۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۴۹۷۳۱۴
حجت الاسلام عبادی:

سند ۲۰۳۰ سبک زندگی غربی را به عنوان چشم انداز آموزشی مطرح می کند

عضو کمیسیون آ‌موزش مجلس گفت: در سند ۲۰۳۰ اصلا به بحث آموزش مبانی فرهنگ اسلامی و ایرانی تأکید نشده، بلکه سبک زندگی غربی به عنوان چشم انداز در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی

حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی عضو کمیسین آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ماهیت سند 2030 گفت: سند 2030 اشکالات شکلی و محتوایی دارد.

وی افزود: اشکالات شکلی سند در این است که بدون مشورت با مجلس، بدون اطلاع کمیسیون آموزش مجلس و بدون اطلاع شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت به تصویب رسیده است، این سند قرار است که چشم انداز علمی کشور را ترسیم کند که بدون در جریان بودن نهادهای مهم  و به صورت مخفی امضا شده و به تصویب رسیده است.

نماینده مردم بیرجند در مجلس اظهار داشت: هر انسان خردمندی شک می کند که محتوای این سند چه دارد که شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم نا محرم هستند، از نظر محتوایی درباره این سند بحث مفصلی وجود دارد و این سند اشکالات بسیاری دارد.

وی ادامه داد: دولت از این مسأله ابتدا به عنوان سند رونمایی کرد یعنی باید به آن عمل می شد؛ اما بعدا که انتقادات را دیدند از سند عقب نشینی کردند و عنوان دیگری برای آن در نظر گرفتند، در سند 2030 اصلا به بحث آموزش مبانی فرهنگ اسلامی و ایرانی ما تأکید نشده است بلکه سبک زندگی غربی به عنوان چشم انداز در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه در سند 2030 عبارت هایی وجود دارد که صددرصد مخالف فرهنگ ملی و اسلامی ایران است، ابراز داشت: از جمله مسائلی که مکرر در این سند آمده تساوی حقوق زن و مرد است، عدالت بین زن و مرد داریم و تساوی الزاما به معنای عدالت نیست.

وی عنوان کرد: حتی در خود آمریکا به مباحث فمنیستی بها نمی دهند اما در سند 2030 بحث تساوی زن و مرد وجود دارد، اگر بنا باشد به مسأله در سند 2030 عمل شود یعنی باید به دانش آموزان بگوییم که هرچه مرد دارد، زن هم دقیقا باید همان را داشته باشد، حال اگر تعدد ازدواج در مردان جایز است برای زن هم باید چنین مسأله ای وجود داشته باشد که مخالف شرع است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: تساوی جنسیتی مسأله ای منسوخ در دنیا است، بسیاری از کشورهایی که بحث آزادی و حقوق زن را می گویند صحبت از تساوی جنسیتی نمی کنند اما متأسفانه این مسأله جزو مفاد سند 2030 است.

وی اضافه کرد: ما سند تحول بنیادین آموزش پرورش و سند دانشگاه اسلامی به عنوان سند بالادستی داریم و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده است، آقایان به این ها عمل نمی  کنند اما برای سند 2030 کارگروه های ویژه ای مشخص کردند که سریع آن را عملیاتی کنند.

حجت الاسلام عبادی گفت: برخی می گویند سندهای بالادستی از سند 2030 بالاتر است، اگر بالاتر است چرا برای اسناد بالادستی کارگروه های ویژه را تشکیل نداده اند، از اسناد بالادستی غفلت کرده اند اما سند 2030 که سندی غربی است که می خواهند اجرا کنند.

وی افزود: در جلسات کمیسیون آموزش و کمیته اسلامی شدن دانشگاه ها و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی به شدت نسبت به این روند اعتراض شد، در شورای عالی انقلاب فرهنگی دغدغه داشتند اما در مجموع در این که دولت را از این راه بازدارند موفق نبودند./1323/ ۳۰۲/ص

ارسال نظرات