۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۲۴۰۶۶۵
مدیر گروه اسلامی ایرانی پیشرفت:

جامعه آرمانی منعکس‌کننده ارزش‌های مستقر در نهاد انسان است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه اسلامی ایرانی پیشرفت با تبیین نظام آرمان‌های الگوی پایه اسلامی پیشرفت، گفت: برای رسیدن به نظام آرمان های الگوی پایه اسلامی پیشرفت باید نخست مبادی و مبانی هستی شناختی را بشناسیم.
الگوي اسلامي ايراني پيشرفت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین رمضانی مدیر گروه اسلامی ایرانی پیشرفت پیش از ظهر امروز  در نشست تخصصی نظام آرمان های الگوی پایه اسلامی پیشرفت با توجه به بررسی این الگو، طرحی در این زمینه ارائه کرد و به مباحثی در این راستا پرداخت.
 
این پژوهشگر حوزوی با اشاره به مفهوم نظام آرمان های الگوی پایه اسلامی پیشرفت به مبانی و مبادی هستی شناختی آن اشاره کرد و اظهار داشت: برای رسیدن به نظام آرمان های الگوی پایه اسلامی پیشرفت باید نخست مبادی و مبانی هستی شناختی را بشناسیم.
 
وی مبانی هستی شناختی را بیان کرد و افزود: توحید (در همۀ ابعاد ذاتی و فعلیِ حضرت حق (تبارک و تعالی) (مبدأشناسی)، توحیدی بودن عالم خلق و امر و سرشت وجودیِ انسان و طبیعت (مبدأ‌شناسی)، عالم ثمرۀ فیض و رحمت خداوند (جهان‌شناسی)، هدایت یافتگی عالم تکوین و وقوع هدایت تشریعی برای انسان (نبوت و امامت)، برخورداری انسان از سرشتی الهی (انسان‌شناسی)، آگاهی و آزادی در سرشت انسان(منش و کنش) انسان است که رشد می‌یابد (هستی‌شناسی اجتماعی)، جریان کلی حرکت حیات فردی و اجتماعی انسان در بستر تاریخ با تکیه‌ بر اصالت‌های فطریِ وجود انسان، به‌سوی تکامل و غلبۀ حق بر باطل (فرجام‌شناسیِ تاریخی) از مبانی هستی شناختی هستند.
 
مدیر گروه اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به مبانی معرفت شناختی تصریح کرد: واقع‌گرایی در شناخت (تطبیق شناخت با واقعیت نفس‌الامری) و پذیرش مراتب طولی فهم و تفسیر، مبنا بودن شناخت عقلانی و ارزش داشتن ادراکات تجربی در درک جزئیات حقایق تکوینی، ارجاع علوم حصولی به مبادی معرفت حضوری و امور اعتباری به واقعیت‌های نفسی،ارزش معرفتی منبع وحی از مبانی معرفت شناختی محسوب می‌شوند.
 
رمضانی با اشاره به روش شناسی دست یابی به آرمان ها اظهار داشت: مبنای اساسی در کشف ارزش‌های مندرج در نظام آرمان‌های الگوی پایۀ اسلامیِ پیشرفت، توجه به افادات فطری و عقلانی و ارشادات وحیانی و قدسی، و سنت قولی و فعلی معصوم است، نظام ارزش‌های آرمانی موردنظر به نحو پیشینی و با تکیه‌بر درک عقلانیِ نظام فطری و نفس‌الامری هستیِ انسان و جهان و نیز ارشادات منابع وحیانی که حجیت آن‌ها توسط عقل به اثبات رسیده است، فهم و تبیین می‌شود، در این رویکرد نظام اعتبارات اجتماعی مبتنی‌بر واقعیت نفس‌الامریِ حضور انسان در اجتماع فهم شده و ارزش‌های انعکاس یافته در نظام نهادیِ اعتبارات اجتماعی، به‌مثابه امتداد واقعیات نفسی اند.
 
وی جامعۀ آرمانی اسلام را جامعه‌ای دانست که منعکس‌کنندۀ ارزش‌های مستقر در نهاد و فطرت الهی انسان باشد و در این زمینه افزود: جامعۀ آرمانی اسلام، جامعه‌ای است که منعکس‌کنندۀ ارزش‌های مستقر در نهاد و فطرت الهی انسان باشد، همان‌طور که تعالی انسان در مسیر رشد و کمالش به نیل به «مقام ولایت الهی» ختم می‌شود، جامعۀ آرمانی نیز جامعه‌ای که با معیار قرار دادن ارزش‌های متعالی و محقق در سیمای انسان کامل و ولیّ الهی به مقام ولایت نایل می‌آید.
 
مدیر گروه اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه به ابعاد و روابط و ارزش های انسان اشاره کرد و ابراز داشت: ارزش های آرمانی حاکم بر ابعاد وجودی انسان نسبت به خداوند، خود جسمانی، انسان موحد مسلمان، انسان موحد غیر مسلمان، انسان کافر، ماورای طبیعت و با طبیعت هستند که باید به گونه ای بروز پیدا کنند.
 
وی در پایان با اشاره به بروز پیدا کردن ارزش های انسان در جامعه خاطر نشان کرد: اگر ارزش های انسانی در جامعه بروز پیدا کنند می‌توان به نظام آرمان‌های الگوی پایه اسلامی پیشرفت دست یافت./1322/پ202/ی
ارسال نظرات