۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۶۵۶۶۶۱
استاد حوزه علمیه قم:

شیوه برخورد با زیردستان را از امام رضا یاد بگیریم

شیوه برخورد با زیردستان را از امام رضا یاد بگیریم
حجت الاسلام محمودی گفت: امام رضا(ع) در هنگام پهن شدن سفره غذا تمام غلامان سفید و سیاه را بر سر سفره جمع می کردند؛ ما نباید به صرف رسیدن به مقامی خود را تافته جدا بافته بدانیم.

حجت الاسلام محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت امام رضا(ع) به صفات، ویژگی ‌ها و القاب مختلف این امام همام اشاره کرد و به تببین صفت رافت امام هشتم پرداخت.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از القاب امام رضا(ع) رئوف است، گفت: رئوف به کسی گفته می شود که  مهربانی او سرآمد است و دلسوزی او به قدری است که نمی‌تواند رنج و سختی دیگران را ببیند و حتی ممکن است دست به ایثار بزند.

وی با اشاره به اینکه برخی از عرفا رأفت امام رضا (ع) را حسی می دانند، عنوان کرد: رأفت حسی امام رضا(ع) به این معناست که انسان با ورود به حرم ایشان توجه، مهربانی و رأفت امام را حس می‌کند.

حجت الاسلام محمودی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم دو مرتبه از خود با نام رئوف و هشت مرتبه با نام رئوف رحیم یاد کرده است، اظهار داشت: هر چند دو واژه رأفت و رحمت، نزدیک به هم و گاهی در یک معنا به کار می روند؛ اما در بررسی دقیق لغوی، این دو به یک معنا نبوده و تفاوت ظریفی بین آن ها وجود دارد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: علامه طباطبایی (ره) نسبت به اشتراک معنایی میان دو واژه رحمت و رأفت اذعان دارد و در خصوص تفاوت میان این دو واژه می نویسد رأفت مختص به اشخاص مبتلا و بیچاره است؛ ولی رحمت در اعم از آن (بیچاره و غیر بیچاره) استعمال می شود.

وی به تفاوت بیان شده توسط مرحوم مصطفوی در کتاب «التحقیق» بین رأفت و رحمت اشاره کرد و اظهار داشت: رأفت به معنای عطوفت و لطف خالص و شدید است یعنی لطف و رحمتی است که وقوع درد و ناراحتی را برنمی تابد هر چند آن درد و ناراحتی به مصلحت فرد باشد؛ اما رحمت، صرف عطوفت و مهربانی است که گاهی با درد و ناراحتی فرد نیز همراه است مانند لطف و رحمت یک جراح به یک بیمار علاقه مند به بهبودی.

حجت الاسلام محمودی با بیان اینکه اگر چه تمامی اهل بیت(ع) تجلی دهنده رأفت خداوند متعال هستند، ابراز کرد: با این حال رأفت و مهر ورزی خداوند متعال در وجود امام هشتم(ع) بروز و ظهور بیشتری دارد و به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی، انسان هنگامی که وارد حرم رضوی(ع) می‌شود، مشاهده می‌کند که از در و دیوار حرم آن امام رأفت می‌بارد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: یکی از مصادیق رأفت امام(ع) پاسخی است که حضرت به زائرین خود، در قبال زیارت می‌دهند و بیان می کنند که در سه موقف پخش شدن نامه اعمال، صراط و میزان به دیدار زائران می آید.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) در هنگام پهن شدن سفره غذا تمام خادمان و غلامان سفید و سیاه را بر سر سفره جمع می کردند، گفت: این رفتار امام رضا(ع) درسی به ارادتمندان ایشان است که نباید به صرف رسیدن به پست و مقام خود را تافته جدا بافته بدانند و خود را ممتاز از دیگران قلمداد نمایند.

حجت الاسلام محمودی افزود: در دنیای ماشینی مدرن و زندگی مادی پر زرق و برق امروز، سرمایه‌داران، کارخانه‌داران و صاحبان شرکت‌های بزرگ، باید بی‌آلایشی، بی رنگی و سادگی را سرلوحه زندگی کاری خویش در برخورد با کارکنان و زیردستان خود قرار دهند و هیچ‌گاه اجازه ندهند که رعایت مسائل اخلاقی و حفظ کرامت انسانی تحت شعاع امور ظاهری و مادی قرار گیرد./1350/ت302/ف

ارسال نظرات