۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۹۰۳۷۱
رئیس جامعه المصطفی:

نقش آموزش پژوهش‌محور در ارتقای جایگاه علمی المصطفی

نقش آموزش پژوهش‌محور در ارتقای جایگاه علمی المصطفی
حجت الاسلام والمسلمین عباسی گفت: باید توجه داشت بخش عمده‌ای از پژوهش باید در نظام آموزشی طراحی و تنظیم گردد و در این زمینه، آموزش پژوهش‌محور نقش مهمی در ارتقای جایگاه علمی مراکز علمی و دانشگاهی ایفا می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رسا، ششمین نکوداشت پژوهشگران، انجمن‌ها و تشکل‌های علمی برتر جامعه‌المصطفی، در سالن عارف حسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار گردید.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعه‌المصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، رئیس جامعه‌المصطفی، در این مراسم ضمن گرامی‌داشت هفته پژوهش و تبریک این هفته به همه پژوهشگران و دست‌اندرکاران پژوهش در جامعه‌المصطفی، ابراز داشت: جامعه‌المصطفی یکی از برکات انقلاب اسلامی و شجره طیبه‌ای است که ریشه آن در زمینه علوم و معارف اهل‌بیت (علیهم‌السلام) استوار و شاخه و برگ آن در سراسر جهان برافراشته است.

وی با تأکید بر نقش محصولات و آثار پژوهشی در ارزیابی جایگاه مراکز علمی، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت بخش عمده‌ای از پژوهش باید در نظام آموزشی طراحی و تنظیم گردد و در این زمینه، آموزش پژوهش‌محور نقش مهمی در ارتقای جایگاه علمی مراکز علمی و دانشگاهی ایفا می‌نماید. در این زمینه، گام‌هایی در المصطفی برداشته شده است، اما باید مسیر بیشتری طی گردد، هر چند آنچه امروز به عنوان تحقیق و پایان‌نامه‌نویسی در بخش پژوهش المصطفی روال عادی یافته است، در گذشته هرگز مطرح نبود و این دست‌آورد‌ها حاصل زحمات پژوهشگران، استادان و مسئولان المصطفی است.

رئیس المصطفی، یکی از وظایف مهم مدیریت پژوهشی را تقسیم کار و ایجاد فرصت همکاری مراکز مختلف علمی با توجه به ظرفیت‌ها و امتیازات نسبی هر مجموعه دانست و ابراز داشت: جامعه‌المصطفی یک مرکز علمی جامع است که در قلمرو‌های مختلفی حضور دارد؛ لذا تشخیص اولویت‌ها و نیاز‌های هر قلمرو و تدوین فهرست نیاز‌های پژوهشی، از وظایف و تکالیف مدیریت پژوهشی است. در این زمینه، کار در صحنه بر عهده پژوهشگران قرار دارد، اما تشخیص نیازها، تعیین اولویت‌ها، پشتیبانی و هدایت از وظایف مدیریت پژوهشی است.

وی با اشاره به آثار علمی متقن و ارزشمند علمای گذشته با وجود امکانات محدود، سامان‌دهی تحقیقات جمعی برای ارائه آثار باکیفیت را ضروری دانست و تأکید کرد: تشکیل لجنه‌های علمی و فراهم نمودن زیرساخت‌های پژوهشی از قبیل سامانه انجمن‌ها، که امروز شاهد راه‌اندازی آن هستیم، از دیگر وظایف مدیریت علمی المصطفی به شمار می‌آید. مدیریت پژوهشی باید زمینه دست‌یابی آسان پژوهشگران را به محصولات پژوهشی و ارتباط با مراکز علمی دنیا فراهم نماید و ضمن شناسایی نیاز‌های علمی روز، در زمینه حضور عالمانه در مجامع علمی جهان، که لازمه پویایی و بالندگی هر مجموعه علمی است، کوشا باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، با تأکید بر ضرورت کیفیت‌بخشی و عمق‌بخشی به تحقیقات، تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی و تحت هدایت‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، از جایگاه بالایی در عرصه علمی جهان برخوردار شده که بیانگر جهش بزرگ علمی در کشور است و جامعه‌المصطفی نیز در قلمرو دانشی خود، از این پیشرفت بزرگ مستثنا نیست و البته باید تلاش شود تا این پیشرفت، روزافزون باشد.

وی یکی از روش‌های ایجاد و توسعه زیرساخت‌های پژوهش را شکل‌گیری انجمن‌های علمی و پژوهشی دانست و ابراز داشت: انجمن‌های علمی، کانون همفکری متخصصان و اندیشه‌ورزان و محلی برای کار جمعی است. انجمن‌های علمی المصطفی نیز باید با همین کارکرد توسعه یافته، حمایت شوند تا زمینه‌ساز رشد پژوهشگران و ارائه مهارت‌های تحقیقاتی لازم، افزون بر آنچه در نظام آموزشی در نظر گرفته شده است، باشند. در حقیقت، انجمن‌های علمی باید مکمل نظام آموزشی باشند.

رئیس المصطفی، پی‌گیری ارتباطات با مراکز علمی، فراهم نمودن زمینه حضور مؤثر در همایش‌ها و نشست‌های علمی، نشر آثار علمی پژوهشگران و... را از کارکرد‌های مهم انجمن‌های علمی برشمرد و ادامه داد: آفاق وسیعی پیش روی کاروان المصطفی قرار دارد که پژوهشگران و انجمن‌های علمی می‌توانند با توجه به تخصص خود، فعالیت در این افق‌ها را در دستور کار خود قرار دهند. یکی از این عرصه‌های مهم، تولید آثار علمی در زمینه علوم انسانی با نگاه دینی است.

وی با تأکید بر تأثیر نگاه و مبانی فرهنگی در شکل‌گیری اظهار داشت: تمدن‌ها و فرهنگ‌ها به واسطه علوم انسانی از یکدیگر متمایز می‌شوند و ما برای دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی، که آرمان انقلاب اسلامی است، نیازمند علوم انسانی با نگاه اسلامی هستیم که با وجود دست‌آورد‌های عظیمی، که در این زمینه داشته ایم، هنوز مسیر طولانی در پیش داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، علوم انسانی برآمده از علوم جدید را حاصل کار علمی چندین دهه پژوهشگران و اندیشه‌ورزان در مراکز علمی دانشگاهی سراسر جهان دانست و گفت: ارائه نسخه بدیل از این علوم، که مبانی توحیدی و الهی در آن اشراب شده، کاربست آن در جامعه مبتنی بر دین خواهد بود، پروسه‌ای تمدنی است که گام‌های آن برداشته می‌شود و المصطفی نیز در این زمینه، به ویژه در عرصه بین المللی، خود را مسئول می‌داند تا تولیدات حوزه‌های علمیه را به زبان‌های مختلف در عرصه‌های گوناگون منتشر نماید.

وی فقه اسلامی را ارائه‌دهنده دستور زندگی دین‌مدارانه در زندگی فردی و اجتماعی خواند و گفت: برای پاسخگویی فقه به نیاز‌های روز، باید به فقه‌های تخصصی روی آوریم و پژوهشگران المصطفی باید این عرصه‌ها را مدنظر داشته باشند.

رئیس المصطفی با تأکید بر لزوم پرداختن به پژوهش‌های کاربردی و مورد نیاز، یادآور شد: باید توجه داشت که هر پژوهش کاربردی نیز ممکن است اولویت نداشته نباشد. تشخیص اولویت‌های پژوهش آینده‌پژوهانه، به ویژه پژوهش در حوزه‌های علوم عقلی، امروز اهمیت بالایی دارد. ذخایر ارزشمندی که ما از حکمت و عرفان اسلامی در اختیار داریم، مزیت ما در مقایسه با سایر مراکز علمی در جهان اسلام است و باید از آن به خوبی بهره ببریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در پایان، هفته پژوهش را فرصتی برای بازاندیشی پژوهشگران و مسئولان پژوهش در زمینه وظایف و مسئولیت‌های آنان دانست و اظهار امیدواری کرد با تأمل و همفکری همه دست‌اندرکاران پژوهش، آفاق گسترده‌تری در برابر المصطفی گشوده شود./1330/د103/ج
ارسال نظرات