۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۶۷۳۵۸۴
آیت الله مهدوی:

عقل دستور به شناخت دین و خداوند می‌دهد

عقل دستور به شناخت دین و خداوند می‌دهد
اصفهان - نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: انسان مخیر است بین عقل و نفس یکی را انتخاب کند و باید پاسخگوی این انتخاب باشد، عقل به دنبال واقعیت و نفس به دنبال منفعت شخصی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز در مسجد الفتاح اصفهان، با بیان اینکه خداوند اختیاری به انسان عطا کرده است که این اختیار تحت فرمان دو حاکم است، گفت: عقل و نفس این اختیار را تحت فرمان دارند، عقل واقعیات را حکم می‌کند و نفس آنچه به نفع شخص است را حکم می‌کند.

آیت الله مهدوی با اشاره به اینکه نفس تنها خودش را می‌بیند، خاطرنشان کرد: بهترین مثال برای شناخت نفس حیوان است، حیوان عقل ندارد و همه چیز او بر مبنای نفس است، آنجه که نفس حکم به خوردن می‌کند معلوم است گرسنه است، جایی نفس به او دستور حمله می‌دهد و این کار را انجام می دهد و جایی هم نفس وقتی می‌بیند ضرر می‌کند دستور فرار می‌دهد.

وی در ادامه افزود: انسان هم نفس دارد هم عقل دارد، عقل روی دفع ضرر و منفعت شخصی جلو نمی‌رود بلکه بر مبنای واقعیات است که به آن حکمت عملی نیز گفته می‌شود، یعنی آنچه شایسته است انجام دهیم و ریشه آن در اطاعت خدا است، مقصد اصلی ما اطاعت از خداوند متعال است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، عقل را عامل عبادت خداوند دانست و تصریح کرد: بهشت با عقل به دست می‌آید، همین عقل است که در مصلحت جامعه به رشد و پیشرفت کمک می‌کند، عقل مصلحت همگانی را در نظر می‌گیرد.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه در برابر عقل در بیرون شاهد حجت‌های الهی و در برابر نفس شاهد شیطان هستیم، گفت: اینها کمک حال یکدیگر هستند، همان چیزی که شیطان از بیرون می‌گوید نفس انسان هم از درون می گوید و همان چیزی که از بیرون انبیاء و اهل بیت(ع) می‌گویند عقل نیز از درون ما بیان می‌کند.

وی تطابق عقل و دین را یکی از نتایج فهم کارکرد عقل و نفس دانست و اظهار کرد: اینکه شخصی با دین کار ندارد ربطی به تحصیلات یا کشور محل زندگی او ندارد، بلکه چنین اشخاصی درک عقلی ندارند و در اختیار نفس هستند، عقل برای فهم واقعیات دین را باید بشناسد، دین همان فرمان خدا است و شناخت دین یعنی شناخت خداوند و کسی که عقل داشته باشد خداوند را خواهد شناخت.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: نمی‌توان سایه را قبول کرد اما صاحب سایه را قبول نداشت، چنین دیدگاهی با عقل مطابق نیست و باورپذیر نمی‌باشد، وقتی کسی می‌گوید جهان را قبول دارم چون با چشم می‌بینم اما خالق آن را قبول ندارد در حقیقت شخص چنین دیدگاهی ارائه داده است و این دیدگاه برخاسته از عقل نیست و باید در عقلانیت چنین کسی تشکیک کرد.

آیت الله مهدوی عدم انقیاد به فراگیری حقایق را مشکل دیگر افرادی که تابع نفس هستند عنوان کرد و گفت: بنابر روایت کسی که کافر است مانند مرده است، کسی که وصل به خداوند نباشد مرده است. عقل واقعیات را می‌پذیرد و اینکه ما واقعیات را نپذیریم تأثیری در کار خداوند و واقعیات نخواهد داشت، عقل اما می‌گوید واقعیات را بررسی کنید و بپذیرید.

وی تطابق با واقعیت را یک ضرورت عقلی برشمرد و تصریح کرد: انسان اختیار دارد میان عقل و نفس یکی را انتخاب کند، این اختیار برای انسان مسؤولیت می‌آورد، یعنی انسان باید نسبت به انتخاب عقل یا نفس خود پاسخگو باشد، در روز قیامت یکی از چیزهایی که پیرامون آن مورد سؤال واقع می‌شویم همین مسأله است./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات