۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۲۰۴۵۷۴
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تأکید کرد؛

تقویت پژوهش در حوزه علوم انسانی با رویکرد کاربردی در جامعه

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بر ضرورت تقویت پژوهش در حوزه علوم انسانی با رویکرد کاربردی در جامعه تأکید کرد.
علي رضايي امام جمعه بيرجند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام محمد علی رضایی بیرجندی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی امروز در جمع اساتید و پژوهشگران برتر دانشگاه بیرجند با بیان این که قرآن کریم به عنوان سند رسول الله خود یک منبع لایزال برای اکتشاف علوم مختلف هستی است، گفت: قرآن کریم همواره انسان را به پژوهش و تفحص در آفاق دعوت کرده و تفکر در خلقت و عالم هستی را از سال ها عبادت با زبان و جسم بالاتر می داند.

 

وی با بیان این که هدف قرآن کریم از دعوت گروه های مختلف بشری خدمت به خلق و استفاده از علم برای محرومیت زدایی در جامعه و تولید ثروت و دانش از راه علم است، گفت: برخلاف نظر غربی ها که دم  از حقوق بشر، برابری و عدالت می زنند قرآن هرگز علم را انحصاری نکرده و نشر علم در میان بشریت را زکات علم عالمان معرفی می کند و این در حالی است که غرب بیشتر فناوری های علمی را با انحصار تنها در اختیار یک قدرت خاص قرار می دهد.

 

امام جمعه بیرجند با بیان این که هدف علم خدمت به پیشرفت مادی و معنوی جامعه بشری است، گفت: علم زیر ساخت است و باید فرهنگ استفاده صحیح از پژوهش و علم در جامعه نهادینه شود چرا که اگر از پژوهش های علمی در راستای رفع مشکلات جامعه استفاده نشود پژوهش های علمی تنها خروارها کاغذ سیاهه خواهند بود که هیچ دردی از درد مردم دوا نمی کنند.

 

حجت الاسلام رضایی با بیان این که مهم ترین نکته در انجام پژوهش ها در حوزه های مختلف کاربرد محوری و گره گشایی است، گفت: پژوهشی که مشکلات جامعه را حل نکند هیچ ارزشی ندارد.

 

وی با بیان این که پژوهش در حوزه انسانی نیز باید با هدف کمک بهتر به جامعه انجام شود، گفت: مراکز و نهادهای علمی باید از پژوهش های انجام شده در حوزه علوم انسانی اسلامی حمایت کنند چرا که علوم انسانی علم مدیریت روح و جسم اعضای یک جامعه است و برهمین اساس اگر علوم انسانی به عنوان علم مدیریت جامعه از محتوای کافی برخوردار نباشد به یقین سرانجام جامعه ای که با آن مدیریت می شود گمراهی و سقوط است.

 

امام جمعه بیرجند با بیان این که دانشگاه ها و مراکز علمی و حوزه های علمیه باید در نظام اسلامی محور تولید علم باشند، گفت: متأسفانه امروزه دانشگاه ها تنها نگاهی آموزشی داشته و نقش آنها در تولید علم و دانش در سراسر کشور پر رنگ نیست.

 

حجت الاسلام رضایی بیرجندی ادامه داد: تولید جنبش نرم افزاری علم و اصلاح فرهنگ جامعه بر مبنای سبک زندگی دینی که مقام معظم رهبری امام خامنه ای بارها در رهنمودهای خود بر آن تاکید کرده اند مهم ترین راهکار برون رفت کشور از مشکلات کنونی است./968/پ202/ب

ارسال نظرات