۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۲۶۹۴۸۵
درس‌هایی از قرآن(6)

انسان با توسل به اهل بیت خدایی می‌ شود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: معنای توسل تغییر قانون خداوند نیست بلکه عوض شدن ما و تغیر شرایط ما است در نتیجه توسل به اولیای خداوند شرایط ما را تغییر می دهد و انسان تنها را همراه اولیای خداوند می کند.
درسهايي از قرآن در حرم رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم، در ششمین جلسه «درس هایی از قرآن» در حرم مطهر رضوی با تبیین توسل از منظر قرآن کریم اظهار کرد: حضرت آدم وقتی از گندم منع شده خورده بود، هنگام توبه چندکلمه از خداوند دریافت کرد که در تفسیر اهل تسنن آمده است؛ الهی به حق محمدٍ، علیٍ، فاطمه والحسن و الحسین» که حضرت آدم ابوالبشر هنگام توبه نزد پرورگار به نوه های چند نسل پس از خود متوسل شد.

 

وی تصریح کرد: معنای توسل تغییر قانون خداوند نیست بلکه عوض شدن ما و تغیر شرایط ما است؛ همانند کودکی که تا زمانی که دستش در دست پدر یا مادرش است احساس امنیت دارد توسل به اولیای خداوند شرایط ما را تغییر می دهد و انسان تنها را به اضافه اولیای خداوند می کند.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: در زیارت جامعه کبیره خطاب به اهل بیت(ع) می گوییم هر کس به شما متوسل شود به خدا متوسل شده است، از طرفی قرآن کریم بیان می کند: هر که به خداوند متوسل شود به راه راست هدایت می شود؛ در واقع «صراط المستقیم» اهل بیت هستند.

 

وی افزود: خداوند خطاب به پیامبر(ص) فرموده است وقتی گنه کاران به زیارت تو در مدینه آمدند و برای بخشش به تو متوسل شدند، در حق آن ها دعا کن من آن ها را می بخشم همچنین درباره سایر ائمه چون توسل گنهکاران به امام رضا(ع) در مشهد یا امام حسین(ع) کربلا.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در بخش دیگر سخنانش گفت: وهابیون توسل مسلمانان به ائمه اطهار (ع) را شرک می پندارند و ما را مشرک می خوانند و می گویند نباید گفت یا علی(ع)، یا فاطمه(س)، یا حسین(ع) و... بلکه تنها باید بگوییم «یا الله».

 

وی با تأکید بر این که ما موحد و شعارمان «اشهدانّ لااله الّا الله» است، بیان کرد: آن ها به این موضوع توجه ندارند که توسل ما به اهل بیت(ع) به دلیل وابستگی آن ها به خدای یگانه است چنان که در دعای توسل وقتی ائمه را چنین صدا می زنیم «یا ابا عبدالله یا وجیهة عندالله اشفع لنا عندالله» در واقع 28 مرتبه خدا را صدا می زنیم.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: وهابیون در مکانی که حضرت ابراهیم در آن جا قدم گذاشته یعنی در مقام ابراهیم(ع) نماز می خوانند و دور قبر حضرت اسماعیل(ع) که اطراف کعبه قرار دارد طواف می کنند در حالی که توسل مسلمانان به ائمه و سجده بر مهر خاکی را شرک می خوانند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: برادران حضرت یوسف(ع) برای توبه از گناهی که مرتکب شده بودند به پدر خود حضرت یعقوب متوسل شدند که وهابیون در این باره می فرمایند حضرت یعقوب(ع) زنده و در قید حیات بود در حالی که مسلمانان به اهل بیت(ع) مرده متوسل می شوند.

 

وی در پاسخ به این نکته به سه موضوع اشاره کرد و افزود: اگر ماهیت شرک بد و ناپسند است پس زنده و مرده تفاوتی نمی کند، دوم بنا به آیه قرآن شهید زنده است در نتیجه هرکس(ائمه بیت(ع)) در راه خدا به شهادت رسیده باشد مرده نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تصریح کرد: ما به مقام و درجه ائمه چون مقام حضرت ابوالفضل(ع) نزد خداوند متوسل می شویم در حالی که این جسم انسان یعنی پوست، گوشت است که زنده و مرده دارد در حالی که مقام ائمه که زنده و مرده ندارد.

 

یادآور می شود؛ سلسله جلسات «درس هایی از قرآن» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی ویژه ماه مبارک رمضان هرشب ساعت 22 در صحن جامع رضوی برگزار می شود./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات