۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۵۱۱۵۰۶
رییس دبیرخانه نهمین جشنواره بین المللی فارابی خبر داد؛

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره فارابی تا پایان خرداد/ برگزاری اختتامیه با حضور رییس جمهور

میرزایی با بیان این که مهلت ارسال آثار جشنواره فارابی تا پایان خردادماه است، گفت: اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی فارابی با حضور رییس جمهور برگزار می شود.
جشنواره فارابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین میرزایی رییس دبیرخانه نهمین جشنواره بین المللی فارابی در نشست خبری نهمین دوره جشنواره فارابی که صبح امروز در پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم برگزار شد با اشاره به اینکه دریافت آثار دوره نهم جشنواره از ١٩ اسفند سال پیش آغاز و تا پایان اردیبهشت امسال ادامه داشته است، اظهار داشت: مهلت ارسال آثار به علت تعداد زیاد آثار تا پایان خرداد امسال تمدید شد.

وی ادامه داد: از نظر آثار دریافتی جشنواره نهم فارابی رتبه دوم ارسال اثر را دارد و بیشترین آثار ارسال شده نیز مربوط به جشنواره هشتم است.

رییس دبیرخانه نهمین جشنواره بین المللی فارابی تاکید کرد: در میان آثار ارسالی گروه فلسفه، کلام، اخلاق و ادیان با ٥٢٥ اثر ارسالی اولین گروه به شمار می‌آیند، سپس گروه فقه، اصول، قرآن و حدیث با ٤٥٠ اثر در رتبه دوم آثار ارسالی قرار دارند.

میرزایی یادآور شد: از میان آثار ارسال شده ٦٠درصد از سوی افراد حقیقی و ٤٠ درصد از آثار از سوی اشخاص حقوقی ارسال و ثبت شده است، بیشترین دریافت اثر درقالب کتاب به میزان 1994 اثر بوده است، بعد از آن به ترتیب پایان‌نامه با 788 اثر، رساله دکترای 512 اثر و گزارش پژوهش با 460 اثر در رتبه‌های بعدی قرار دارند

رییس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم یادآور شد: از جشنواره هشتم با محدود کردن تعداد برگزیدگان مفهوم نخبگی را بیشتر افزایش دادیم، به همین خاطر است که این تعداد در بخش تشکیل گروه‌های علمی کمتر شده است.

وی در مورد بخش خارجی جشنواره افزود: در بحث خارج کشور با موضوعات اسلام شناسی، تصور اسلامی و موضوعات متناسب با اسلام‌شناسی آثاری داریم که در این حوزه کار می‌کنند، در بحث ایران‌شناسی هم از ایران باستان تا ایران معاصر آثاری موجود است، هیچ محدودیتی در اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی وجود ندارد.

رییس دبیرخانه نهمین جشنواره بین المللی فارابی با بیان اینکه ما از جشنواره هشتم با محدود کردن تعداد برگزیدگان تعداد نخبگان را بالا بردیم، خاطرنشان کرد: در گذشته تعداد جایزه‌ها در هر گروه زیاد بود، به گونه‌ای که رتبه‌های اول تا سوم را داشتیم، اما کل آثار برگزیده در سری گذشته جشنواره کلا ١٧ اثر برگزیده در  مجموع بوده است.

میرزایی ابراز داشت: به تناسب اینکه کمیته‌های علمی ما به بخش‌‌های مختلف نقسیم می‌شود هر اثر دریافتی را نمی‌توان امتیاز دارد و پروتکل فارابی در این راستا بسیار سخت خواهد بود و اگر اثری از روی تصمیم شورای سیاست گذاری انتخاب شود برگزیده خواهد بود.

رییس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره فارابی تصریح کرد: در بخش بین‌الملل مهم ترین کار ما گفتگو با رایزن‌های فرهنگی ایرانی در خارج از کشور است، زیرا آنها آشنایی کامل را با اسلام‌شناشان آنجا دارند، از سوی دیگر سفارت‌هایی که در ایران قرار دارند و بخش فرهنگی آنها فعال است با آنها نیز مکاتباتی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: افزون براین ما با دانشگاه‌های معتبر مکاتبه کرده‌ایم، همچنین درخواست کردیم که هر دانشگاه در شورای علوم انسانی دانشگاه آثار برگزیده ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی خود را معرفی کند، عملا ما از طریق کانال‌های مختلف سعی کردیم عملکرد خوبی را داشته باشیم و امید است تا پایان آبان‌ماه آثار خوبی ارسال شود.

رییس دبیرخانه نهمین جشنواره بین المللی فارابی بیان کرد: تعدادی آثار در بخش‌بین‌الملل از فرانسه، ایتالیا، آلمان، پاکستان، عراق، مصر، بلژیک و روسیه دریافت شده است، در این میان روسیه در بحث ایران‌شناسی بسیار قوی است و یکی از برگزیدگان سال گذشته هم از کشور روسیه بود.

میرزایی اضافه کرد: زمستان ٩٦ جشنواره در داوری به پایان می‌رسدآ از آنجایی که بین ما و جشنواره خوارزمی باید یک تعامل وجود داشته باشد تا با هم برخورد زمانی نداشته باشیم و همچنین ما برنامه‌ریزی اختتامیه را باید با دفتر رییس جمهور هماهنگ کنیم تا وی همانند سال پیش حضور پیدا کنند احتمالا در دی و بهمن اختتامیه بر پا می‌شود.

رییس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم یادآور شد: در بسیاری از بخش‌های این جشنواره برگزیدگان ما در مدیریت اسلامی کار کردند، بحث علوم اسلامی و انسانی در هم تنیده است و تفکیک آن کار را محدود می‌کند، بسیار از موسسات و پژوهشکده‌های ما از شهر قم بودند و حضور خوبی را هم داشتند.

وی اظهار کرد: از محدودیت‌هایی که ما داریم این است که گروه‌های شرکت‌ کننده در جشنواره بیشتر نمی‌شود و ما سعی کردیم در هر گروه تفکیک ایجاد کنیم اما متاسفانه به اجماع نظر نرسیدیم.

رییس دبیرخانه نهمین جشنواره بین المللی فارابی افزود: بعد از هشت دوره جشنواره عدم تغییر در گروه‌های جشنواره به خاطر عدم امکان تفکیک در این گروه‌ها بوده است، جشنواره پیش تعداد اثرات برتر از ١٧ بیشتر بود اما عضو موضوع نبودند و ١٧ جایزه برای ١٢ گروه انتخاب شده بود.

میرزایی ادمه داد: بخش بین‌الملل از جمله بخش‌های راهبردی و استراتژیک است که ما به آن توجه داریم، آنهایی که در حوزه دینی ما کار می‌کنند خلاء را احساس می‌کنند و این نیاز احساس می‌شود، همچنین تقدیر از کسانی که از حوزه ایران و اسلام تحقیق کردند لازم است و برای ما ماندگاری ایجاد می‌کند.

رییس دبیرخانه نهمین جشنواره بین المللی فارابی در پایان گفت: جشنواره مسیری را کی طی می‌کند با اضافه کردن اشخاص حقوقی و برگزیدگان آثار آنها ظرفیتی را ایجاد می‌کند که باید از آن استفاده کرد./202/816/ب1

ارسال نظرات