۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۵۹۸۱۸۳

۱۰ نقش موثر روحانیت در دوران دفاع مقدس+اینفوگرافیک

۱۰ نقش موثر روحانیت در دوران دفاع مقدس+اینفوگرافیک
یکی از افتخارات روحانیت آن است که همواره شریک درد و رنج مردم در همه صحنه‌های عمل و مبارزه پیشتاز امت بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نقش های متعددی که روحانیت در دوران دفاع نورانی و مقدس ایفا کرده اند، دارای ابعاد و جنبه های متفاوتی است که در این یادداشت به برخی از آنها به اجمال اشاره می کنیم.

اول؛نقش مدیریتی

 مدیریت جنگ و هدایت نیروهای مسلح و هماهنگ نمودن آن ها و به کار گیری نیروهای مردمی و بسیج یکی از ممتازترین نقش هایی است که روحانیت معظم در طول جنگ ایفا نمود. از خود امام (ره) گرفته تانمایندگان آن حضرت در شورای عالی دفاع، فرماندهی جنگ، ریاست ستادهای پشتیبانی جنگ، نمایندگی امام در سپاه و قرارگاه ها و ... به وسیله شخصیت های روحانی جلوه هایی از این نقش مهم تعیین کننده است.

دوم؛ترغیب و دعوت دیگران

 روحانیت بیدار و انقلابی ما از خطبه های نمازهای جمعه سخنرانی های مستمر در مساجد، مجالس عزاداری و سوگواری ائمه معصومین (ع) و دیگر فرصت ها برای تشویق و تهییج مردم به حضور در میدان های نبرد و انجام مهمترین تکلیف دینی بهره برداری می کردند همان گونه که در اصل انقلاب و حرکت مردمی برای سرنگونی شاه قبلاً اینکار را کرده بود، همان طور که در هر حرکت مردمی این روحانیت و مساجد بودند که مردم را بسیج و به حرکت انقلابی فراخوانده و هدایت می کردند و بحث در همه صحنه ها روحانیت خوبی توانستند ملت ایران را با انسجام و قدرت هادی و راهنما باشند.

سوم؛تقویت ایمان و قدرت معنوی رزمندگان

 ایمان همراه با استقامت جوانان و مردم ما سلاح و عاملی بود که تمام طراحی ها و سلاح ها و حملات ناجوانمردانه دشمنان را خنثی و پیش روی های بزرگی را برای ایران اسلامی فراهم نمود. روحانیت به عنوان یکی از اساسی ترین تکالیف خود، در افزایش این عامل موفقیت و تقویت بنیه ایمانی و ارزشی و استقامت در سنگرنشینی مردم از انقلاب و نظام اسلامی نقش محوری و چه بسا منحصر به فرد داشتند.

چهارم؛جبهه های جنگ و حضور روحانیت

حضور گسترده روحانیان در جبهه ها از علمای عظام تا طلاب و روحانیان تبلیغ رزمی، حقانیت این عمل مقدس و مشروعیت و اولویت این تکلیف الهی را تقویت نموده و دیگر اقشار و رزمندگان را در راهی که انتخاب کرده اند قوت قلب، اطمینان و استقامت بیشتری می بخشید و آنان را در دفاع از انقلاب و کشور راسخ تر می کرد.

پنجم؛ ترویج ارزش های اخلاقی و آموزش دینی

بیشترین نقش و وظیفه بر عهده روحانیان مستقر در جبهه ها بود؛ برگزاری کلاس های آموزشی و جلسات معنوی یا ارتباط صمیمی با افراد به ارتقای سطح علمی و معنوی رزمندگان منجر می شد؛ یگان های رزمی را به دانشگاه هایی برای رزمندگان تبدیل کرده بودند که الگویی برجسته برای جوانان و نوجوانان اطراف خود باشند.

ششم؛حفظ روحیه جهادی در جامعه

روحانیان در اجتماعات مذهبی و مراسم مختلف در حفظ و استمرار روحیه جهادی و سلحشوری و آمادگی همراه با بصیرت مردم بسیار موثر و نقش آفرین بودند. به هر مسجد و یا مرکز مذهبی که روحانی ای مدیریت آن را در دست وارد می شد و به هر خطبه یا سخنرانی که از آن ها گوش فرا می داد، رنگ و بوی جبهه و اهمیت دفاع مقدس و الهی مشاهده می شد و حقیقتاً همه ایران جبهه و همه مردم خود را در سنگر می یافتند و روحیه شهادت طلبی و ایثار همگان را فرا گرفته بود.

هفتم؛پشتیبانی از دفاع مقدس

اداره و تأمین نیازهای دفاع و جنگی بزرگ بدون کمک و پشتیبانی معنوی و مادی و مالی مردم امکان نداشت و روحانیان عزیز در ترغیب و تشویق مردم برای کمک و ایثار مال و تهیه امکانات مورد نیاز رزمندگان دارای نقش تعیین کننده بودند. چنان که در مدیریت این کار و نظارت بر جمع آوری کمک های مردمی و رساندن آن به جبهه ها، آنان با احساس مسئولیت و وظیفه جهادی بزرگ را انجام می دادند.

هشتم؛پیشتازی در جهاد و شهادت

طلاب تبلیغی رزمی در یگان های رزم زینت بخش گردان های خط شکن و دفع کننده پاتک های سنگین دشمن بودند و هر لشکر و یگانی که از این افراد بیشتر در اختیار داشت، با اطمینان و قدرت افزونتری به عملیات اقدام می کرد.

نهم؛حفظ نیروها بعد از عملیات و کمک به فرماندهان

یکی از مهمترین دغدغه های فرماندهان جنگ و یگان های رزم این بود که بعد از عملیات چگونه انگیزه و شوق را در رزمندگان حفظ و یگا های خود را برای عملیات بعدی بازسازی و آماده کنند و روحانیان در این زمان هم بهترین یاری و کمک را به آنان نموده و با توجیه و راهنمایی رزمندگان فرماندهان را بدون مشکل و مانعی برای عملیات بعدی نصرت می کردند.

دهم؛نقش روحانیان در دوران اسارت

یکی از جلوه های بسیار زیبای نقش آفرینی روحانیان، نقشی بود که آنان در بین رزمندگان گرفتار در اردوگاه های دشمن و دوران اسارت داشتند که از یک طرف با حفظ روحیه انقلابی و دینی مانع آسیب دیدن روحیه رزمندگان و خدشه دار شدن قدرت مقاومت آنان گردیدند و از طرفی از این فرصت برای ارتقاء سطح علمی و دینی این عزیزان بیشترین بهره را بردند./1325/

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات