۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۵۹۲۱۳۰
رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران:

انسان عصر جدید گرفتار جاهلیت مدرن است

انسان عصر جدید گرفتار جاهلیت مدرن است
آیت‌الله رشاد گفت: زندگی انسان افزون بر پیشرفتهای فناورانه و صنعتی اگر با معنویت دینداری توأم می‌شد می توانست دوره ای شکوفا و دلپذیری را تجربه کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، امروز پیش از درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: گاهی بعضاً برخی از کلمات اولیای الهی به ضرب‌المثل بدل می‌شود، کما اینکه گاه اولیای الهی نیز از جملاتی که به‌عنوان جملات حکیمانه در میان مردم رواج دارد بهره می‌برند.

وی افزود: همه کلمات اهل بیت(ع) چه از خود ایشان باشد و یا از غیر مبارک است.

آیت‌الله رشاد با استناد به کلام امام علی(ع)، ابراز کرد: حضرت می‌فرمایند: مردم دشمن جهل خویش‌اند، دشمن چیزی هستند که به آن آگاهی ندارند چراکه اگر آگاهی داشتند دشمنی نمی‌کردند؛ به تعبیر دیگر بشر اسیر جهل خویش است و چون جاهل است دچار آفات بسیاری چون عداوت می‌شود.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران بیان داشت: بسیاری از چیزها برای انسان خیر است اما به خیر بودن آن آگاهی ندارد از این رو انسان در مقابل او مقاومت می‌کند و از او سرباز می‌زند، انسان در بسیاری از امور که از روی جهالت وارد می‌شود و در اسارت جهل موضع گیری می کند اگر عالم بود به طور قطع موضع گیری دیگری به خود می‌گرفت.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) بابیان اینکه انسان‌ها بسیاری از مواقع به خاطر جهل دچار آسیب و آفات می‌شوند، اظهار داشت: گناه از سر جهل صورت می‌پذیرد، نوعاً انسان یا از ماهیت آن فعلی که انجام می‌دهد غافل و یا جاهل است که مرتکب آن می‌شود یا اگر ماهیت و قبح او را می‌دانست و یا عاقبت و خسارت‌بار بودن آن را می‌فهمید مرتکب آن نمی‌شد. اصولاً آدمی در چنبره جهل خویش اسیر است و مدام خسارت آن را می‌پردازد و اگر علم به امری داشته باشد اگر محسن است از آن استفاده می‌کند و بهره می‌برد و اگر قبیح است از آن اجتناب می‌کند.

وی بابیان اینکه بسیاری از غیبت‌ها، تهمت‌ها، افترائات و رفتارهای ناپسند از جهل آدمی سرچشمه می‌گیرد، گفت: اگر جهل نبود همه انسان‌ها معصوم می‌شدند در جلسات پیش اعلام کردیم که انسان می‌تواند در برخی موارد معصوم باشد و عصمت علمی داشته باشد؛ آگاهی مانع می‌شود انسان معصیت کند. همچنین جهل باعث می شود انسان بسیاری از امور که مطلوب و به خیر او است از دست ب‌دهد و یا به مقابله با آن بپردازد.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه بشر مدرن دچار جاهلیت ثانی اخری است از آن جهاتی که تصور می‌شود حیات بشری تکاملی است، گفت: انسان تکامل‌یافته جهل و جهالتش در خیلی از شوون همچنان باقی است بلکه گاهی بعضی چیزها که علم انگاشته می‌شود ممکن است جهل پنداشته شود چراکه علم بااین‌وجود که بسیاری از امور را کشف می‌کند اما جهل را هم گسترش می‌دهد چون هر پرسشی که پاسخ داده شود همان پاسخ خودش تولید کننده بسیاری از سؤالات است به تعبیری بسیاری از جهل‌ها را آشکار می‌کند.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: بشر امروز برفرض اگر بادیانت سر ناسازگاری دارد این ناسازگاری از روی جهل است، بشر با جهل‌های علم نمایی که به چنگش افتاده و درنتیجه غرور او را گرفته و فریفته جهل‌های علم نما شده موجب غرق شدن او در جهل‌های مضاعف شده است. بشر امروز دچار جهل مرکب و جهل مضاعف است  و انسان قدیم را متهم می‌کند که دین‌داری‌اش ناشی از جهلش بوده چون علل طبیعی را نمی‌شناخت. هر آنچه را که نمی‌شناخت ازنظر او مرموز بود به ماورا نسبت می‌داد و حمل می‌کرد به اینکه خدایی هست که او نادیدنی است و او دارد همه امور را اداره می‌کند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) بابیان اینکه انسان مدرن، انسان قدیم را متهم می‌کند، اظهار داشت: به دلیل گسترش علم و نوعاً علم‌های آمیخته به جهل سبب شده انسان با جهل و غرورهای بیشتری روبرو شود و اضافه آنکه علم‌های اندکی که به دست آورده او را مغرور کرده و در مقابل خداوند می‌ایستد درحالی‌که دین‌داری و توحید به نفع بشر است. انسان با دین‌داری در مسیر صحیح قرار می‌گیرد ولی مخالفت بادیانت که نشانه جهالت مدرن است سبب می‌شود انسان بسیاری از منافع را از دست بدهد.

وی ادامه داد: اگر زندگی انسان افزون بر پیشرفتهای فناورانه و صنعتی با معنویت توأم می‌شد این انسان می‌توانست سعادتمند باشد و این دوره، دوره شکوفا و دلپذیری می‌شد درحالی‌که به‌رغم همه پیشرفت‌ها امروز زندگی بشر بیش از همه نسل‌های گذشته در مشقت، زحمت، کلفت، اضطراب و شرایط سخت است علی‌رغم هم پیشرفت‌های صوری دلیلش هم آن است که از معنویتی که به نفع اوست غافل شده و فاصله گرفته است اگر معنویت را با صنعت و توسعه همراه کرده بود زندگی خوبی می‌توانست داشته باشد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات