۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۳۱۴۹۰۴
آیت الله حبیبی:

نماز لهو و عصیان را از بین می برد

خبرگزاری رسا ـ استاد برجسته اخلاق و عرفان با بیان این‌که یکی از چیزهایی که لهو و عصیان را از بین می‌برد نماز است، گفت: چون نماز یاد خدا را زنده می کند.
آيت الله حبيبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن حبیبی، استاد برجسته حوزه علمیه در جلسه درس اخلاق و مباحث اعتقادی که پیش از ظهر امروز(جمعه) در مسجد المهدی برگزار شد با اشاره به اعتقاد راسخ مردم در گذشته، گفت:مردم ما در عصر قدیم صادق، متعهد و امانت دار یکدیگر بودند.اما از زمان رضا خان پهلوی ما شاهد این بودیم که حجاب،صدق،امانت و تعهد از بین جامعه رفت.

 

وی در ادامه افزود: در زمان رضاخان مردم نیک در حکومت او به بدی مبتلا شدند، از این رو خداوند متعال می فرماید: آن ملتی که به رهبری که من تعیین نکردم سر بسپارند عذاب میکنم هر چند آنها ملت صالحی باشند،زیرا آنجایی که باید متعهد می شدند و سربسپارند،گوش به فرمان کس دیگری بودند.

 

آیت الله حبیبی در ادامه مباحث اعتقادی خود با اشاره به اینکه خداوند به سه گروه محبت نمی کند و به انها عذاب دردناکی می دهد عنوان کرد:امام صادق(ع) این گروه ها را به این شکل معرفی می کند ،ابتدا کسانی که ادعا دارند که امام از سوی پروردگارند در حالی که امام از سوی خداوند منصوب شده وأین افراد می خواهند از این پست سوءاستفاده کنند.اما گروه دوم ادعا امامت ندارند ولی ان را انکار نیز می کنند.

 

استاد اخلاق و عرفان با بیان اینکه گروه اخر از دو گروه دیگر شرایط بدتری دارند تصریح کرد:عده ای پیدا می شوند که می گویند انهایی که ادعا امام بودن دارند ودسته ای که منکر امامت اند هر دو از اسلام سهم می برند.این گروه در شرایط بد و سختی به سر می برند و دچار عذاب دردناکی می شوند.

 

آیت الله حبیبی در ادامه با اشاره به راهنمایی های اخلاقی لقمان به پسرش عنوان کرد:افراد غافل در دنیا سه علامت دارند،ابتدا افرادی هستند که با فراموشی زندگی می کنند و به سفری بلا مقصد و بی هدف می روند،در واقع از زمان و فرصت های خود در زندگی به سادگی می گذرند.

 

این استاد حوزه با بیان اینکه گروه دوم به بازیگری مشغول هستند افزود : این افراد به دنبال بازی های دنیایی،هواهای نفسانی و بازی هایی که بشر را از خدا غافل می کند سرگرم هستند،همت شیطان در دنیا نیز برآن است که بشر را به سوی عصیان و غفلت بکشاند،برای ماماهواره،سینما،تئاتر و جشنواره می اورد در حالی که این ها پیام های خوبی دارند اما ممکن است پیام های منفی ان انقدر زیاد باشد که بشر را به خود جذب کند.

 

آیت الله حبیبی در ادمه با اشاره به توصیفات گروه سوم بیان کرد: این گروه زندگی انفرادی دارند.اعضای خانواده هر کدام در خانه تنها می باشند،صلحه رحم در ان ها از بین رفته و چهرهای ان ها بی حال و افسرده می شود.برای نمونه امروزه شاهد هستیم همه مردم با موبایل،اینترنت و فضای مجازی سر خود را به حرف های لهو و لعب و بیهوده مشغول می کنند،لذا عمر ما برای اینکه ببینیم چه کسی چه می گوید و چه می کند باید هدر برود و این جای تاسف دارد.

 

وی با بیان اینکه عمر انسان ها امروزه برای مطالب زشت و بیهوده تلف می شود اظهار داشت : امام علی(ع) می فرمایند:عمر آنقدر کوتاه است که به دنبال هر علمی نمی توان رفت وباید علوم نافع را دنبال کنید،عمر کوتاه است وباید توشه و سرمایه آخرت جمع کنید پس چرا انسان لهو ،نفرت و عصیان را توشه خود کند.

 

استاد اخلاق در پایان گفت :یکی از چیز هایی که لهو و عصیان را از بین می برد نماز است،چون نماز یاد خداوند را زنده می کند.امیر المومنین(ع) می فرمایند: به وسیله ذکر خدا غفلت به فراموشی سپرده می شود.اگر کسی بخواهد خود را اصلاح نماز کند باید به دامنه یاد خدا برود وبا توجه به خدا درست شود،این امر با نماز امکان پذیر می شود./٩٥٩١/202/ب2

ارسال نظرات