۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۲۴۳۴۹۶
استاد حوزه علمیه قم:

اسلام دین منطق، تعقل و خرد است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که مراجعه به حافظه تاریخی ادیان نشان می‌دهد که تقابلی بین بزرگان ادیان وجود نداشته است، گفت: اسلام دین منطق، تعقل و خرد است که تمام ادیان الهی را به گفت وگو در بستر خرد و عقلانیت دعوت می‌کند.
دين اسلام

حجت الاسلام محمد فیروزی، استاد حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، گفت: اسلام دین منطق، تعقل و خرد است که تمام ادیان الهی را به گفت وگو در بستر خرد و عقلانیت دعوت می‌کند.

 

وی افزود: ما دعوت می‌کنیم تا پیروان دیگر ادیان به حافظه تاریخی دین خود مراجعه کنند تا ببینند که بزرگان ادیان چگونه با پیامبر اسلام(ص) مواجه می‌شدند.

 

حجت الاسلام فیروزی گفت: مراجعه به حافظه تاریخی نشان می‌دهد که تقابلی بین بزرگان ادیان الهی وجود نداشته است و این موضوع ما را نیز ملزم می‌کند که به همان روش و سیره بزرگانمان رفتار کنیم.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: گفت‌وگو بین بزرگان ادیان بر مبنای عقلانیت و فطرت بوده است که نمونه آن در قضیه مسیحیان نجران کاملاً مشهود است.

 

وی ادامه داد: اسقف های مسیحیان در پیمان نجران با حرکت به سوی مدینه، گفت‌وگو با پیامبر(ص) را شروع کردند که با شنیدن مواضع پیامبر اسلام (ص)، تصمیم به مباهله گرفتند، از این رو مسیحیان امروز نیز باید به سیره بزرگان خود رجوع کنند.

 

وی با اشاره به این که دستور خداوند تبعیت از آخرین و برترین دین الهی است افزود: در قرآن کریم نیز آمده است که در دین هیچ اجباری نیست، از این رو دینداری باید با تعقل و معرفت صورت گیرد.

 

حجت الاسلام فیروزی گفت: در غرب جریان سیاسی متأثر از جریان مذهبی است و اقدامات موهن اخیر در فرانسه را نمی‌توان صرف یک اقدام سیاسی قلمداد کرد، بلکه باید اهداف دشمنان در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی با اشاره به این‌که پیامبر اسلام(ص) مظهر رحمت است، گفت: توهین کنندگان به پیامبر اسلام(ص) جریان های افراطی هستند که با قرار گرفتن پشت اقداماتی از این دست، به دنبال جلوگیری از رشد روز افزون اسلام در جهان هستند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که گسترش روز افزون دین خدا و مکتب پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) دشمن را نگران کرده است، افزود: مردم آزادی خواه غرب تا شرق جهان به دنبال شناخت حقیقت، عدالت و پاکی هستند که همه این موارد در اسلام نهفته است.

 

به گفته وی، دشمن با تقویت گروه‌های افراطی و استفاده از برخی پتانسیل های دیگر ادیان به دنبال تخریب و خدشه وارد کردن به چهره اسلام هستند تا از این طریق مردم جهان را از این دین الهی و برتر دور کنند.

 

وی گفت: وظیفه ما مسلمانان برائت از دشمنان خدا و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است که باید با رعایت موازین اسلامی و قوانین نظام جمهوری اسلامی انجام شود و در این زمینه باید از علمای دین اسلام تبعیت شود.

 

حجت الاسلام فیروزی با اشاره به این که دشمن دل خوشی از گسترش اسلام ندارد و اصل اسلام را هدف قرار داده است، افزود: کفار و منافقین از صدر اسلام تا کنون به دنبال از بین بردن اسلام هستند.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: مسلمانان وظیفه دارند تا عقائد خود را تحکیم کنند که لازمه آن ارتباط بیشتر با قرآن و اهل بیت(ع) است تا از این طریق به حدی مسلح شوند که طرح هیچ یک از شبهات بر آنان اثری نداشته باشد./1307/ت302/ب6

ارسال نظرات