۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۲۳۸۵۱۸
محمدجواد لاریجانی مطرح کرد؛

فتنه88 خمیرمایه وسیع ترین تهاجم حقوق بشری غرب علیه ایران

خبرگزاری رسا ـ دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید بر این که فتنه 88خمیرمایه یکی از وسیع ترین تهاجمات حقوق بشری علیه ایران است، گفت: برخی با ساده انگاری می گویند فتنه یک دعوایی بود که گذشت و نباید به آن پرداخت، این ساده سازی و ساده انگاری منشأ بسیاری از مشکلات است.
محمد جواد لاريجاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدجواد لاریجانی دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه سه شنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، با اشاره به شکل گیری فتنه و حماسه 9دی در سال 88، اظهار داشت: فتنه 88 یک حادثه مهم تاریخی است و مثل همه حوادث مهم تاریخی همواره برای دقت و تامل تازه و دارای درس ها و عبرت های خاص خود است.
 
ساده انگاری و ساده سازی نکنیم
لاریجانی با تاکید بر این که 9دی نیز پدیده ای مهم و از جهاتی مهم تر از فتنه88 است، گفت: این دو مساله را باید همیشه بفهمیم، این که گاهی برخی می گویند فتنه دعوایی بوده و گذشته و باید بخشید و دم از فتنه نزد، این ساده انگاری و ساده سازی است که یا به خاطر سطحی نگری و یا ساده سازی سیاسی مطرح می شود.
 
این استاد دانشگاه یادآورشد: تامل در فتنه و حادثه باشکوه 9دی برای نسل های آینده مطالب زیادی دارد و برای کشور و پیشرفت ما نقطه عطفی به حساب می آید.
 
فتنه یک شبه اتفاق نیفتاد
وی بیان کرد: به مرور زمان در حوادث سال 88 حق و باطل جدا شد و پرده ها کنار رفت، معلوم شد فتنه کودتای تمام عیاری بود که مدت ها قبل از سوی دول غربی به سرکردگی آمریکا و انگلیس سازماندهی شده بود و در داخل نیز توانسته بود یک جریان سیاسی را وارد معرکه کند و افرادی که هر کدام با ملت ما مشکل داشتند را با همدیگر جمع و در یک قضیه وارد کند.
 
وی افزود: فتنه یک حادثه ای نبود که یک شبه اتفاق افتاده باشد و حمایت و هدایت های خارجی پشت آن نباشد، همان گونه که خانم کلینتون گفت برای این فتنه هزینه ها کرده بودند.
 
لاریجانی اضافه کرد: چرا باید یک جریان سیاسی فعال در انتخابات و افرادی با سابقه و خدمات موجه در انقلاب، در این مقوله وارد شوند و از یک انتخابات پرشور این حوادث تلخ را بسازند؟
 
 برخی می گویند مرگ بر آمریکا را کنار بگذاریم همه چیز گل و بلبل می شود
وی خاطرنشان کرد: برخی می گویند ما به آمریکا فحش می دهیم و آنها هم از ما عصبانی هستند و باید این کار را کنار بگذاریم تا همه چیز بین ما و آمریکا گل و بلبل شود؛ این نشانه بدفهمی است اما واقعیت این نیست.
 
لاریجانی افزود: غرب از ظهور یک تجربه موفق که هم جهت مردمسالاری داشته باشد و هم زیربنای تفکر آن اسلامی باشد وحشت زیادی دارد و نمی خواهد مردم با این الگو آشنا شوند. این تجربه ایران را از یک کشور توسری خور به یک کشور مقتدر و با جایگاه ویژه در منطقه و نظام بین الملل تبدیل کرده است.
 
حرف های شکلاتی غرب ما را از واقعیات دور نکند
لاریجانی تاکید کرد: ما اگر این را نفهمیم مجددا دچار مشکل خواهیم شد و حرف های شکلاتی آنها را باور می کنیم، نمی گوییم با دنیا پرخاشگر باشیم، منتهی فهم دنیا باید درست باشد، خودمان را نباید گول  بزنیم.
 
لاریجانی اضافه کرد: ما زنجیره ای داریم که از انحراف در فهم دین شروع می شود، به نفاق منجر و به خروج علیه کشور می انجامد؛ در آموزه های دینی تاکید شده که ریشه فتنه ها از بدعت ها در دین است؛ باید بگردیم ببینیم این گروه و جریان در کجای فهم دین شان مشکل داشتند.
 
وی اضافه کرد: این جریان سیاسی سابقه داشت، بعد از خرداد 72 بازهم می بینیم دست به چنین کارهایی زده بود، آن موقع باید یک موشکافی دقیق تر می کردیم تا بتوانیم انحراف را تشخیص دهیم و آن را از خود دور کنیم.
 
لاریجانی درباره سوء استفاده های دشمن از فتنه 88، خاطرنشان کرد: دشمن برای فتنه طراحی کرده بود و به دنبال زمینه می گشت، این فتنه تبدیل به چراگاه غرب و دشمنان شد؛ آنها برای ضربه زدن به ما در قسمت های مختلف فرصت های مختلفی یافتند، در بسیج فشارهای بین المللی شامل تحریم، تهدیدها، تحریکات و اقدامات تروریستی را برای خود موجه کردند.
 
بیش از نیمی از قطعنامه های بین المللی علیه ایران ناشی از فتنه88 است
وی اضافه کرد: در حوزه حقوق بشر بعد از این جریان قعطنامه های مفصلی علیه ما صادر کردند، گزارشگر ویژه برای کشور ما انتخاب می شود، بیش از نیمی از قطعنامه هایی که علیه ما صورت می گیرد ناشی از فتنه است، چرا عده ای در داخل می گویند فتنه را ول کنید، همان حرف های اصحاب فتنه در گزارش های حقوق بشری سازمان ملل است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه یادآورشد: کسانی که در این جریان بودند خیانت بزرگی به نظام و کشور کردند، ما اگر چشم خود را ببندیم زمینه های خیانت بازهم پیدا می شود باید درس های بزرگی بگیریم.
 
فتنه 88 به غرب میدان مشروعیت سازی داد تا به منافع ملی ایران دست اندازی کند
وی افزود: آمریکا و انگلیس و دول غربی برای این که فشاری به ما وارد کنند، دنبال مشروعیت سازی می گردند، قبل از فتنه ما را به لولوی هسته ای و اتمی تبدیل کرده بودند، بعد از جریان فتنه این یک مشروعیت بیشتری یافت و گفتند در ماهیت، این نظام دیکتاتور و سرکوب گر و در عمل خطرناک است و این برای توجیه اقدامات شان بسیار مؤثر بود.
 
لاریجانی اضافه کرد: غرب از این حادثه برای تحریم ها و فشارهای بیشتر استفاده کرد، البته از داخل نیز ترغیب هایی به این کار بود؛ به همین دلیل وقتی اوباما می خواهد از کار خود دفاع کند می گوید من هستم که تحریم ها را دقیق و هوشمند کردم و ایران را پای میز مذاکره آوردم.
 
وی افزود: فتنه 88 به غرب میدان مشروعیت سازی داد و آنها نسبت به منافع ما دست اندازی های بیشتری کردند.
 
خسارات مهم فتنه 88 برای کشور و نظام
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره تبعات فتنه برای کشور در بخش های مختلف، گفت: 9دی تبلور حمایت مردمی از نظام است، بعد از فتنه اولین صدمه به این هماهنگی و به هم پیوستگی ملت زده شد، مردم با شور بی نظیری در انتخابات شرکت کردند و امروز هم به آن انتخابات افتخار می کنیم، این شور عظیم حاکی از علاقه مردم به نظام بود.
 
لاریجانی گفت: فتنه گران این انرژی عظیم را علیه نظام هدایت و تردیدهایی در مردم ایجاد کردند که آیا واقعا تقلب شده است، کسی قبل از بسته شدن صندوق ها خود را پیروز اعلام می کند، اینها به هر حال در جامعه ایجاد تردید می کند.
 
وی گفت: اعتماد وقتی شکسته می شود تردید ایجاد می شود، اعتماد یک شبه به دست نمی آید اما می تواند یک شبه متزلزل شود، بنابراین نخستین صدمه فتنه به اعتماد، صداقت و صفای مردم بود.
 
قیام علیه حکومت در تمام دنیا جرم سنگینی است
لاریجانی اضافه کرد: البته به برکت هدایت های مدبرانه و داهیانه رهبر معظم انقلاب پرده ها کنار رفت، حق و باطل مشخص و بخش قابل توجهی از این بی اعتمادی ها  جبران شد.
 
وی خاطرنشان کرد: کسانی که اشتباه کردند به شکل شخصی با آنها مشکلی نداریم، منتهی حب و بغض ما باید فی الله باشد، به خاطر ضربه ای که به نظام و ارزش ها زدند باید پاسخگو باشند؛ توجه داشته باشیم که قیام بر علیه نظام مشروع در تمام حکومت های دنیا بزرگ ترین جرم است.
 
لاریجانی با بیان این که توان ملی ما در حمایت مردمی است، گفت: در آینده ان شاءالله این اتفاق نمی افتد به شرط این که درس های لازم را بگیریم.
 
وی درباره رفتارهای دوگانه و پاسخ ملت به آن، تصریح کرد: اگر به پیچیدگی و در هم تنیدگی رفتار غرب و آمریکا توجه کنیم تنفر مردم بیشتر خواهد شد، برای انحراف ذهن مردم فعالیت هایی که کردند بی شمار بود، تمام شبکه های فضای مجازی خود را به راه انداختند، بمباران دروغ 24 ساعته کردند، افراد را تعلیم دادند تا بتوانند اذهان عمومی جامعه را با خود همراه کنند.
 
داعش و القاعده فرزند آمریکا و غرب هستند
لاریجانی یادآورشد: اقدامات عملی تروریستی و تخریبی که انجام شد اقدامی هدایت شده بود؛ خانم ندا آقا سلطان را کشتند، قاتل او صبح به ایران می آید و عصر برمی گردد و الان در غرب راحت زندگی می کند؛ چه اشک هایی که ریختند، چه مرثیه هایی که سرودند، چه اقدامات تروریستی چه در مرزها و چه درباره دانشمندان هسته ای که انجام ندادند؟ غرب و دنیای استکبار با این مقدار خشونت روی چنگیز را سفید کردند، این حد از خشونت بی سابقه است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه اضافه کرد: همراه با فتنه موج عظیم تهاجم حقوق بشری آغاز شد، اینها کارنامه شان در حقوق بشر امری مفتضح است و کوس رسوایی را زده اند، اگر اینها نگران حقوق بشر بودند چرا مدافع آدمکش ها هستند؛ داعش و القاعده فرزندان اینها هستند.
 
وی بیان داشت: قطعنامه هایی که علیه ما است هم اصل صدور و هم متن آن بخش عمده آن راجع به فتنه است، دوستانی که می گویند فتنه را فراموش کنیم بد نیست این را به غربی ها و آقای بان کی مون بگویند، آنها این پرچم را مرتب و فعال در دست دارند، حال عده ای در داخل می گویند اسمی از فتنه نیاورید!
 
لاریجانی افزود: در قطعنامه اخیری که از سوی کانادا تهیه و علیه ایران در سازمان ملل تصویب شد، همه کسانی که میدان دار خارجی فتنه بودند در آن حضور دارند، فتنه خمیرمایه یکی از وسیع ترین تهاجمات حقوق بشری علیه ایران شد.
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خاطرنشان کرد: البته ما کشوری با بنیه قوی هستیم و محکم از اصول و مبانی خود دفاع می کنیم، حرف های ما ریشه دار و اصیل است و اگر ادعاهای حقوق بشری غرب صد برابر هم بشود مقابل آن می ایستیم.
 
وی تاکید کرد: آنهایی که می خواهند آثار فتنه را دست کم بگیرند بدانند یکی از آثار زشت این است که بهانه به غرب داده تا علیه ما تا این حد تهاجم کنند.
 
حق مداری پشتوانه اصلی حرکت ملت ایران است
لاریجانی حق مداری را پشتوانه اصلی ملت ایران دانست و گفت: جوانان باید قدر این تجربه را بدانند، بنای یک نظام بر اساس فکر اسلامی در دنیای که لیبرالیسم در صدد تحمیل خود به طرق مختلف به افکار دنیا است، تجربه جدیدی است و باید قدر این تجربه و مدل را دانست و برای حفظ آن مجاهدت کرد.
 
وی یادآورشد: این برای غرب کابوس عظیمی است، به تفضل الهی و حقانیت اسلام و مکتب اهل بیت است که چنین دستاوردهایی داریم و تا زمانی که تمسک به این حبل الله می کنیم نگرانی نداریم.
 
5 درس مهم از فتنه 88
محمدجواد لاریجانی با تبیین درس هایی که می شود از فتنه گرفت، خاطرنشان کرد: اولین درس این است که نسل های آینده بدانند تجربه نظام و مدنی ما احتیاج به پاسداری دارد، فکر نکنیم خطر نیست، همیشه باید هوشیار باشیم، نکته دوم این است که بصیرت باید خمیرمایه کار ما باشد.
 
وی اظهار داشت: رهبری در جریان فتنه از واژه بصیرت رونمایی کردند، بصیرت اساس تفکر دینی ما است، راه اسلام راه بصیرت است؛ اساس حرکت سیاسیون باید در این مسیر باشد. وقتی می خواهیم وارد عالم سیاست شویم، چه جوری باید وارد شویم، برخی ورودشان به این عرصه به زنده باد و مرده باد است، ورود ما در عرصه سیاست باید بر مبنای بصیرت باشد.
 
لاریجانی اضافه کرد: درس سوم تکیه بر توان ملی است، ملت فتنه را سرجایش نشاند، توان ملی در همه امور معجزه می کند، تعامل با دنیا سرجای خود اما تعامل از موضع پابرجا بودن یا استیصال و نیازمندی؟
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خاطرنشان کرد: درس دیگری که می توانیم از فتنه بگیریم، دشمن شناسی است، برخی دوستان ما می گویند ما به آمریکا فحش می دهیم و آنها به همین دلیل با ما بد هستند، این جوری نیست، ما دنبال دشمن سازی نیستیم، دشمن را باید درست بشناسیم، ترفندهای شان را بشناسیم.
 
وی افزود: درس پنجم این است که باید همواره بازدارنده باشیم، در حوزه اجتماعی سلاح بازدارنده بصیرت است؛ در قسمت نظامی سلاح و تسلیحات است، در بخش اقتصاد اقتصاد مقاومتی است؛ درس هایی که از فتنه و همچنین قیام 9دی می گیریم ماندگار و نو به نو است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: آنهایی که در فتنه بودند به اعتماد مردم ناسپاسی کردند، شاید در مدت کوتاهی حق و باطل ممزوح شد و فتنه گل کرد، اما به برکت وجودی رهبری داهیانه غبارها کنار رفت و ثابت شد که علقه مردم به دین و ارزشها و نظام بالاتر از این حرف ها است.
 
وی با بیان این که حماسه 9دی برای غرب خبر دردناکی بود، تصریح کرد: آنها یکدفعه دیدند که مردم چه علاقه ای دارند، این حضور و نا امیدی غرب منشا بسیاری از دستاوردهای ما در زمان حاضر و آینده خواهد بود. /924/پ200/ج
ارسال نظرات