۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۲۴۱۹۶۲
استاد حوزه علمیه قم:

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای عقلی و منطقی است

خبرگزاری رسا‌ ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: قرآن از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از امور مهم و اساسی مسلمانان یاد کرده است.
حجت الاسلام سيد مهدي درياباري

حجت الاسلام سید مهدی دریاباری، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، با اشاره به این که در قران آیات متعددی در رابطه با اهمیت امر به معروف و نهی از منکر آمده است، افزود: «کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ» یکی از آیاتی است که ممتاز بودن امت اسلامی را به دلیل انجام امر به معروف و نهی از منکر دانسته است.

 

به گفته وی، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان وظیفه ای عقلی و منطقی است که خداوند ازآن به عنوان صفات مؤمنان یاد می کند، ضمن این که مؤمنان را افرادی کوشا در این زمینه دانسته و توصیه کرده تا این فریضه را با بیانی نرم انجام دهند.

 

حجت الاسلام دریاباری با اشاره به این که گفتار بدون عمل قبیح و ناپسند است، افزود: عالم بی عمل مانند زنبور بی عسل است که با وجود امکانات و تجهیزات اطلاع رسانی در جامعه امروز، نتوانسته علم مناسبی را درباره مسائل مختلف در اختیار افراد قرار دهد.

 

استاد و مفسر حوزه علمیه قم یادآور شد: بعد از شنیدن و دانستن یک موضوع، عمل به آن واجب است و حجت تمام می شود که در سوره توبه خداوند منافقان را افرادی می داند که امر به منکر می‌کنند.

 

حجت الاسلام دریاباری با اشاره به این که منافقان با گم کردن راه حق در باتلاق فساد غرق شده اند، افزود: افراد گمراه مرتکب اعمالی می شوند که به دور از جایگاه انسانیت و عقلانیت است و این نشان از دوری از اوامر الهی است.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: در قرآن کریم سفارش به شروع انجام امر به معروف و نهی از منکر از خود و خانواده خود شده است و خداوند متعال خود را بی زار از تارکین امر به معروف و نهی از منکر دانسته است.

 

وی با اشاره به این که با امر به معروف و نهی از منکر جامعه اصلاح می شود، افزود: معضلات اخلاقی و اقتصادی که در جامعه امروز شاهد آن هستیم به دلیل بی توجهی به این وظیفه الهی است.

 

حجت الاسلام دریاباری افزود: تا زمانی که ما امر به معروف و نهی از منکر را به صورت جدی مورد توجه قرار ندهیم و به دلیل منافع شخصی از انجام آن کوتاهی کنیم، شاهد وجود معضلات و مشکلات موجود در جامعه خواهیم بود.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که امر به معروف و نهی از منکر یکی از فروع دین ما است، گفت: متأسفانه برخی از ما مسلمانان، گزینشی به دستورات اسلام عمل می‌کنیم که این خود دلیل مغفول ماندن بخشی از دستورات الهی شده است./1307/ت302/ب6

ارسال نظرات