۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۶۶۲۹۷۴
آیت‌الله جاودان مطرح کرد؛

شرح صدر، مقدمه رسیدن به دارالسلام

شرح صدر، مقدمه رسیدن به دارالسلام
تهران - استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شرح صدر مقدمه رسیدن به دارالسلام است، گفت: شرح صدر میوه طهارت نفس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان استاد حوزه علمیه، چهارشنبه شب در سلسله جلسات هفتگی درس اخلاق حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد، گفت: پاک شدن نفس و جان انسان یکی از مهمترین ثمرات و نتایج ماه محرم و عزاداری امام حسین(ع) است.

وی افزود: مهم‌تر اینکه انسان بتواند این طهارت و پاکی که از عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) حاصل می شود را حفظ کند و با اجتناب از گناه به یک پاکی دیگری مانند عزاداری های ماه صفر و یا دوران ماه مبارک رمضان متصل کند.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه طهارت نفس با عمل صالح قوت پیدا می کند، عنوان کرد: انسان اگر عملش پاک شود و اعضا و جوارح خود را از گناه حفظ کند و تنها به انجام اعمال طاهر و صالح اهتمام داشته باشد می تواند طهارت ماه محرم را حفظ و تقویت کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه پاکی انسان از عمل آغاز می شود، اظهار داشت: همه اعمال آدمی باید حساب شده باشد و هر عملی را انجام ندهد؛ کسانی که اعمال صالح و طاهر انجام می دهند شرح صدر پیدا می کنند.

وی افزود: زمانی که قلب انسان در ماه مبارک رمضان و یا با مراقبت نفس پاک شد و این پاکی به جان و روح او نفوذ کرد خداوند متعال به او شرح صدر عنایت می کند و این همان هدایت خاص است هدایتی که در گذشته وجود نداشت.

آیت الله جاودان استقامت بر طهارت باطنی را بسیار ارزشمند دانست و گفت: کسی که اعضا و جوارح خود را از گناه حفظ می کند و آنها را طاهر نگاه می دارد این طهارت در نفس و جان او رسوخ می کند؛ همین طهارت او را به نور و صراط مستقیم می رساند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هدایت خاصه نصیب کسانی می شود که آن را بخواهند، عنوان کرد: بهای هدایت خاص الهی مراقبت نفس و بهره بردن از موهبت های الهی در ماه های محرم و رمضان است؛ کسی که شرح صدر پیدا می کند در نهایت می تواند وارد دارالسلام شود.

وی افزود: کسی که وارد دارالسلام می شود همسایه خداوند متعال محسوب شده و به ولایت الهی می رسد و تحت سرپرستی خاص خداوند متعال قرار می گیرد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات