نیرو، تنوع مخاطبان و گوناگونی جهانی را در نظر بگیریم.
حجت الاسلام اعرافي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا اعرافی، رییس جامعه المصطفی العالمیه در مراسم تقدیر از شخصیت علمی پرفسور حامد الگار با بیان این‌که تلاش‌های پروفسور الگار در تبلیغ اندیشه و گفتمان اسلام و اهل‌بیت(ع) ستودنی است، گفت: نگاه مراکز علمی دینی، به خصوص جامعه‌المصطفی العالمیه جهانی شود.

رییس جامعةالمصطفی العالمیه در ادامه افزود: مناسب است تا در تولید اندیشه و پرورش نیرو، تنوع مخاطبان و گوناگون در دنیا را در نظر بگیریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با کشورهای گوناگونی روبه‌رو هستیم و جریان‌ها و گفتمان‌های فکری گوناگونی را می‌بینیم، لذا مراکز علمی و پژوهشی باید این مخاطبان را دیده، دارو و درمانی برای آنان داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه تأکید کرد: این امر، نیازمند نگاهی جهانی و جامع‌الاطراف است و توجه به آن در استراتژی‌ها ضروری است.

حجت‌الاسلام اعرافی، گفتمان‌های فرامنطقه‌ای، فراکشوری و فرافرهنگی را کامل‌کننده گفتمان‌های متعدد در مراکز علمی و دینی دانست و اظهار داشت: در کشورهای غربی، پیوسته شاهد تولید علوم گوناگون هستیم و باید این واقعیت را مورد توجه قرار داده و در این زمینه مطالعات جدی انجام گیرد.

رییس جامعه‌المصطفی العالمیه با بیان این‌که تعادل نداشتن در شناخت درست و فعال‌بودن در این زمینه را باید مورد توجه قرار دهیم، بر آشنا شدن هرچه بیشتر طلاب حوزه‌های علمیه با جهان غرب تأکید کرد.

وی همچنین گفت:‌ نمی‌توان به سادگی از کنار فرهنگ فراملیتی غرب گذشت و عمق این تمدن و فرهنگ و ابعاد آن را نادیده گرفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به اهمیت شناخت غرب، هر نوع ورود سطحی به این جغرافیای منطقه‌ای را سبب شکست دانست و تصریح کرد: هنگامی می‌توانیم تمدن خود را بازسازی کنیم که شناخت دقیقی از جهان غرب داشته باشیم.

حجت‌الاسلام اعرافی در ادامه سخنان خود از انفعال در برابر فرهنگ غرب انتقاد کرد و گفت: نباید در برابر این فرهنگ منفعل بود، بلکه باید عظمت میراث خود را باور کنیم.

رییس جامعةالمصطفی العالمیه سپس به ابعاد گسترش معارف اسلامی در جهان امروز اشاره کرد و اظهار داشت: بعد عمیق تفکر اسلامی و اهل‌بیت(ع) که میراث حوزه‌های ما در طول تاریخ می‌باشد، می‌تواند در امور نخبگان غربی، معارف فلسفی خود را به درستی بازسازی و عرضه کند.

وی همچنین با بیان این‌که در معرفت‌شناسی حرف‌های نو و بکری هست، اما کارهای انجام شده بسیار کم است، گفت: این مسائل قابل عرضه در فضای گفتمانی جدید می‌باشد و باید به درستی بازسازی شده و در فضای جهانی عرضه شود.

حجت‌الاسلام اعرافی سپس از اندیشه‌های اخلاقی جامعه اسلامی سخن گفت و بیان داشت: متأسفانه تاکنون تولیدات خوبی در این زمینه نداشته‌ایم. البته میراث خوبی داریم و باید آن‌ها را عرضه کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه کار در زمینه عرفان اسلامی، ادبیات فارسی و عربی را موجب پیشرفت‌های فکری، معرفتی، اخلاقی و میراث اسلامی دانست.

رییس جامعةالمصطفی العالمیه با ارزشمند دانستن میراث قم در دنیای معاصر، خاطرنشان کرد: متأسفانه میراث قم در دهه‌های اخیر گسترش نیافته است، در حالی که مباحث تطبیقی، فلسفی، کلامی و فقهی در قم شگفت‌انگیز است و برای گسترش نیاز به برنامه‌ریزی جدی دارد.

وی با تأکید بر این‌که در بحث‌های فقهی و اصولی کارهای فراوان و ارزشمندی انجام شده است که می‌تواند با گفتمان‌سازی و ادبیات‌سازی جدید گسترش یابد، گفت: لازم است تا مراکز علمی منشور‌های جدید و متقنی ایجاد کنند و بهره فراوانی از فضای موجود در دنیا ببرند.

وی در پایان با اشاره به این‌که انسان‌های پاک و با اخلاق با عزم راسخ می‌توانند این راه طولانی را طی کنند، گفت: ضروری است تا از توفیقات پروفسور الگار در زمینه‌ گسترش معارف اسلامی در غرب ارج نهاد.

گفتنی است، مراسم نکوداشت تقدیر از شخصیت علمی پرفسور حامد الگار، پنجشنبه، 28 خردادماه از ساعت 10 تا 13 در مدرسه عالی شهیده بنت الهدی، برگزار شد.
ارسال نظرات