۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۵۹۱۰۹۶
استاد حوزه علمیه:

کرامت و خضوع فراوان مقابل والدین رضایت الهی را به دنبال دارد

کرامت و خضوع فراوان مقابل والدین رضایت الهی را به دنبال دارد
استاد حوزه علمیه گفت: خداوند از بندگان خود خواسته که با والدین به کرامت و خضوع فراوان رفتار کنند، زیرا رضایت خود را در رضایت آنان قرار داده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم هاشمیان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد جامع غدیر، درباره جایگاه پدر و مادر به سخنرانی پرداخته و گفت: جایگاه والدین در نزد خداوند بسیار ارزشمند و مهم است.

وی افزود: حضرت سلیمان (ع) دعا می‌کنند از خداوند می‌خواهند که به ایشان توفیق دهد که شکر نعمت والدین را به جا آورند؛ خداوند در قرآن کریم مقام پدر و مادر را بعد از توحید خود قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با استناد به آیات الهی، بیان داشت: خداوند در قرآن کریم به پیامبراسلام (ص) می‌فرمایند هیچ کسی را عبادت نکن جز خداوند متعال را که عبادت مختص خداوند است؛ خداوند در قرآن کریم نحوه دعا کردن را به انسان آموزش داده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه والدین حتی پس از مرگ نیز بر عهده ما حق و حقوقی دارند، عنوان کرد: اگر والدین ما دچار مرگ شدند باید برای روح آنان دعا کرده و خیرات بدهیم چراکه نیاز آن‌ها در آخرت بیش از نیازشان در دنیا است.

وی با بیان اینکه وراثت به نسل انسان منتقل می‌شود، اظهار داشت: والدین باید مراقب باشند که فرزندان در مسیر درست زندگی طبق دستورات الهی قرار بگیرند و منشا خیر شوند، انسان‌های نیکوکار بیشترین نیکی خود را به والدین خود مدیون هستند بنابراین مراقب رفتار خود با والدین باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با بیان اینکه زمانی که والدین به سن پیری رسیدند فرزندان باید مراقب آنان باشند و نیاز‌های آنان را رفع کنند، ابراز کرد: بر اساس آیات قرآن کریم انسان باید در مقابل پدر و‌مادر بسیار مراقب کلام خود باشد و حتی اف هم به آنان نگویند و‌احترام آنان رعایت کند و حتی به آنان اف هم نگوید، به ویژه هنگام پیری که رنجور و ضعیف می‌شوند.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی (ع) مبنی بر اینکه متقین نسبت به زبان خود مراقب زیادی دارند، گفت: والدین در کودکی ما را با وجود رنج فراوان به رحمت و مهربانی خود پرورش دادند بنابراین هنگامی که به ما نیاز به ویژه زمان پیری با آن‌ها خاضعانه مهربان باشیم. شاید برخی رفتار‌های نامهربان از نظر شما کوچک باشد، اما والدین را می‌رنجاند.

وی با بیان اینکه خداوند از بندگان خود خواسته که با والدین به کرامت و خضوع فراوان رفتار کنند، بیان کرد: خداوند رضایت خود را در رضایت والدین و خشم خود را در خشم آنان قرار داده است مراقب باشیم که با رفتار‌های نادرست سبب خشم آنان نشده و رضایت آن‌ها را به دست آوریم./813/پ202/ب1
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات