۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۵۹۱۲۰۸
عضو انجمن اقتصاد حوزه علمیه قم:

نظام تولید و مصرف ارتباط تنگاتنگی با توزیع و مقوله تنظیم بازار دارند

نظام تولید و مصرف ارتباط تنگاتنگی با توزیع و مقوله تنظیم بازار دارند
حجت الاسلام بلند قامت با اشاره به مسائل فقهی حوزه تنظیم بازار تأکید کرد که نظام تولید و مصرف ارتباط تنگاتنگی با توزیع و مقوله تنظیم بازار دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجاه و دومین نشست از سلسله نشست‌های موضوع‌شناسی «فقه پیشرفت» با عنوان «تنظیم بازار کالا و خدمات» با حضور اساتید و پژوهشگران فقه پیشرفت در سالن کنفرانس انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام زهیر بلند قامت عضو انجمن اقتصاد حوزه علمیه قم در این نشست با بیان این که مسأله تعادل میان عرضه و تقاضا از مسائل مهم اقتصاد اسلامی است، اظهار داشت: نظام تولید، توزیع و مصرف سه رکن اقتصاد را شکل می‌دهند.

وی افزود: البته نظام تولید و مصرف ارتباط تنگاتنگی با توزیع و مقوله تنظیم بازار دارند و اگر بخواهیم از منظر فقه اسلامی به مقوله تنظیم بازار نظر کنیم با مسائل و موانعی روبرو می‌شویم که توجه به آن‌ها لازم است؛ مسأله اول مسأله قیمت‌گذاری مناسب است که نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد تعادل در بازار ایفا می‌کند.

حجت الاسلام بلند قامت ادامه داد: یک مسأله دیگر اصل مشروعیت قیمت‌گذاری است به این معنا که آیا قیمت‌گذاری مشروع است یا آنکه بگوییم مشروع نیست، البته ممکن است در فقه فردی کسی بگوید که قیمت‌گذاری لازم نیست؛ اما در فقه حکومتی عدم قیمت‌گذاری باعث اختلال در نظام خواهد شد.

وی با بیان این که مسأله دیگری که در حال حاضر موضوع را پیچیده می‌کند و عرضه و تقاضا را دچار اختلال می‌کند بحث تورم به دلیل حجم نقدینگی بالا است، ابراز داشت: در واقع عدم تعادل در بازار پولی که عمدتاً به دلیل استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی هست به بازارهای دیگر سرایت می‌کند.

عضو انجمن اقتصاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: مشکل دیگری که در تنظیم بازار وجود دارد فقدان رقابت کامل در بازار است اگر فعالیت بازار کاملاً مبتنی بر عرضه و تقاضا باشد در بازار رقابتی هم تولیدکنندگان با کیفیت کامل‌تر و قیمت پایین‌تر عرضه کنند؛ اما در شرایط انحصار تعادل عرضه و تقاضا حفظ نمی‌شود.

وی تصریح کرد: به لحاظ دولتی بودن اقتصاد بسیاری از ابعاد اقتصاد دچار انحصار است هم در تولید انحصاراتی وجود دارد و هم در واردات؛ بنابراین قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت نخواهد بود و سیاست‌های دولت در این باب با شکست مواجه می‌شود./1330/پ202/ج

ارسال نظرات