۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۴۶۸۰۶۲
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

پیامبر اکرم جلوه‌ای از رحمت تشریعی الهی در بین امت است

حجت‌الاسلام عرفان گفت: از جلوه‌های رحمت تشریعی الهی وجود پیامبر اکرم در بین امت است که خود مظهر رحمانیت الهی است و تا زمانی که در بین امت بود خداوند امت را عذاب نکرد.
حجت الاسلام حسن عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت‌الاسلام حسن عرفان، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در شام ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) درباره ابعاد شخصیت پیامبر اکرم(ص) گفت: یکی از خصوصیات بارز پیامبر اکرم که خداوند در قرآن کریم به آن تصریح کرده، «رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ» است.

وی درباره این صفت بارز پیامبر اکرم(ص) تصریح کرد: دین ما، دین رحمت است هستی که خداوند پدید آورده است، پوشیده از رحمت است که در عالم هم رحمت تکوینی و هم رحمت تشریعی در دین بیان شده است و دین اسلام خود یکی از جلوه‌های رحمت الهی است که رحمت تشریعی خداوند است.

حجت‌الاسلام عرفان درباره رحمت تشریعی الهی در دین اسلام افزود: خداوند در آیه «بِكُمْ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِكُمْ الْعُسْرَ» به صراحت بیان می‌کند که هیچ‌گونه مشقت و سختی در تکلیف دین وجود ندارد و ما تکلیف داریم ولی تکلف نداریم و این خود ما هستیم که خودمان را به سختی می‌اندازیم که دو گروه انسان‌های وسواسی و مرتاضان هستند که تکالیف دین را بر خود سخت می‌گیرند.

وی درباره دیگر ابعاد سخت‌گیری در دین اسلام بر خلاف نص صریح اسلام افزود: گروهی در تشریفات زندگی مادی دنیا، دین را بر خود سخت می‌گیرند مانند مراسم ازدواج و یا مراسم عزاداری که متأسفانه آن‌چنان سنت‌های غلط و جاهلی وارد این مراسمات شده است، که گروهی حتی سنت‌های حسنه اسلام را به سنت دوران جاهلیت تبدیل کرده‌اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم یکی دیگر از جلوه‌های رحمت تشریعی الهی را نسبت به گناهکاران بیان کرد و ادامه داد: خداوند در آیات قرآن و پیامبر و ائمه اطهار در سیره عملی‌شان این جلوه از رحمت الهی را نیز به زیبایی نشان داده‌اند که حتی اگر گناهکاری خود به گناهش اعتراف کرد و گناهش در حد تعزیر بود، به‌نحوی‌که در دین بیان شده، او را از این اعتراف منصرف می‌کنند.

وی دیگر جلوه رحمت تشریعی الهی را وجود خود پیامبر اکرم در بین امت بیان کرد و گفت: وجود پیامبر، خود مظهر رحمانیت الهی است که خداوند می‌فرماید ای پیامبر تا زمانی که در بین مردم هستی آن‌ها را عذاب نمی‌کنم و حضرت تا در مکه بودند عذابی بر مردم نازل شد و بعد از هجرت مردم مکه دچار قحطی شدند.

حجت‌الاسلام عرفان با اشاره به نمونه‌ای از رحمانیت پیامبر اکرم بیان داشت: در جنگ احد پیامبر اکرم بسیار آسیب دیدند یکی از یاران به پیامبر گفت، نفرین کنید، حضرت فرمود: من رحمت گر مبعوث شدم من رحمتی هستم که خدا مرا به مردم هدیه کرده است.

وی در ادامه درباره دیگر ابعاد رحمت تشریعی الهی در دین بیان کرد: دین مقدس اسلام حتی در قوانین مربوط به حیوانات نیز اوج رحمت و شفقت را بیان کرده که و اجازه نداده کسی با ناخن بلند شیر حیوانی را بدوشد که آسیبی به حیوان برسد و این دین که حتی نسبت به حیوانات این‌گونه رحمت دارد، چطور ممکن است گروه‌های تروریستی چون داعش و تکفیری‌ها مسلمان باشند.

تروریست‌های داعش نه تنها مسلمان بلکه میلیاردها سال با اسلام و قرآن فاصله دارند

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: این گروه‌های تروریستی که به اسم اسلام وحشیانه‌ترین جنایات بشری را مرتکب شدند و حتی به کودکان نیز رحم نمی‌کنند، میلیاردها سال با قرآن و اسلام فاصله دارند و دینی که سراسر جلوه‌هایش رحمت و پیامبرش پیامبر رحمت است چگونه چنین مسلمانانی می‌تواند وجود داشته باشد.

وی با اشاره به روایت «ارحم ترحم» خاطرنشان کرد: متأسفانه یکی از علل بالا بودن آمار طلاق و چالش‌ها و آسیب‌های خانوادگی، سخت‌گیری در مسائل زندگی است در حالی که اسلام حتی در معاملات نیز دستور به آسان‌گیری داده است و حتی در تدریس نیز معلمان باید این دستور الهی را رعایت کنند که اگر رحمت و آسان‌گیری را در زندگی و جامعه پیاده کنیم، بسیاری از معضلات رفع خواهد شد./202/1306/ب1

ارسال نظرات