۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۵۰۳۲۶۶
حجت الاسلام خزائلی تشریح کرد؛

جایگاه نیت در اعمال عبادی و غیرعبادی

عضو هیأت ممتحنه امتحانات شفاهی حوزه علمیه قم نیت قرب الهی را شرط صحت اعمال در نزد خداند دانست و گفت: انسان باید برای تمام اعمال عبادی و غیرعبادی خود نیت الهی داشته باشد.
حجت الاسلام خزائلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام محمدعلی خزائلی، عضو هیأت ممتحنه امتحانات شفاهی حوزه علمیه قم ظهر امروز در کتابخانه مدرسه آخوند همدان با اشاره به آیات پایانی سوره بقره، ابراز داشت: خداوند نسبت به همه ملک و ملکوت و زمین و آسمان مالکیت دارد.

وی در ادامه با بیان این که نیت عمل به نوعی تمام عمل را قوام می دهد، خاطرنشان کرد: نیت در عمل بسیار مهم است تا جایی که انسان تمام نیات خود را برای رسیدن به تعالی و سعادت ابدی، خدایی قرار دهد.

حجت الاسلام خزائلی نیت عمل را امری تعیین کننده توصیف کرد و ابراز داشت:‌ انسان باید به انواع عبادت و مراحل آن آشنا باشد و بداند که کدام گونه از عبادت سبب رضایت خدواند است.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع)، تصریح کرد: گاهی عبادت از روی طمع به بهشت است که آن را تاجرانه و گاهی از روی ترس از جهنم است که آن را عابدانه و گاهی برای شکر و راز و نیاز است که آن را عبادت احرار می نامند.

عضو هیأت ممتحنه امتحانات شفاهی حوزه علمیه قم ابراز داشت: بهترین مرحله از عبادت و نوع آن عبادت احرار است که در روایات و آیات به احسن بودن آن اشاره های فروان کرده اند.

وی نیت قرب الهی را شرط صحت اعمال در نزد خداند دانست و گفت: انسان باید برای تمام اعمال عبادی و غیرعبادی خود نیت الهی داشته باشد، در غیر این صورت و اگر برای کسی غیر از خدا اعمال خود را انجام دهد به وادی شرک در آمده است.

حجت الاسلام خزائلی در ادامه افزود: خدواند متعال در روز قیامت نسبت به اعمال از انسان ها بازخواست می کند و فضل الهی به گونه ای است که خدواند برای نیت های ناپاک و نادرست عذابی در نظر نمی گیرد.

وی در پایان نیت را امری درونی برای انسان دانست و گفت:‌ محاسبه اعمال طبق آموزه های اسلامی امری حتمی و غیر قابل انکار است اما خداوند میان اعمال انسان و نیات انسان تفاوت هایی را قائل است و مهمترین آن عدم عقاب برای نیات شیطانی است در حالی که برای نیات الهی اجر و ثواب در نظر می گیرد./۹۷۹/۲۰۳/ب2

ارسال نظرات