۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۵۶۵۸۵۶
سرمقاله؛

همکاری دولت و ملت برای غلبه بر رژیم‌چنج و برجام جدید

سال۹۷ بسیار سال مهم و پیچیده‌ای برای جامعه، دولت و حکومت ایران خواهد بود. ترامپ اعتقاد دارد که در معادله رژیم‌چنج-‌برجام جدید حتماً پیروز خواهد شد و تحریم‌های اقتصادی می‌تواند یکی از دو کارکرد گفته‌شده را داشته باشد.
فتوتیتر | آقای ترامپ شما غلط می‎‎‎کنید

به گزارش خبرگزاری رسا، واقعاً در آمریکا چه خبر است؟ صحبت‌های پمپئو چه هدف و مقصدی را دنبال می‌کند؟ منظور او به‌طور دقیق از فهرست کردن خواسته‌های آمریکا از ایران چه بود؟ دستور کار نهایی واشنگتن در قبال تهران چه خواهد بود؟برای پاسخ به این سؤال‌ها که در واقع روح واحدی دارند باید گفت که ترامپ یک معادله برد- برد برای آمریکا طراحی کرده است.

او گمان می‌کند که تحریم‌ها دو نوع کارکرد داشته باشند که هر کدام از آن‌ها می‌تواند یک طرف معادله برد را پوشش دهد. کارکرد اول ذیل چرخه تحریم- کم شدن منابع  مالی ایران- اعتراض و آشوب اجتماعی در ادبیات تیم ترامپ تعریف می‌شود که نوعی از نسخه به‌روز شده سیاست «رژیم‌چنج» آمریکایی است.

کارکرد دوم در صورت موفق نبودن در سیاست آشوب اجتماعی به دنبال مذاکره با ایران در چارچوب پیشنهادات حداکثری تیم ترامپ است. در طراحی تیم ترامپ اما یک تغییر بزرگ نسبت به استراژی اوباما و اروپا دیده می‌شود که به نوعی بازگشت به عصر بوش پسر هم تلقی می‌گردد و آن حذف کردن میانه‌روها از ادبیات تهدیدی-مذاکراتی آمریکاست. اگر تیم اوباما، دولت روحانی را دولتی خوشبین به همکاری با غرب می‌دانست و سیاست خود در قبال ایران را بر این اساس تنظیم می‌کرد اما پمپئو علناً شکاف میان دولت-حاکمیت را منکر شد و فضای تنفس غرب‌گرایان ایرانی را تنگ کرد.

با این تفاسیر، سال97 بسیار سال مهم و پیچیده‌ای برای جامعه، دولت و حکومت ایران خواهد بود.ترامپ اعتقاد دارد که در معادله رژیم‌چنج-‌برجام جدید حتماً پیروز خواهد شد و تحریم‌های اقتصادی می‌تواند یکی از دو کارکرد گفته‌شده را داشته باشد. در این استراتژی طبیعتاً برد بزرگ رژیم‌چنج و برد کوچک‌، برجام جدید است.در مقابل اما باید گفت که استراتژی تیم ترامپ بیش از حد آرمان‌گرایانه و غیر واقعی است چرا که اولاً ایران تجربه بزرگی برای عبور از تحریم آموخته و فرصت‌های جدیدی را در دوران تهدید ایجاد می‌کند. ثانیاً اجماع جهانی علیه ایران وجود ندارد و همکاری اروپا با ایران ذیل برجام همچنان مورد توجه است.

ثالثاً؛ برآورد واشنگتن از جامعه ایران دقیق و کامل نیست. ایرانیان می‌دانند که هدف نهایی ترامپ وحدت سرزمینی و قلمرویی ایران است و اساساً آمریکا، اسرائیل و عربستان، هویت و موجودیت ایران را تهدید برای خود می‌دانند.

رابعاً؛ حرف‌های پمپئو بیانی از قدرت ایران در سطح جهانی بود و خود نقض غرضی بر سیاست رژیم‌چنج.درعین‌حال نکته مهم و اساسی‌ترمیم شکاف میان دولت-ملت در ایران است. حاکمیت و دولت باید بنای خود را بر بهبود رابطه با جامعه بگذارند و شکاف‌های موجود را در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پر کنند. راه غلبه بر استراتژی جدید آمریکا از همکاری دولت-ملت می‌گذرد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات