۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۲۰۸۴۹۵
مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام:

تشکیل حکومت الهی و ولایی تنها راه رسیدن به مدینه فاضله است

خبرگزاری رسا ـ رجبی دوان درباره حضور و نقش علماء در دوران بعد از غیبت امام زمان(عج) گفت: علما به عنوان نائبان امام زمان به پاسداری از میراث ائمه(ع) پرداختند و با این که نتوانستند دست به تشکیل حکومت بزنند، ولی با این حال اصل مکتب تشیع حفظ شد.
محمد حسين رجبي دواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمدحسین رجبی، سه شنبه شب در مراسم سالروز عروج ملکوتی امام خمینی(ره) که در مسجد جامع نجف آباد برگزار شد، پی بردن به نقش امام و انقلاب را معلول شناخت تاریخ گذشته اسلام و ایران دانست و گفت: عظمت کاری که حضرت امام در آن دوران انجام داد زمانی مشخص خواهد شد که به وضعیت اسلام و تشیع در قبل از انقلاب ایران شناخت پیدا کرده باشیم.

وی با بیان این که از دیدگاه مذهب حقه اسلام حکومت بر مسلمانان تنها در شأن امام معصوم است، بیان داشت: با وجود امام معصوم در زمان و عصر خود هیچ کس حق حکومت را ندارد حتی اگر حاکم صالح و عادلی نیز باشد و تنها این شأن لایق امام معصوم است.

رجبی دوانی با اشاره به گوشه هایی از تاریخ اسلام قبل از غیب صغری گفت: از جمله حکومت های عادلی که در زمان ائمه زمامداری اسلام را به عهده گرفتند می توان به عمر بن عبدالعزیز در زمان امام باقر(ع) اشاره کرد که خدمات فراوانی چون، برداشته شدن سب و لعن از حضرت علی(ع) و برگرداندن فدک به اهل بیت را می توان نام برد.

وی در ادامه بیان داشت: حتی اگر حاکمی چون عمربن عبدالعزیز با آن همه خدمات که به اهل بیت(ع) انجام داد، سر کار بیاید باز حاکم جائر و غاصب است چون بدون اذن امام و نایب امام در حال حکومت است که این به اعتقاد فقه شیعه حاکم جائر و غاصب محسوب می شود.

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام مقطع دوم به حکومت رسیدن شیعیان را در دوران بعد از غیبت صغری بیان کرد و افزود: این دوران اوج تمدن اسلامی بود که با روی کار آمدن دولت هایی چون آل بویه و هم چنین حکومت صفویه سبب شد تا بسیاری از علماء در آن زمان بتوانند به گسترش مذهب شیعه بپردازند.

وی از جمله اقدامات این دولت ها را برقراری دوباره عزاداری های امام حسین(ع) و به رسمیت شناخته شدن مذهب تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور بیان کرد که سبب شد افرادی چون علامه مجلسی، شیخ حر عاملی به تألیفات بسیار گرانسنگی دست بزنند.

 رجبی دوانی حکومت حق و ولایت را نیازمند دو عامل دانست و بیان داشت: وجود رهبر و قابلیت مردم برای پذیرش آن حکومت دو عاملی است که سبب خواهد شد یک حکومت حق به وجود آید و اگر مردم قابلیت پذیرش امام حق و تبعیت از او را نداشته باشند، این حکومت شکل نخواهد گرفت.

وی نبود قابلیت مردم در زمان 2500 سال از حضور ائمه در میان مردم را نشانه شکل نگرفتن حکومت ولایی دانست که سبب شد هیچ یک از ائمه نتوانند حکومت تشکیل دهند و شیعیان واقعی این ائمه(ع)نیز برای تشکیل یک دولت و حکومت ولایی به اندازه کافی نبودند.

این استاد دانشگاه از جمله پیامدهای شکل نگرفتن حکومت ولایی را فرقه سازی در مذهب اسلام دانست و گفت: وجود حکومت های جور و غاصب سبب شد که حتی در زمان حضور ائمه(ع)، خود شیعیان دست به تشکیل فرقه هایی بزنند که در مقابل فرقه شیعه بایستند.

وی از میان این فرقه ها به فرقه اسماعیلیه بعد از شهادت امام صادق(ع)، فرقه واقفیه در زمان امام کاظم و فرقه کیسانیه بعد از شهادت امام حسین(ع) از جمله های این فرقه ها می باشد، اشاره کرد.

رجبی دوانی درباره حضور و نقش علماء را در دوران بعد از غیبت کبری امام زمان(عج) گفت: علماء به عنوان نائبان امام زمان به پاسداری از میراث ائمه(ع) پرداختند و با این که نتوانستند دست به تشکیل حکومت بزنند، ولی با این حال اصل مکتب تشیع حفظ شد.

وی در ادامه بیان داشت: علماء در زمان غیبت کبری حتی با وجود حکومت های جائر باز نیز در صحنه حضور داشتند و گاهاً با صدور فرمان جهاد به دفاع از کیان کشور و مذهب می پرداختند و همیشه عامل نجات کشور و مقابله با تعدیات دشمنان بودند.

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام حضور امام در عصر حاضر را از عنایات خفیه الهی عنوان کرد و افزود: هیچ یک از علماء قبل از امام خمینی نتوانستند دست به تشکیل نهضت و انقلاب بزنند و به نیابت از امام معصوم حکومت تشکیل دهند و امام با حضورش این تفکر که علماء نمی توانند حکومت کنند را در هم ریخت.

وی در ادامه بیان داشت: در عصر ما هر دو عامل وجود رهبر و قابلیت مردم برای پذیرش رهبر فراهم شد و مردم به این نتیجه رسیدند که تنها راه نجات تبعیت از علماء و راه امام است.

رجبی دوانی با اشاره به عظمت و بزرگی شخصیت حضرت امام گفت: در زمان حکومت های پهلوی و قبل از آن کشور چنان در مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دستخوش دیگر کشورها بود که هیچ اقتدار و عظمتی و اختیاری از خود نداشت و تابع محض دولت های وقت چون آمریکا بود.

وی تشکیل حکومت الهی را سبب اقتدار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دوران حاضر دانست که سبب شد تا مردم بار دیگر به آزادی واقعی برسند و از زیر بار یوغ استعمار بیرون آیند./1306/پ202/ج   

ارسال نظرات