۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۵۵۶۸۶۱

بررسی آسیب‌های تک فرزندی از دیدگاه اسلام در یک اثر

دژبرار در این کتاب درباره آسیب‌های تک فرزندی چنین نوشته است: تک‌فرزندی در صورت شیوع می‌تواند بنیان جامعه را هدف قرار داده و در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی آسیب‌زا باشد.
کتاب «آسیب‌شناسی تک‌فرزندی از دیدگاه اسلام و علوم اجتماعی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات بوستان کتاب، کتاب «آسیب‌شناسی تک‌فرزندی از دیدگاه اسلام و علوم اجتماعی» نوشته کریم دژبرار را راهی بازار نشر کرد.

در پشت جلد این کتاب درباره آسیب‌های تک فرزندی چنین آمده است:

تک فرزندی که ارمغان تفکر فمینیستی و توطئه‌های سلطه‌جویان در بشریت است نه تنها از دیدگاه اسلامی مورد تأیید نیست بلکه به شدت مورد ذم واقع شده و از دیدگاه علوم اجتماعی آسیب‌های غیر قابل جبرانی را برای فرد، خانواده و جامعه ایجاد خواهد کرد.

از بعد روانی تک‌فرزندان افرادی گوشه‌گیر، منزوی، بی‌اراده، و زودرنج هستند. توجه زیاد و حساسیت‌های مراقبتی از اساسی‌ترین موانع رشد شخصیت به شمار می‌آید. خانواده تک‌فرزند نیز در زمینه‌های مختلف، جسمی، عاطفی، روحی، اخلاقی و مدیریتی، دچار چالش‌های مختلفی می‌شوند.

تک‌فرزندی که یکی از عوامل هسته‌ای کاهش جمعیت است در صورت شیوع می‌تواند بنیان جامعه را هدف قرار داده و در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی آسیب‌زا باشد. به عنوان نمونه از بین رفتن نسل، سالمندی جمعیت، کاهش تولید، ضعف اقتدار، کاهش و نابودی یک امت و... ارمغان چنین پدیده شومی است.

نویسنده در مقدمه درباره کاهش جمعیت در کشور ایران چنین آورده است:

در ایران اسلامی طرح تنظیم جمعیت و کنترل جمعیت اجرا شد که متأسفانه با همراهی برخی گروه‌ها از داخل، توازن جمعیتی را در دنیا و توازن قدرت در کشور، هدف قرار داد که خوشبختانه با درایت و بصیرت مقام معظم رهبری (ره) برنامه پنجره جمعیت گشوده شد؛ البته به دلیل تبلیغات عمیق چندساله که منجر به تغییر نگرش مردم شده است، هنوز تا رسیدن به جایگاه مطلوب و تغییر نگرش جامعه کار بسیاری باید صورت گیرد.

 از این رو می‌طلبد که نخبگان و مراکز علمی و تبلیغی، در جهت تبیین سبک زندگی اسلامی و آگاه سازی مردم از آسیب‌ها و چالش‌ها، در جهت فرهنگ‌سازی و دولت در جهت ایجاد زیرساخت لازم، فعالیت‌های جدی و اساسی در پیش گیرند، چرا که ظرفیت‌سازی و فرهنگ سازی، دو راه اساسی دفع و رفع هر آسیب هستند.

 گرچه کتاب‌ها و مقاله‌هایی درباره کاهش جمیعت تدوین شده و برخی به صورت کلی و برخی به ابعاد خاص به مسأله پرداخته‌اند، که این کتاب نگرشی جامع به این موضوع دارد و در صدد تبیین ماهیت تک‌فرزندی در تمامی زمینه‌ها برآمده در چهار فصل به تفصیل به آن پرداخته می‌شود.

 نگارنده این کتاب را در چهار فصل با عنوان‌های: چارچوب نظری، آسیب‌های تک‌فرزندی، آسیب‌های خانوادگی تک‌فرزندی و آسیب‌های اجتماعی تک‌فرزندی تنظیم کرده است.

در ادامه، نگارنده در فصل اول به بررسی موضوع‌های: دیدگاه روان‌شناختی، دیدگاه جامعه شناختی، دیدگاه سیاسی، دیدگاه اقتصادی، دیدگاه فرهنگ و تمدن، دیدگاه اسلام و دیدگاه علما و مراجع تقلید درباره تک فرزندی پرداخته و در فصل دوم نیز به عنوان‌های آسیب‌های جسمی، آسیب‌های روحی و روانی، آسیب‌های اخلاقی و تربیتی تک فرزندی اشاره کرده است.

همچنین نویسنده در فصل سوم موضوعات: آسیب‌های جسمی مادر، آسیب‌های روحی و روانی، آسیب‌های مدیریتی، آسیب‌های اخلاقی و دینی تک فرزندی را واکاوی و در فصل پایانی هم موضوعات آسیب‌های جمعیتی، آسیب‌های اقتصادی، آسیب‌های سیاسی و آسیب‌های فرهنگی تک فرزندی را در جامعه بررسی کرده است.

کنترل کودکان در هر خانواده، تا دوازده سالگی در دست والدین است و تا آن زمان می‌توان کنترل‌های لازم را انجام داد، اما اگر سبک فرزندپروری از نوع فرزندسالاری باشد، والدین دیگر نمی‌توانند تربیت صحیحی داشته باشند، از این رو نگارنده زیر عنوان آسیب‌های مدیریتی تک فرزندی چنین آورده است:

کودک دوست دارد آزاد باشد؛ هر کاری می‌خواهد بکند و هیچ کس سد راهش نشود، ولی این کار به صلاح او نیست؛ زیرا نیک و بد را نمی‌شناسد. والد خوب کسی است که این خیر و شر را تشخیص دهد و آن را مدیریت کند.

کودکانی که بیش از حد مهر و محبت می‌بینند و پدر و مادر بدون هیچ قید و شرطی تسلیم آنها می‌شوند و خواسته‌های آنها را مطلقا برآورده می‌سازند؛ حس دیکتاتوری و از خودرضایتی در آنها برانگیخته می‌شود و در طول زمان خواسته‌های بیشتری را از والدین انتظار دارند. والدین به دلیل اینکه عواطف بیش از حد، دیده عقلشان را به معایب فرزندشان بسته است، تمام افعالش را نیکو می ببیند، این حس، دیکتاتوری را تقویت می‌کنند که نتیجه آن فرزندسالاری است. چنانچه پدر و مادری تنها یک فرزند داشته باشند مسلما به تمام خواسته‌هایش لبیک گفته و کودک قدرت را به دست می‌گیرد. چنین فردی زمانی که وارد جامعه شود، انتظار دارد مردم نیز مانند پدر و مادرش با وی برخورد کنند.

انتشارات بوستان کتاب، چاپ اول کتاب «آسیب‌شناسی تک‌فرزندی از دیدگاه اسلام و علوم اجتماعی» را با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، در قطع رقعی و ۱۵۹ صفحه به قیمت ۱۱۰۰۰ ریال منتشر کرده است. /۹۹۸/پ۲۰۲/ش

ارسال نظرات