۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۶
کد خبر: ۳۱۳۴۵۹
استاد حوزه علمیه:

همنشین بد سبب غفلت انسان از خدا می‌شود

خبرگزرای رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: انسانی که ارتباط خود را با خدا قطع کرده باشد بسیار آسیب پذیر است و با کوچک‎ترین وسوسه‌ای متزلزل و در مسیر نابودی قرار می‌گیرد به همین سبب داشتن دوست خوب انسان را در برابر وسوسه‌های شیاطین انسی و جنی حفظ می‌کند.
شجاعي

به گزارش خبرنگار خبرگزرای رسا، محمد شجاعی استاد حوزه علمیه قم شامگاه 8 بهمن در کلاس اخلاقی که در حسینیه اثنی عشری شهرری برگزار شد، با اشاره به مبحث همنشین و دوست بد، گفت: خداوند در قرآن از قواعد خلقت سخن می‌گوید و از آثار قرین شدن انسان با شیطان را بیان می‌کند.

 

وی افزود: یکی از قواعد خلقت آن است که اگر انسان از وجود خداوند فاصله بگیرد گرفتار همنشین بد می‌شود اما اگر با خداوند متعال انس داشته باشد هرگز همنشین بد را انتخاب نمی‌کند زیرا قلبی که جایگاه خداوند است شیطان در آن راه نمی‌یابد.

 

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: همنشین بد ممکن است شیاطین انسی و جنی را شامل شود که از یمین و یسار و از عقب و جلو به انسان حمله کنند به طوری که پیامبران نیز از این حملات در امان نبودند.

 

شجاعی ابراز کرد: انسان در راه رسیدن به کمال به دوست و دشمن نیاز دارد زیرا وجود دشمن صداقت انسان را به خداوند ثابت می‌کند.

 

وی ادامه داد: انسان مومن از وسوسه‌های شیطان در مسیر عشق الهی و به نفع خود بهره می‌برد و با ترک آن پاکی روح را کسب می‌کند تا بدین وسیله به کمال الی الله دست یابد به همین سبب خداوند برای پیامبران نیز دشمن قرار داده است.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: انسان‌های فاسق با خداوند انس ندارند به همین سبب به محض وسوسه شیطان سخن او را می‌پذیرند و اینگونه شیطان صاحب او شده و به عنوان عضوی از لشگر شیطان محسوب می‌شود.

 

شجاعی عنوان کرد: انسان مومن در مسیر امتحان الهی با انسان‌های بد مواجه می‌شود اما چون فرد مومنی است این برخورد سبب اوج او به کمال شده و همچنین انسان بد با این مواجهه از خداوند دورتر می‌شود.

 

وی افزود: انسان‎های خوب زمانی که با انسان‌های بد برخورد می‌کنند سبب سود آنها می‌شود اما برای انسان‌های بد مایه ضرر است چرا که انسان خوب در جوار خدا قرار می‌گیرد و انسان بد از خدا دور می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: انسانی که ارتباط خود را با خدا قطع کرده باشد بسیار آسیب پذیر است و با کوچکترین وسوسه‌ای متزلزل و در مسیر نابودی قرار می‌گیرند به همین سبب داشتن دوست خوب انسان را در برابر  وسوسه‌های شیاطین انسی و جنی حفظ می‌کند.

 

شجاعی با بیان اینکه یاد خدا سبب می‌شود انسان از شیطان دور شود، تصریح کرد: یادخدا شیطان را برای انسان همانند مرکب و خادمی قرار می‌دهد که موجب اوج گیری به سوی کمال می‌شود.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: قیمت انسان به گرایشاتی است که در این عالم دارد به همین دلیل به محض فاصله گرفتن انسان از خدا، در جهنم جای می‌گیرد./813/202/ب1

ارسال نظرات