۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱
کد خبر: ۵۹۱۲۱۱
حجت الاسلام و‌المسلمین رفعتی تأکید کرد؛

تولید برنامه مناسب با نیاز‌های جامعه هدف، وظیفه مشترک اصحاب رسانه + فیلم

تولید برنامه مناسب با نیاز‌های جامعه هدف، وظیفه مشترک اصحاب رسانه + فیلم
حجت الاسلام و المسلمین رفعتی گفت: تولید برنامه مناسب با نیاز‌های جامعه هدف، از جمله وظایف مشترک همه عوامل پیام‌رسانی در یک رسانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه، امروز در درس خارج فقه‌‌رسانه که در حوزه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، بیان داشت: مخاطب‌شناسی یکی دیگر از وظایف مشترک اصحاب رسانه و به ویژه پیام‌رسانان است.

نایب رییس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ اظهار داشت: پس از زمان‌شناسی، مخاطب‌شناسی و تولید پیام بر اساس نیاز مخاطب از مهم‌ترین وظایف اصحاب رسانه به شمار می‌آید.

وی با تأکید بر این که رسانه باید بداند که برای چه و بر اساس چه نیازی به تولید برنامه می‌پردازد، ابراز داشت: پیام‌رسان با مخاطب‌شناسی صحیح می‌تواند محتوا و برنامه‌ای مناسب با نیاز مخاطب خود تهیه کرده و آن را عرضه کند.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به انواع مخاطبان یک رسانه، گفت: برخی از مخاطبان به اختیار خود رسانه‌ای را برمی‌گزینند و عده‌ای دیگر نیز هرچند هم‌اکنون جزء مخاطبان آن رسانه خاص نیستند ولی اصحاب رسانه به امید جذب و دسترسی به آن مخاطبان رسانه را راه‌اندازی کرده‌اند.

وی افزود: تولید برنامه مناسب با نیاز‌های جامعه هدف، از جمله وظایف مشترک همه عوامل پیام‌رسانی در یک رسانه است. از این رو رسانه‌ای که شناخت لازم را از مخاطبانش نداشته باشد، برنامه‌‌های تولیدی آن مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه عنوان کرد: رسانه رسول خدا(ص) قرآن کریم است که به عنوان معجزه جاویدان در اختیار بشر قرار گرفته است.

 وی ادامه داد: سبک و سیاق قرآن کریم در پیام‌رسانی به گونه‌ای است که هر یک از مخاطبان بر اساس نیاز‌های خود از آیات آن بهره‌ می‌گیرند. در آیات قرآن کریم لحن مشخصی در خطاب قرار دادن مؤمنان، انسان‌‌ها، کفار و غیره وجود دارد.  

 مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با قرائت آیه «ادعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ ...» اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 125 سوره مبارکه نحل می‌آموزد تا در دعوت مردم به راه الهی چگونه با مخاطبان معاشرت داشته باشند.

وی با بیان این که در آیه مذکور مخاطبان بر اساس سه دسته مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، ابراز داشت: بی‌تردید تنوع سه‌گانه موجود در آیه مذکور از باب تنوع در پیام نیست بلکه تنوع در پیام به سبب تنوع در مخاطبین به وجود آمده است.

این استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: بر اساس آیه 125 سوره مبارکه نحل؛ یک دسته از مخاطبان باید با استدلال، منطق، حکمت و فلسفه به راه‌الهی دعوت شوند، دسته دیگر از مخاطبان که قشر حداکثری هستند، با موعظه متحول شده و به مسیر صحیح هدایت می‌شوند و با دسته سوم از مخاطبان نیز باید با بحث، گفت‌وگو و جدل برخورد شود.

وی گفت: بی‌تردید همانطور که با اهل استدلال و منطق نمی‌توان با موعظه یا بحث و جدل برخورد کرد، با انسان بی‌سواد یا کم‌سواد نیز نمی‌شود با حکمت و فلسفه گفت‌وگو کرد./878/پ202/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 15
تعداد بازدید : 17
ارسال نظرات