۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۲۰۰۴۰۷
مسؤول حوزه علمیه امام حسن مجتبی بابل:

حضرت زهرا بهترین الگو برای همه زنان عالم است

خبرگزاری رسا ـ مسؤل حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) بابل با بیان این که خداوند با خلق حضرت زهرا(س) بر برتری مردان بر زنان خط بطلان کشید، افزود: این بانوی نمونه اسلام در انسانیت کامل بود و بهترین الگو برای همه زنان عالم هستند.
مسؤول حوزه علميه امام حسن مجتبي بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، مراسم عزاداری در سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) ظهر امروز در مدرسه  علمیه امام حسن مجتبی (ع) زرگرشهر بابل برگزار شد.

 

حجت الاسلام حسن فلاح، مسؤول حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) شهرستان بابل با تسلیت ایام فاطمیه به کرامات معصومین(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: انسان ها دارای دو کرامت ذاتی و کرامت اکتسابی هستند و هر یک برای خود تفسیر و معنای ویژه ای دارد.

 

وی به تشریح واژه کرامت ذاتی پرداخت و گفت: کرامت ذاتی همان انسان بودن است و به خاطر همین انسان بودن است که انسان بر دیگر موجودات برتری دارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه ای در قرآن در این خصوص ادامه داد: در کرامت ذاتی همه انسان ها مساوی هستند و کسی بر دیگری برتری ندارد.

 

حجت الاسلام فلاح با اشاره به کرامت اکتسابی در انسان آن را موجب رشد و تعالی انسان دانست و تصریح کرد: انسان ها باید کرامت اکتسابی را کسب کنند و نیاز به تلاش و کوشش و زحمت دارد و راه به دست آمدن آن نیز از راه تقوا است.

 

وی با تشریح شخصیت برجسته حضرت زهرا(س) به کرامت آن بزرگوار اشاره کرد و گفت: بر خلاف آن تفکری که در تاریخ زن را در مرتبه پایین تری از مردها می دانستند، حضرت زهرا(س) ثابت کرد که زنان هم در کرامت ذاتی و هم در کرامت اکتسابی همراه و همپای مردان هستند.

 

مسؤول حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) با بیان این که خداوند با خلق حضرت زهرا(س) بر برتری مردان بر زنان خط بطلان کشید، افزود: این بانوی نمونه اسلام در انسانیت کامل بود و بهترین الگو برای همه زنان عالم هستند.


وی ادامه داد: اگر بخواهیم بعد از پیامبر(ص) شخصی را همتای آن حضرت بدانیم به یقین زهرای مرضیه(س) است، زیرا در عالم هستی یکی مذکر و دیگری مونث می شود این دلیل بر فضل یکی بر دیگری و یا نقص یکی نسبت به دیگری نیست.

 

عضو شورای حوزه های علمیه بابل حضرت زهرا(س) را الگوی برجسته نه تنها برای زنان بلکه برای بشریت برشمرد و خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) نشان داد که مونث بودن دلیل بر نقص در جامعه نیست و این مسأله را در عمر بسیار کوتاه خود نشان دادند و ثابت کردند.

 

این استاد حوزه علمیه در پاسخ به شبهه ای در خصوص این مطلب که چرا اسلام بعضی از مسؤولیت ها را به زنان نمی دهد، گفت: بعضی از مسؤولیت ها جنبه اجرایی دارند و اسلام مسؤولیت سنگین آنها را از زنها برداشت و این یک لطف بر زنان است نه دلیل بر نقص آنها باشد.

 

وی ادامه داد: منصب نبوت، منصب قضاوت و یا ریاست جمهوری که یک منصب اجرایی است زنان معاف شدند و اسلام این تکالیف را از آنها برداشت و حقیقت این است که معاف شدن از مسؤولیت های اجرایی دلیل بر نقص آن جنس نیست.

 

حجت الاسلام فلاح در پاسخ به سؤالی در این خصوص که چرا در قرآن نام حضرت فاطمه(س) مانند نام حضرت مریم(س) به صورت صریح نیامد، گفت: اگر نام حضرت فاطمه(س) در قرآن به صراحت می آمد و به یقین قرآن را تحریف می کردند و نام آن حضرت را حذف می کردند و به طور مثال به بهانه دشمنی با امیرالمؤمنان نام علی را از واژه صدق اللّه العلی العظیم که ارتباطی به وجود حضرت نداشت را حذف کردند.

 

عضو جامعه روحانیت شهرستان بابل دومین دلیل را در این خصوص برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر چه نام حضرت زهرا(س) به صورت صریح در قرآن ذکر نشده، اما ما ده ها آیه قرآن مانند و الفجر در مورد آن حضرت است.

 

وی ادامه داد: در روایات داریم که مراد از فجر امام زمان(عج ) است چون خورشید حقیقی عالم وجود امام زمان (عج) است و مراد از لیال عشر از امام حسن مجتبی (ع) تا حسن عسکری(ع) است و مراد از شَفع حضرت علی(ع) و فاطمه (س) هستند که همتای هم هستند.

 

مسؤول حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) در سخنان پایانی به تفسیر واژه وتر پرداخت و گفت: وتر به معنای یکتا بودن که منظور خداوند متعال است و ما در این خصوص روایات مختلفی از ائمه معصومین(ع) داریم./950/پ202/ب

ارسال نظرات