۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۲۲۹۲۴۱
امام جمعه اهر:

معنویت و عقلانیت دو رکن اصلی قیام حسینی است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که اگر بخواهیم حادثه عاشورا را به دنیا معرفی کنیم باید بر جنبه عقلانی آن تکیه کنیم، گفت: معنویت و عقلانیت دو رکن اصلی قیام حسینی است.
شور عاشورايي

حجت الاسلام ناصر حاجی‌زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی همزمان با تاسوعای حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به برخی شبهه‌افکنی دشمنان اسلام و تشیع نسبت به واقعه عاشورای سال 62 هجری اظهار داشت: با وجود تبلیغات نادرست دشمنان و بدخواهان فرهنگ حسینی، عقلانیت در قیام عاشورا موج می زند.

 


وی با بیان این‌که امام حسین(ع) با وجود سختی‌ها و مصائب نهضت پای در مسیر مبارزه با ظلم و حکومت فاسد یزید گذاشت، خاطرنشان کرد: در این قیام تعقل یاران امام حسین(ع) به اندازه ای بالا بود که خود را تسلیم سالار و سرور شهیدان (ع) کردند، بعد احساسی و عاطف قیام عاشورا در اشعار عاشورایی و مدح ها نوحه سرایان به شکل بی مانندی نمود دارد اما بایستی بیش از این اهداف قیام عاشورا تبیین شود.

 


امام جمعه اهر با اشاره به روایتی از امام حسین(ع) مبنی بر این‌که عقل با تبعیت از حق کامل می‌شود، گفت:‌ کسانی که جان خود را در میدان نبرد حق علیه باطل نثار کرده و شهید شدند عاقل‌ترین افراد هستند، عشق تکلیف آور نیست؛ برخی با این خرافات می‌خواهند مسأله عقلانیت را از بین ببرند و دین و عقل را کنار گذاشته و به دلخواه خود عمل کنند.

 


وی با تشریح ابعاد معنوی قیام حسینی گفت: معنویت در این قیام به اندازه ای اهمیت داشت که امام حسین(ع) جز دادن فرصتی برای برپایی نماز و مناجات با خداوند عالم، چیز دیگری از دشمن درخواست نکرد، بنا بر این باید توجه داشت که آن حضرت جز برای احیای دین و تکریم شعائر اسلامی قیام نکرد.

 


حجت الاسلام حاجی‌زاده خاطر نشان کرد: عقبه قیام عاشورا، غدیر است که پیام اصیل و ناب آن مبنی بر جانشینی خاتم الانبیا(ص) از سوی حضرت علی (ع) به واسطه پنج آفت عافیت طلبی، دنیاگرایی، سطحی نگری، خود محوری به جای ولایت محوری و ترس، در مدت 50 سال پس از وفات پیامبر دچار فراموشی شد.

 


عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که اگر بخواهیم حادثه عاشورا را به دنیا معرفی کنیم باید بر جنبه عقلانی آن تکیه کنیم، گفت: در عاشورا توقف جایی ندارد اگر اشکی می‌ریزیم و روضه‌ای می‌خوانیم باید حرکت آفرین باشد و اثر خود را در زندگی‌مان نشان دهد وگرنه بهره‌ای نصیب ما نخواهد شد.

 


امام جمعه اهر با رد این تفکر غلط که عده‌ای می گویند؛ «حسین دارم چه غم دارم» گفت: امام حسین(ع) کفاره گناهان نیست تا اشک بر او غسل تعمید باشد، نهضت و مکتب حسینی دلیل زندگی شیعه است، از این رو باید سبک زندگی خود را حسینی قرار دهیم و در گفتار، کردار و رفتار خودم راه آن حضرت را ادامه دهیم./935/ت302/ب4

ارسال نظرات