۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۲۲۷۱۳۷
در حاشیه کنگره ملی سرداران و 2500 شهید نجف آباد؛

نمایشگاه «نجف آباد و نیم قرن حضور حماسی و ولایی، برپا شد

خبرگزاری رسا ـ سیف الله رشیدزاده مسؤول کمیته مهندسی و نمایشگاه های کنگره ملی شهدای شهرستان نجف آباد، گفت: این نمایشگاه در 30 غرفه در سه مقطع زمانی پیش از انقلاب، حین انقلاب و بعد از انقلاب و دوران جنگ در مساحتی بالغ بر 6 هزار مترمربع برپا شده است.
نمايشگاه کنگره ملي شهدا کنگره ملي شهدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، سیف الله رشیدزاده جانشین فرماندهی لشکر زرهی 8 نجف اشرف و مسؤول کمیته مهندسی و نمایشگاه های کنگره ملی شهدا شهرستان نجف آباد در حاشیه برگزاری این کنگره در جمع خبرنگاران درباره برپایی نمایشگاهی با عنوان "نجف آباد و نیم قرن حضور حماسی و ولایی" گفت: این نمایشگاه در 30 غرفه و در مساحتی بیش از 6 هزار مترمربع برپا شده است.

 

وی با اشاره به محتوای غرفه های این نمایشگاه گفت: در همه غرفه ها فرمایش رهبر انقلاب که دفاع هم چنان باقی مانده است، به اشکال مختلف به نمایش در آمده است، جنگی که در شکل جدید خود هم چنان ادامه دارد.

 

رشیدزاده هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی سابقه نجف آباد در مقاطع مختلف تاریخ بیان کرد و افزود: سه مقطع، نجف آباد پیش از انقلاب، نجف آباد حین پیروزی انقلاب و مقطع سوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ در این نمایشگاه به تصویر کشیده شده است.

 

وی در ادامه افزود: این نمایشگاه هم زمان با آغاز کنگره ملی شهدا افتتاح و به صورت سرپوشیده و روباز طراحی شده است و به علت محدودیت در اختیار داشتن فضا، به مدت یک ماه برای بازدید عموم مردم دایر می باشد.

 

مسؤول کمیته مهندسی و نمایشگاه های کنگره ملی شهدای شهرستان نجف آباد در ادامه درباره غرفه نجف آباد قبل از انقلاب گفت: در این غرفه به بازسازی صحنه هایی از پایه گذاری اولیه شهر، نمایش شخصیت های علمی، فرهنگی و مذهبی به ویژه آیت الله سید هاشم آیت نجف آبادی جد مادری مقام معظم رهبری از جمله عالمان دینی نجف آباد پرداخته شده است.

 

وی درباره غرفه نجف آباد در مقطع حین پیروزی انقلاب بیان داشت: ترسیم وقایع و اتفاقات روی داده در مقطع پیروزی انقلاب و حوادث 11 و 12 محرم سال 57 و معرفی 37 شهید دوران انقلاب و معرفی دوازده شهید این دوران که به دلیل خفقان حاکم و اقدامات ساواک در مکان هایی مانند مساجد، حسینیه ها و دیگر نقاط به خاک سپرده شده اند، از جمله موارد ارائه شده در این غرفه است.

 

رشیدزاده درباره سومین مقطع مورد بررسی در این نمایشگاه، غرفه نجف آباد در آستانه شروع جنگ تحمیلی نیز گفت: بازسازی غائله کردستان و تقدیم 117 شهید در یک بازه زمانی 2 ساله به صورت ملموس و همچنین غرفه آنگاه جنگ شروع شد، در ادامه به وضعیت مردم این شهرستان و گروه های اعزامی به دفاع مقدس پرداخته است.   

 

وی در ادامه بیان داشت: تشریح و نمایش صحنه هایی از حضور نخستین گروه های اعزامی شهر به جنگ در قالب گروه 18 نفره شهید حیدرعلی طالب معروف به استاد میرزا در جبهه شوش، اعزام دومین گروه، یاران شهید سروان صفری فرمانده وقت شهربانی نجف آباد با سازماندهی و کمک شهید محمد منتظری و حاج آقا نادی در جبهه ذوالفقاریه آبادان، انعکاس نحوه پشتیبانی مردم عادی و زنان از جبهه های جنگ در نقاط شاخصی مانند حسینیه نصیر در بسته بندی مواد غذایی و دوخت و دوز لباس رزمندگان، نقش سازمانهایی مانند هلال احمر در امر درمان و مداوای مجروحان، آموزش های نظامی که در محل فعلی پارک شهربازی نجف آباد، تشییع جنازه پاسدار جعفری به عنوان نخستین تشییع جنازه شهید جنگ که در فارسیات آبادان شهید شد، از مهمترین قسمت های این غرفه است.  

 

مسؤول کمیته مهندسی و نمایشگاه های کنگره ملی شهدا ساخت ماکت و نمایش کالک های مربوطه به 22 عملیات بزرگ که لشکر 8 نجف در آن تأثیر گذار بوده است و غرفه ورودی بهشت فتح المبین و ورودی بهشت بیت المقدس که به بازسازی این دو عملیات و نقش لشکر 8 نجف اشرف پرداخته است، را از دیگر غرفه های این نمایشگاه برشمرد.  

 

وی درباره غرفه هایی که به بررسی اسناد دفاع مقدس پرداخته است نیز گفت: نمایش اسناد دفاعی و مدارک مختلف مربوط به سالهای دفاع مقدس به صورت تدوین و طبقه بندی شده و غرفه بنیاد شهید که یک کار مقایسه ای مستند بین آمار شهدا و ایثارگران نجف آباد با دیگر شهر ها و حتی استان های کشور در قالب های زیبا و چشم نواز پرداخته است، از دیگر غرفه های این نمایشگاه است.   

 

رشیدزاده در ادامه بیان داشت: معرفی 220 شهید جهاد سازندگی نجف آباد در غرفه سنگر سازان بی سنگر، معرفی 86سردار شهید نجف آباد در غرفه ای به همین نام، غرفه حوزه های علمیه و معرفی 112 طلبه شهید با استفاده از کارهای حجمی و شیوه های نو و غرفه شهدای آموزش و پرورش و معرفی 730 دانش آموز شهید از دیگر غرفه های این نمایشگاه می باشد.

 

وی از جمله غرفه های فرهنگی این نمایشگاه را غرفه فرقه های نو ظهور و ضاله عنوان کرد و گفت: بیان آمار و کلیپ های تصویری و مستند درباره ماهواره، اثرات تخریب، نقش آن در تشدید فروپاشی خانواده ها، ترویج ابتذال و دیگر آسیب ها در غرفه ای به نام دجال واره، بازسازی صحنه های تهاجم فرهنگی، نقش زنان در دفاع مقدس، عملکرد زنان مسلمان در صحنه های مختلف از صدر اسلام تاکنون در غرفه خواهران که به همت بسیج خواهران بر پا شده است و غرفه ولایت که به نقش ولایت و مقام معظم رهبری در جریانات مختلف و توطئه های پس از انقلاب، به ویژه در زمان تصدی مسؤولیت رهبری انقلاب از مواردی است که در این غرفه به آن پرداخته شده است.  

 

مسؤول کمیته مهندسی و نمایشگاه های کنگره ملی شهدا نمایش میدان مین و تله های انفجاری را از جمله غرفه های روباز این نمایشگاه برشمرد و افزود: خاکریز های دو جداره و انواع مواضع دفاعی، نمایش وسایل و ادوات زرهی و توپخانه و اداوات مختلف پدافندی، باز سازی نمونه هایی از پل های خیبری و دیگر سازه های شکل گرفته و اجرای تعدادی عملیات آبی – خاکی در حوضچه های آب ساخته شده در غرفه ای به نام آب راه های مجنون، بازسازی منطقه عملیاتی کربلای 5 از جمله غرفه های دیگر این نمایشگاه می باشد.

 

وی در ادامه بیان داشت: غرفه جنگ نوین و بازسازی انواع سلاح های شیمیایی و میکروبی، بازسازی نمونه ای از پست های امدادی شکل گرفته در دوران جنگ به همراه معرفی شهدای بهداری – رزمی و هلال احمر در غرفه پست و امداد به مجروحین، آشنایی با آشنایی با شهدا جاوید الاثر شهرستان و سبک و سیاق کار گروه های تفحص شهدا در مناطق مختلف از دیگر بخش‌های این نمایشگاه هستند.

 

رشیدزاده درباره دیگر غرفه های جنبی این نمایشگاه نیز ادامه داد: ایستگاه صلواتی و توزیع آش رشته و چای بین بازدید کنندگان، غرفه عکس های ناب، غرفه نقاشی کودکان، غرفه عکس یادگاری و استقرار تعدادی از ادوات مختلف نظامی، برای علاقه مندان به داشتن عکس یادگاری، عرضه محصولات فرهنگی غرفه های جنبی نیز از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است.

 

وی در پایان بیان داشت: این شهر همان طور که در زمان دفاع به عنوان یک شهر الگو معرفی شده است، باید در زمان جنگ نرم نیز در صحنه فرهنگی بیش از گذشته وارد میدان شود./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات