۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۲۴۲۷۸۱
حجت‌الاسلام‌ رنجبر:

آرزوهای دور و دراز زندگی انسان را تباه می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که معرفت نسبت به خداوند انسان را از پرداختن به آرزوهای دور و دراز دنیوی برحذر می‌دارد، گفت: انسان نباید در زندگی خود را سرگرم آرزوهای دور و دراز کند زیرا آنها منشأ افسردگی و تباه کردن زندگی انسان هستند.
حجت الاسلام رنجبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ محمدرضا رنجبر، کارشناس رسانه ملی، بعدازظهر امروز در برنامه سمت خدا که از شبکه سه سیما پخش با بیان این‌که انسان نباید به دیگران بد کرده و در حق آن‌ها ظلمی را مرتکب شود، گفت: عمل از نگاه قرآن مانند بومرنگ است و انسان هر عملی را که مرتکب شود چه بد و چه خوب به‌سوی خود او بازمی‌گردد.

 

وی افزود: انسان نباید در زندگی خود را سرگرم آرزوهای دور و دراز کند زیرا آنها منشأ افسردگی و تباه کردن زندگی انسان هستند.

 

استاد حوزه دانشگاه با اشاره به این‌که عمر انسان متکی به نفس است، گفت: نفس انسان باد است؛ بادکنک اگر باد بوزد حرکت می‌کند و اگر باد متوقف شود در هر جا که باشد سقوط می‌کند، انسان نیز این گونه است.

 

وی بابیان این‌که عمر ما تکیه‌بر باد دارد و باید برای این‌که سقوط نکنیم برای خود معرفت جمع‌آوری کنیم، ادامه داد: در اشعار حافظ معرفت به معنای «می» است و به قول حافظ هرکس «می» معرفت بنوشند هرگز دچار گمراهی نمی‌شود.

 

کارشناس رسانه ملی افزود: عده‌ای حافظ را بر اساس قضاوت نابجا به باده ‌پرستی و می‌ خوری متهم می‌کنند درحالی‌که حافظ در اشعار خود گفته منظور من از باده و می، باده انگوری نیست و آن باده اختصاص به قوم عیسی دارد و منظور من، باده منصوری است.

 

وی ادامه داد: منظور از باده منصوری در اشعار حافظ معرفت است که منصور حلاج وقتی‌که به معرفت رسید می‌گفت من حق هستم؛ زیرا آیات قرآن کریم به‌صراحت بیان می‌کنند که در عالم همه ‌چیز حق است و هیچ‌ چیز بیهوده نیست.

 

کارشناس رسانه ملی گفت: کسانی که به معرفت می‌رسند هرگز ظلم نمی‌کنند زیرا به شناخت و عشق الهی رسیده‌اند درحالی‌که انسان‌های محروم از معرفت به دلیل عدم شناخت محبت و عشق به خداوند در دنیا به انسان‌ها ظلم کرده و زمینه خرابی خانه‌های خود را فراهم می‌کنند.

 

وی با اشاره به این‌که انسان باید همواره از ظلم به دیگران پرهیز کند، ادامه داد: ظلم به انسان برمی‌گردد و خوبی نیز همین‌طور؛ برای این‌که دچار مشکل نشویم بهتر است از ظلم به دیگران دوری کرده و به‌جای ظلم محبت کنیم.

 

کارشناس رسانه ملی یادآور شد: معرفت خداوند زندگی انسان را کمیا‌ می‌کند و موجب هدفمندی و برنامه‌ریزی زندگی آدمی شده و انسان را از پرداختن به آرزوهای دور و دراز دنیوی که زندگی انسان را نابود می‌کند بر حذر داشته و کلید سعادت را به او نشان می‌دهد./837/پ202/ف

ارسال نظرات