۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۲۱۳۳۱۶
استاد حوزه علمیه بیرجند:

الگوسازی مهم‌ترین ضرورت سبک زندگی دینی در خانواده‌های ایرانی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه سفیران و دانشگاه بیرجند با بیان این که تربیت دینی در سبک زندگی اسلامی نیازمند الگوهای دینی است، گفت: در حال حاضر الگو سازی مهم ترین ضرورت ترویج سبک زندگی دینی در میان خانواده های ایرانی است.
الگوسازی مهم‌ترین ضرورت سبک زندگی دینی در خانواده‌های ایرانی است

حجت الاسلام محمد هادی شهاب، استاد حوزه علمیه سفیران هدایت و دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با بیان این که در سبک زندگی دینی نیازمند الگو برای تربیت فرزندان هستیم، گفت: والدین بزرگترین و نخستین الگو برای فرزندان هستند زیرا فرزندان از والدین تبعیت کرده و تمامی رفتار آنها را تقیلد می کنند.  

 

وی معرفی الگوهای دینی را یکی از اقدامات مهم والدین در راستای  تربیت صحیح فرزندان عنوان کرد و ابراز کرد: اگر والدین در این زمینه کوتاهی کنند به طور یقین دشمنان اسلام با استفاده از نشر فیلم‌های مبتذل در شبکه‌های فاسد بدترین الگوهای ضد اسلامی را به فرزندان آنها معرفی و تحمیل خواهند کرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیرجند با بیان این که فرزندان همواره در امور تربیتی منتظر راهنمایی والدین خود هستند، گفت: فرزندان حس تقلید بسیار بالایی دارند برهمین اساس والدین باید ضمن عمل به دستورات الهی به‌ عنوان نخستین الگوی رفتاری فرزندانشان با انتخاب و معرفی الگوهای برتر دینی، آنها را در مسیر بندگی هدایت کنند.

 

حجت الاسلام شهاب با بیان این که مدرسه، معلم، دوست و همکلاسی فرزندان در تربیت دینی آنان بسیار موثر هستند، اظهار داشت: والدین باید مراقب رفتارهای فرزندان خود در محیط‌های اجتماعی باشند و سعی کنند زمینه ورود فرزندان خود را به محیط های اجتماعی مقید به دین فراهم کرده و از ورود آنها به مکان های غیر اسلامی جلوگیری کند.

 

وی احترام گذاشتن به فرزندان و محبت به آنها را از دیگر راهکارهای موثر در تربیت دینی عنوان کرد و گفت: یکی از آموزه‌های اسلامی ما احترام به فرزندان است همان‌گونه که ائمه اطهار(ع) نیز فرزندان خود را بسیار تکریم کرده و حتی در سلام کردن به خردسالان و فرزندان خود پیشگام بودند.

 

حجت الاسلام شهاب با بیان این که بازگویی و بیان اثراث مثبت اعمال نیک در زندگی برای فرزندان یکی از راه‌هایی است که در تربیت دینی نقش آنها موثری دارد، افزود: همچنین گوشزد کردن خطاها با بیان استدلال می‌تواند راهکار موثری برای جلوگیری از شدت یافتن اشتباهات فرزندان باشد.

 

وی با بیان این که خانواده ها باید از همان دوران کودکی سیره اهل بیت را در امور مختلف برای فرزندان خود تبیین کنند، گفت:‌ اگر کودکان از همان دوران کودکی با آموزه های اسلام آشنا شوند تربیت آنها براساس آموزه های اسلام راحت خواهد بود ولی اگر والدین در این زمینه بی توجه باشند مثلا بخواهند کودک را تا سن تکلیف آزاد بگذراند و آموزه های دین را برای او بیان نکنند نخواهند توانست از سن تکلیف انتظار داشته باشند فرزندان آنها به خوبی به تکالیف دینی خود عمل کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که باید کودکان از همان دوران کودکی به ویژه دختر بچه ها با اصول حجاب و تربیت اسلامی آشنا شوند، گفت: اگر خانواده ها در این زمینه بی توجهی کنند نمی‌توانند در زمینه تربیتی عملکرد موفقی داشته و اصول سبک زندگی اسلامی را به آنها معرفی کنند./968/ت302/ب4

ارسال نظرات