۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۲
کد خبر: ۳۰۲۹۹۶
حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی:

هدف غرب از کمک به کشورها نفوذ است

خبرگزاری رسا ـ استاد برجسته عرفان اسلامی گفت: اگر غرب بهترین اجناس خود را در اختیار ما قرار می‌دهد به این دلیل است که بتواند راه نفوذ را در ما پیدا کند.
آيت الله رمضاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رمضانی، استاد برجسته حوزه علمیه غروب دوشنبه 25 آبان در همایش حکمت و فلسفه در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و به مناسبت روز جهانی فلسفه، گفت: حکمت در کنار علمِ معرفت شاید بتواند یک معنا را برای خود داشته باشد، اما با توجه به هر دو مفهوم می‌توان هر کدام را با یک دیدگاه مورد بررسی قرار داد.

 

وی افزود: علم مطلق همان آگاهی است، در زبان فارسی به این علم مطلق دانستن می‌گویند.

 

استاد برجسته حوزه علمیه در خصوص مفهوم حکمت، بیان داشت: به‌طور کل حکمت به صرف آگاهی نیست بلکه آگاهی نوعی اشراف به حقایق اشیاء و عمل کردن به اقتضای آن‌هاست.

 

استاد برجسته عرفان اسلامی، تصریح کرد: فردی که مجموعه اصطلاحات را جمع‌آوری کرده است را نمی‌شود حکیم خواند، زیرا این فرد شاید در مقام عمل به هر آنچه که گرد آورده است هیچ اعتقاد و التزامی نداشته باشد.

 

وی با نقل قولی از امام راحل(ره)، ادامه داد: افرادی که تنها یکسری اصطلاحات را جمع کرده‌اند و هیچ اعتقادی به دانسته‌های خود ندارند ابلیس مجلس آرا هستند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی در خصوص برخی از علما نیز گفت: گاهی عده‌ای از علما بودند که خدا را با 10 برهان اثبات می‌کردند اما در حقیقت واقعی زندگی از خدا حساب نمی‌بردند.

 

استاد برجسته حوزه علمیه در خصوص قلب آدمی، بیان داشت: قلب انسان حکیم تنقیه شده است، یعنی از بدی‌ها لایروبی شده و به حقایق عالم رسیده است.

 

وی با پرداختن مفهوم معنویت نیز، اظهار کرد: گاهی معنا در برابر لفظ است و گاهی نیز در برابر صورت، اما درکل معنا یعنی اصل و باطن، آن‌چیزی که به ذات توجه دارد و بقیه نیز هرچه باشد به‌خاطر آن است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی تاکید کرد: شخص با توجه به حکمت و آشنایی به تمام حقایق همه مرزهای ظاهری را پشت سر می‌گذارد و به سرچشمه اصلی می‌رسد.

 

وی ادامه داد: حکمت و معنویت را نمی‌شود جدا و منفصل فرض کرد و باید در یک کاسه در نظر گرفت.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی در خصوص نوع زندگی افراد، تاکید کرد: باید درست کار کنیم و در هر کاری نیز درستی را مدنظر قرار دهیم، معنای واقعی زندگی نیز در همین اصل خلاصه می‌شود.

 

استاد برجسته عرفان اسلامی در پایان با بیان خاطره‌ای از حضرت آیت الله بهاءالدینی، گفت: این عالم بزرگوار در خصوص دسیسه جهان غرب می‌گفتند؛ عالم غرب به این دلیل بهترین ملزومات زندگی را با بالاترین کیفیت در اختیار ما قرار می‌دهد که ما را به خود وابسته و به ما نفوذ پیدا کند./856/202/ب1

ارسال نظرات