۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۲۳۱۳۵۱
حجت الاسلام تقوی مطرح کرد؛

پرداخت معادل زکات از سوی دولت نیازمند بازنگری است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی زکات کشور با انتقاد از گره زدن فریضه الهی زکات به معادل پرداختی از سوی دولت و آسیب های جاری در این زمینه، افزود: نباید زکات را به تقلب و کارهای ناپسند آلوده کرد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدرضا تقوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور و عضو شورای عالی زکات روز دوشنبه در همایش پرچمداران واجب الهی زکات که در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد، با انتقاد از برخی آسیب های موجود در زمینه زکات، اظهار داشت: نباید فریضه الهی زکات به معادل پرداختی آن از سوی دولت گره زده شود.

 

وی اضافه کرد: در سال های گذشته دولت برای تشویق بیشتر پرداخت کنندگان زکات اجرای طرحی را شروع کرد که بر مبنای آن معادل زکات جمع آوری شده در هر منطقه؛ اعتبار پرداخت می کرد در حالی که منوط شدن معادل دولتی به فریضه الهی زکات نادرست است.

 

حجت الاسلام تقوی خاطرنشان کرد: اگر در برخی سال ها دولت بودجه ای برای پرداخت معادل زکات نداشت نباید این موضوع سبب کوتاهی متولیان استانی زکات برای اجرای این فریضه الهی شود.

 

وی با اشاره به برخی آسیب ها و اقدامات ناپسندی که با استفاده از طرح پرداخت معادل دولتی زکات در تعدادی از استان های کشور اجرا می شد، افزود: پرداخت این معادل دولتی سبب شده بود تا در برخی از استان ها، متولیان زکات مقداری اعتبار از افراد مختلف قرض کرده و آن را به نام زکات جمع آوری شده در بانک ها بگذارند تا بتوانند معادل آن را بگیرند و در نهایت وجه نقد خود را نیز با سود بر می داشتند.

 

حجت الاسلام تقوی تصریح کرد: این اقدام کاری زشت، حرام، دروغ و تقلب بوده و آمیخته کردن اجرای فریضه الهی زکات با دروغ و فعل حرام امری نابخشودنی است.

 

وی با تأکید بر این که نباید این امر الهی را با کارهای ناپسند آلوده کنیم، افزود: لازم است در این زمینه بازنگری صورت گرفته و جلوی این اقدامات حرام در قالب فریضه الهی زکات گرفته شود.

 

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در ادامه با اشاره به هزینه کرد زکات در کشور، اظهار داشت: باید اعتبارات زکات در محل های مخصوص این فریضه الهی که در قرآن نیز به آن اشاره شده هزینه شود.

 

وی با انتقاد از این که زکات تنها برای اجرای طرح های عمرانی استفاده شود، افزود: نباید اعتبارات زکات تنها برای پرو‍ژه های عمرانی هزینه شود بلکه می بایست کمک به فقرا از محل این اعتبارات در اولویت باشد چرا که در قرآن نیز به این مورد تأکید ویژه ای شده است.

 

حجت الاسلام تقوی همچنین بر اجرای برنامه های فرهنگی از محل زکات نیز تأکید کرد و گفت: همه مدیران و مسؤولان کشور فرهنگ را مهم و در اولویت می دانند اما زمانی که نوبت به اختصاص بودجه می رسد، فرهنگ مظلوم ترین بخش می شود.

 

وی با بیان این که فرهنگ سازی هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای آینده کشور محسوب می شود، تصریح کرد: باید فرهنگ زکات در کشور همانند فرهنگ نماز به یک اعتقاد عمومی بدل شده و در سبد روزانه خانوار مسلمان ایرانی جای داشته باشد.

 

حجت الاسلام تقوی همچنین بر تربیت مبلغ و مبلغه برای ترویج زکات در کشور نیز تأکید کرد و افزود: نباید تنها در موعد پرداخت زکات به سراغ کشاورزان و زکات دهندگان برویم بلکه می بایست در طول سال ارتباط مستمری با این اقشار وجود داشته باشد و برای رفع نیازها و مشکلات آنها تلاش کنیم.

 

گفتنی است، همایش «پرچمداران واجب الهی زکات» روز دوشنبه با حضور اعضای شورای زکات کشور و علما، روحانیان و مسؤولان استان خراسان شمالی در بجنورد برگزار شد./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات