۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۱۹۱۹۱۴
حجت‌الاسلام عالی:

همت بلند از عوامل رشد انسان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه داشتن همت بلند را از عوامل رشد و بالارفتن ظرفیت انسان برای دریافت رحمت الهی دانست و گفت: سطح خواسته‌های انسان از خدا باید بالا باشد، خداوند بخل ندارد که انسان از او کم بخواهد.
حجت‌الاسلام مسعود عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مسعود عالی در مراسم عزاداری و سوگواری دهه اول ماه صفر در بیت‌الحسین واقع در خیابان ری تهران داشتن همت بلند را از عوامل رشد و بالارفتن ظرفیت انسان برای دریافت رحمت خدا دانست و با اشاره به حدیثی از امیرمؤمنان(ع) مبنی بر این‌که قدر و ارزش هرکس به‌اندازه همت اوست، گفت: سطح خواسته‌های انسان از خدا باید بالا باشد، خداوند بخل ندارد که انسان از او کم بخواهد.

وی با بیان حدیث دیگری از امیرمؤمنان(ع) مبنی بر این‌که عطا و بخشش خداوند به هرکس، به اندازه نیت و خواسته اوست، ابراز داشت: هرکس سطح خواسته‌هایش از خداوند بالا باشد، بیشتر دریافت می‌کند اما کسی که آرزوهایش بلند نیست و به کم قانع است، کم دریافت می‌کند.

حجت‌الاسلام عالی با اشاره به این‌که آنچه سبب تفاوت انسان‌ها می‌شود، باطن، آروزها، همت‌ها و نیت‌ها است، افزود: باطن است که اندازه انسان را معلوم می‌کند، ظاهرها شبیه به هم است.

این واعظ برجسته به فرازهایی از دعای سحر اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از بزرگان قم به‌نام شیخ عباس تهرانی که همزمان با امام خمینی(ره) در قم درس اخلاق داشتند، در شرح دعای سحر می‌گفت امام محمدباقر(ع) به ما یاد می‌دهد که بگوییم خدایا از تو می‌خواهم مانند خودت باشم.

‌استاد حوزه علمیه به حدیثی از امام حسین(ع) مبنی بر این‌که خداوند همت‌های بلند را دوست دارد، اشاره کرد و با بیان این‌که در بسیاری از تشرفاتی که افراد ریاضیت کشیدند و خدمت امام زمان(عج) رسیده‌اند، چیزهای بسیار سطحی خواسته‌اند، گفت: محدث نوری که استاد شیخ عباس قمی بوده، در کتاب نجم الثاقب نقل می‌کند که شیخ حسین آل رحیم فقیر محض بود، بیماری ریوی داشت و سرفه‌های خونی می‌کرد و به‌همین دلایل با این‌که حوان بود، به او همسر نمی‌دادند، چهل هفته به مسجد کوفه رفت، شب چهارشنبه آخر که با این‌که هوا سرد بود و باران نم نم می‌بارید، به‌دلیل این‌که با سرفه‌های خونی مسجد را نجس نکند، بیرون روی سکو نشست و ابای خود را دور پیچید، آتشی روشن کرد تا قهوه‌ای هم درست کند، خیلی ناراحت بود که چهل هفته آمده اما نتیجه‌ای نداشته، دید شخصی از درب حیات مسجد وارد شد، نزدیک شد، اسمش را برد و گفت شیخ حسین حالت چطور است؟ در دلش گفت این شخص آمده قهوه بخورد، به او گفت برای کدام طایفه هستی؟ گفت برای همین اطراف سپس شیخ حسین چند منطقه را نام برد اما او گفت برای آنجا نیستم، شیخ حسین ناراحت شد، آن شخص گفت به چه دردت می‌خورد که من برای کجا هستم؟

وی ادامه داد: شیخ حسین به او می‌گوید بنشین قهوه بخوریم، یک چپق برای آن شخص چاق می‌کند اما او امتناع می‌کند، به استکان قهوه یک لب زد گفت بقیه‌اش را تو بخور، شیخ حسین به او گفت خدا تو را فرستاده تا همدم من باشی خیلی کسل هستم، آن شخص گفت مریضی سینه‌ات خوب می‌شود، همسر هم به تو می‌دهند اما فقر با تو می‌ماند زیرا به صلاح توست، شیخ حسین خیلی توجه به صحبت‌ها و این‌که پس از لب زدن او به استکان قهوه دیگر سرفه نمی‌کند نداشت، قهوه را که خورد، به ان شخص گفت میایی سر قبر مسلم برویم؟  آن شخص قبول کرد و گفت ابتدا در رکعت نماز تحیت مسجد بخوانیم، وقتی در مسجد قرائت نماز را شروع کرد، شیخ حسین دلش شروع به لرزیدن کرد که نکند این شخص حضرت ولی‌عصر(عج) باشد، مرا با اسم صدا کرد،  چهل هفته آمده‌ام، می‌گوید تا این فکر به ذهنم رسید، نوری اطراف ایشان را گرفت، سریع نمازم را تمام کردم، به این نور باعظمت گفتم فرمودید سر قبر مسلم(ع) می‌آیید الوعده وفا، ایشان راه افتادند، تا دو سه ساعت کنار قبر حضرت مسلم(ع) بودیم و دیگر ایشان را ندیدم.

حجت‌الاسلام عالی با اشاره به این‌که در دعاهای اهل بیت(ع) دو مسأله "وفور نیت" و "صعود نیت" وحود دارد که در درون همه ما باید اتفاق بیفتد، وفور نیت را رشد کمی و صعود نیت را رشد کیفی نیت دانست و اظهار داشت: وفور نیت زیادی نیت است؛ انسان باید در همه کارها نیت کند؛ پیامبراکرم(ص) به اباذر فرمودند در همه چیز یک نیت خوب داشته باش، حتی خوابیدن و خوردن.

این واعظ برجسته ابراز داشت: امام صادق(ع) می‌فرمایند هرکس هنگام نوشیدن آب، در ذهنش یاد امام حسین(ع) بیفتد، صد هزار حسنه برای او نوشته می‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان روایتی از امام رضا(ع) مبنی بر این‌که وقتی یاد کربلا افتادید و از صمیم قلب آرزو کنید که ای کاش با شما بودم، مانند کسی هستید که با امام حسین(ع) شهید شده است، ابراز داشت: معنای دقیق‌تر از وفور نیت این است که نه فقط در همه کارها نیت کنیم، بلکه در همه اعمال خیری که خوبان تاریخ انجام دادند نیت کنیم و در این‌صورت با آنها شریک می‌شویم.

حجت‌الاسلام عالی در تبیین صعود نیت با اشاره به این‌که بهشتیان می‎‌خواهند که خدا را در بالاترین و شفاف‌ترین جلوه‌اش که ائمه طاهرین(ع) هستند، ببینند، این مسأله را بالاترین درجه بهشت دانست و ابراز داشت: اهل‌بیت(ع) بزرگ‌ترین و شفاف‌ترین آیات خدا هستند./956/پ202/ی

ارسال نظرات