۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۲۸۰۴۱۳

اخبار کوتاه فرهنگی کاشان

خبرگزاری رسا ـ فعالیت 80 هزار هیئت مذهبی و 55 هزار مداح اهل بیت(ع) در سطح کشور، مراسم معرفی و بررسی مجموعه شعر بیست و پنج و برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع «مدیریت در هیئات مذهبی» ویژه ماه محرم برخی از اخبار کوتاه فرهنگی کاشان است.
اخبار كوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، روح الله توکلی مدیرمؤسسه خادمین امام رضا(ع) کاشان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: استاد علی شریف کاشانی نواده «آیت‌الله العظمی ملاحبیب‌الله شریف کاشانی» متولد 1308، دارای مدرک زبان و ادبیات عرب از دانشگاه تهران است که در سال‌های دبیرستان درس‌های فیزیک و ریاضی و سپس ادبیات را به شاگردان خویش آموزش داده است.

 

وی با اشاره به این که، استاد شریف از سال 1360 تا کنون مسؤولیت انجمن ادبی صبای کاشان را برعهده دارد گفت:  استاد علی شریف کاشانی از اساتید صاحب سبک و برجسته شعر آیینی است که تاکنون قرآن مجید و نهج البلاغه را به نظم درآورده و در حال به نظم در آروردن صحیفه سجادیه است.

 

شایان ذکر است، هفتمین جشنواره ملی فرهنگی ‹‹آه و آهو›› همراه با سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) از 25 مرداد تا 4 شهریور ماه همزمان با دهه کرامت از میلاد حضرت معصومه(س) تا میلاد امام رضا(ع) به همت مؤسسه فرهنگی هنری خادمین حضرت رضا(ع) در شهرستان کاشان برگزار می شود.

 

فعالیت 80 هزار هیئت مذهبی و 55 هزار مداح اهل بیت(ع) در سطح کشور

رییس گروه هیئات مذهبی و مداحان سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: 80 هزار هیئت مذهبی و 55 هزار مداح اهل بیت(ع) در سطح کشور با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت فرهنگی و مذهبی دارند.

 

ابراهیم غلامرضایی رییس گروه هیئات مذهبی و مداحان سازمان تبلیغات اسلامی کشور راه اندازی سامانه طوبی را یکی از اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی برای ساماندهی تشکل های دینی کشور دانست و گفت: این سامانه که تحت وب فعالیت می‌کند و در واقع سامانه بانک اطلاعات تشکل های دینی و مراکز فرهنگی است، فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل بهره برداری از این سامانه، به زودی در قالب آیین نامه اجرایی به ادارات کل تبلیغات اسلامی استان های کشور ارسال می‌شود، یاد آورشد :پس از برگزاری دوره های آموزشی ویژه کارشناسان ادارات تبلیغات اسلامی در مراکز استان ها، کلیه مراحل صدور مجوز تشکل های دینی همچون هیئات مذهبی، مداحان اهل بیت(ع)، کانون های فرهنگی و انجمن های اسلامی از این طریق انجام خواهد شد.

 

غلامرضایی، برنامه ریزی برای سطح بندی مداحان اهل بیت(ع) را از دیگر اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی دانست و افزود: بر اساس این طرح، مداحان اهل بیت(ع) در چهار سطح پیرغلامان، ستایشگران، ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) سطح بندی و کارت شناسایی صادر می‌شود.

 

وی تشکیل شورای هیئات مذهبی و کانون مداحان و شاعران آیینی را به‌عنوان بازوان قدرتمند سازمان تبلیغات اسلامی در ساماندهی هیئات مذهبی و مداحان دانست و خاطر نشان کرد: این دو تشکل میانی با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی کلیه امور هیئات مذهبی و مداحان را بر عهده دارند.

 

مراسم معرفی و بررسی مجموعه شعر بیست و پنج

کتاب بیست و پنج، مجموعه شعر آیینی، سروده شاعر جوان کاشانی، مصطفی مهیمنی، امروز جمعه بیست و سوم مرداد در شعبه پانزده خرداد انتشارات ساربوک کاشان  رونمایی می شود.

 

کتاب بیست و پنج اثر مصطفی مهیمنی است ، چاپ نشر مکتب بیداران است که اشعار این کتاب همگی ریشه در آیین مذهبی تشیع و ارادت به خاندان ائمه معصومین(ع) دارد. نویسنده این کتاب در مورد نام گذاری کتاب بیست و پنج چنین نوشته است، غالب اشعار این دفتر آیینی است و دلایل نام 5 برای این دفتر ترجیع بند 25 بیتی در مدح امام نهم و سرودن غالب اشعار در 25 سالگی و نیز 25 شعری است که در این مجموعه می خوانید.

 

این مراسم که با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و بیدگل و انتشارات ساربوک کاشان امروز جمعه 23 مرداد ماه از ساعت 18 الی 20 برگزاردر محل انتشارات ساربوک واقع در میدان 15 خرداد کاشان برگزار می شود.

 

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع «مدیریت در هیئات مذهبی» ویژه ماه محرم

رییس شورای هیئات مذهبی شهرستان کاشان از برگزاری یک کارگاه آموزشی با موضوع‹‹مدیریت در هیئات مذهبی›› ویژه ماه محرم خبر داد.

 

مجتبی رضا زاده رییس شورای هیئات مذهبی شهرستان کاشان  در سومین همایش هیئات مذهبی استان اصفهان در سالن اجتماعات سازمان آتش نشانی شهرستان کاشان گفت: این کارگاه آموزشی ویژه مسؤولین و معاونین فرهنگی هیئات مذهبی کاشان در سطح چهار منطقه این شهرستان در شهریورماه آینده در فرهنگسرای مهر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان برگزار می شود.

 

وی از شهر کاشان به عنوان شهر هیئات مذهبی نام برد و با اشاره به این که بیش از 700 هیأت مذهبی در این شهرستان فعالیت دارند گفت: از این تعداد هیأت مذهبی، 450 تا 480 هیأت دارای مجور رسمی فعالیت دارند و مابقی بدون مجوز و در قالب جلسات فعال هستند.

 

رضا زاده استعداد های فرهنگی و تمدن اسلامی  شهرستان کاشان را متفاوت از دیگر شهرستان های کشور اعلام کرد و گفت: براساس چنین پیشینه تمدنی و فرهنگی کاشان  برای هیئات مذهبی این شهرستان برنامه ریزی می شود./1307/پ203/ح

ارسال نظرات