۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۵۱۹۳۱۰

سوره توحید شناسنامه خداشناسی است

مدیر کل قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که سوره توحید شناسنامه خداشناسی در قرآن کریم است، گفت: عنوان صمد در این سوره به نقل از امام حسین(ع) به معنای اراده بی انتهای خداوند بر خلقت آنی موجودات است.
مشرف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد مشرف، مدیرکل قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه نام دیگر سوره توحید، اخلاص است، گفت: به این سوره به این علت که به مباحث توحیدی می پردازد و جز توحید چیز دیگری را بیان نمی کند، توحید می گویند و به این علت به آن اخلاص می گویند چون کسی که به محتوای این سوره باور داشته و به آن برسد مؤمن و انسان با اخلاصی خواهد بود و چنین فردی به محتوای این سوره ایمان و اقرار دارد و در نتیجه از عذاب آتش خلاصی پیدا می کند.

وی افزود: سوره توحید یک سوم قرآن است و اگر کسی  سه بار سوره توحید را قرائت کند یک قرآن را ختم کرده و این نشانه درجه اهمیت این سوره در خداشناسی است و این سوره شناسنامه شناخت خدا برای ابناء بشر است.

مدیر کل قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که در این آیه به این علت خداوند صمد نامیده شده است که مرجع تمامی امور است، گفت: معناى اينكه خدا صمد است اين است كه هر چيزى در ذات و آثار و صفات محتاج او است و او منتهى المقاصد است.

حجت الاسلام مشرف در اشاره یه شأن نزول این آیه افزود: در کافی از امام صادق(ع) روایت شده يهوديان از رسول خدا (ص) پرسيدند مشخصات و حسب و نسب پروردگارت را براى ما بيان كن که حضرت رسول(ص) تا سه روز پاسخ نداد، تا آنكه سوره توحید نازل شد.

مشرف ادامه داد: در كتاب توحيد از امير المومنين (ع) روايت شده كه امام علی(ع)فرمودند در عالم رويا خضر (ع) را ديدم، و اين رويا يك شب قبل از جنگ بدر بود، به آن حضرت عرض کردم از آنچه دارى چيزى به من تعليم بده كه بر دشمنان پيروز شوم که حضرت خضر(ع) گفت بگو (يا هو يا من لا هو الا هو)، همين كه صبح شد، روياى خود را براى رسول خدا (ص) بازگو كردم، به من فرمود« اى على اسم اعظم را ياد گرفتى، و اين كلام در جنگ بدر همچنان بر زبانم بود».

وی افزود: همچنین از امام حسین(ع) روایت شده است که در ایشان در مورد صمد بودن خداوند می فرمایند« صمد كسى و چيزى را گويند كه جوف ندارد، و نيز به كسى گويند كه نمى خوابد، و همچنين به كسى گفته مى شود كه لم يزل بوده و لا يزال خواهد بود و همچنین از امام سجاد (ع) نقل شده كه فرمود« صمد كسى است كه هر گاه بخواهد چيزى را ايجاد كند تنها بگويد باش آن چيز موجود شود و باز صمد به معناى كسى است كه موجودات را بدون الگوى قبلى خلق كرده، آنها را اضداد و به اشكال مختلف و ازواج خلق كرده، كسى است كه در يكتايى و ضد نداشتن يگانه است، و نيز در نداشتن شكل و مثل و شريك يكتا است»./837/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات