۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۱۵۷۲۴۰
استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان کرد؛

مهم‌ترین اقدام امام حسن عسکری آماده کردن شیعیان برای عصر غیبت

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در امور حوزه‌های علمیه گفت: مهم‌ترین اقدام امام یازدهم(ع) این بود که به شیعیان نشان دادند در زمان غیبت صغری و کبری امام زمان(عج) از وجود نازنین ایشان همانند یک خورشیدی که پشت ابر است بهره‌ گیرند.
امام حسن عسکري

حجت‌الاسلام سید جلال رضوی مهر، نماینده رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در امور حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به فرارسیدن ولادت امام حسن عسکری(ع) به تبیین سیره و شخصیت ایشان پرداخت و گفت: می‌توان زندگی امام حسن عسکری(ع) را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: زندگی معنوی امام یازدهم(ع) همانند اشعه خورشید سبب حیات بخشی زندگی مسلمانان به ویژه شیعیان می‌شد، ایشان در جبهه مبارزه با باطل و حکومت عباسی در خط مقدم بودند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کردند.

این استاد حوزه با بیان این‌که امام حسن عسکری(ع) در دوران زندگی خود همواره در حصر خانگی بودند، اظهار داشت: یکی از دلایلی که امام یازدهم(ع) را عسکری می‌نامند این است که ایشان در حصر و محاصره به سر می‌بردند.

وی ادامه داد: دوران امام یازدهم(ع) به سبب حکومت عباسیان یکی از سخت‌ترین دوران برای اهل‌بیت(ع) بود چرا که این افراد می‌دانستند منجی عالم بشریت در منزل امام حسن عسکری(ع) متولد می‌شود، همچنین فکر می‌کردند کسی که دنیا را از ظلم پاک خواهد کرد در زمان حکومت آن‌ها ظهور می‌کند از این‌رو رفت‌ و آمد شیعیان را کنترل کرده و امام حسن عسکری(ع) را در حصر خانگی نگاه می‌داشتند تا در صورت به دنیا آمدن امام زمان(عج) ایشان را به شهادت برسانند.

حجت‌الاسلام رضوی مهر با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اظهار داشت: هر چند امام یازدهم(ع) در زندان و منطقه نظامی بودند اما با انتخاب نمایندگانی در میان مردم ارتباط عمیق خود با شیعیان را حفظ می‌کردند و آن‌ها را راهنمایی و هدایت کرده و به مسائل اخلاقی، فردی و اجتماعی آن‌ها پاسخ می‌دادند.  

وی خاطرنشان کرد: امام یازدهم(ع) در روایتی می‌فرمایند «شیعیان ما افرادی هستند که دیگران را به خود ترجیح می‌دهند»، ایشان با این روایت به شیعیان نشان دادند که باید به تهی دستان کمک کرده و همواره در جامعه اسلامی با ‌یک‌دیگر برادر بوده و وحدت میان خود را حفظ کنند،‌ همچنین این بیان امام یازدهم(ع) سبب ایجاد یک مسابقه معنوی میان شیعیان شد.

نماینده رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در امور حوزه‌های علمیه در ادامه به محبوبیت امام عسکری(ع) در میان مردم اشاره کرد و گفت: امام یازدهم(ع) به قدری با مردم به نیکی رفتار می‌کردند که افزو‌ن‌بر مسلمانان مسیحیان و حتی برخی یهودیان ایشان را بسیار دوست داشتند حتی در تاریخ نقل شده پیروان ادیان دیگر برای شفای بیماران خود نزد امام حسن عسکری(ع) می‌آمدند.

وی در پایان گفت: مهم‌ترین اقدام امام یازدهم(ع) این بود که به شیعیان نشان دادند در زمان غیبت صغری و کبری امام زمان(عج) از وجود نازنین ایشان همانند خورشیدی که پشت ابر است بهره‌ گیرند./993/ت302/پ 

ارسال نظرات