۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۰۱:۲۴
کد خبر: ۱۵۲۱۲۳
حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد:

آیت الله تهرانی تابع مکتب فقهی حضرت امام بود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد با تاکید بر این که آیت الله تهرانی تابع مکتب فقهی حضرت امام بود، گفت: ایشان در مساله ولایت فقیه همان نظرات امام را داشت و چند دوره ولایت فقیه و فقه حکومتی تدریس کرد.
حجت الاسلام و المسلمين علي اکبر رشاد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رشاد، رییس شورای مدیریت حوزه علمیه تهران در ویژه برنامه شبکه خبر به مناسبت ارتحال آیت الله مجتبی تهرانی، با بیان این که آن مرحوم فقیهی بزرگ و از شاگردان خاص حضرت امام بود، ابراز داشت: مرحوم آیت الله تهرانی از همان اوائل دهه چهل که نهضت امام آغاز شد، در کنار امام بود. 
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: آیت الله تهرانی در همان ایام با راهنمایی حضرت امام به همراه جمعی از شاگردان ایشان، مدرسه ای را در قم تاسیس کردند که کانون تربیت نیروهای فاضل بود که با اطلاع رژیم از این مساله این مدرسه تعطیل شد و کتابخانه به غارت رفت، بعد از این که به تهران انتقال یافتند منزل ایشان محل رجوع مردم و مبارزین قلمداد می شد. 
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: بعد از تبعید حضرت امام به نجف اشرف، ایشان نیز مدتی به نجف رفتند و در محضر امام حضور یافتند و زمانی که مجددا به تهران برگشتند تا زمان اوج مبارزات در متن مبارزه بودند.
حجت الاسلام  والمسلمین رشاد با بیان این که مرحوم آیت الله تهرانی جزو تئوری پردازان مبارزات بودند منتهی از مطرح شدن پرهیز داشتند، گفت: ایشان از نزدیک ترین افراد به حضرت امام بود، اما پس از انقلاب با وجود این که پست های بسیاری به ایشان پیشنهاد شد آن را نپذیرفتند و پیشنهاد عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم قبول نکردند. 
وی با بیان این‌که آیت الله تهرانی بیش از چهل سال پشتیبان آرمان های امام و مروج آن بودند، تصریح کرد: آن عالم ربانی تابع مکتب فقهی حضرت امام بود و در مساله ولایت فقیه همان نظرات امام را داشتند و چند دوره ولایت فقیه و فقه حکومتی تدریس کردند و ولایت فقیه را استمرار حرکت انبیا می دانستند. 
رییس شورای مدیریت حوزه علمیه تهران با تاکید بر این که در حوزه فقهی مشرب آیت الله تهرانی همان مشرب و مکتب حضرت امام بود، تاکید کرد: آرای فکری آیت الله تهرانی در حوزه فقه سیاسی به ویژه ولایت فقیه همان آرای حضرت امام بود، البته ایشان در فروعات با توجه به این که مجتهد بودند اختلاف نظرهایی با حضرت امام داشتند که مساله ای طبیعی است. 
وی گفت: مرحوم آقای تهرانی آیینه ای بود که ابعاد شخصیتی حضرت امام در آن بازتاب پیدا می کرد، آیت الله تهرانی تمام آنچه امام عرضه کرده بودند را اخذ کرده بود و در مسائل عرفانی نیز عرفان ثقلینی و اهل بیتی داشتند. 
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: آیت الله تهرانی تمام مسائل اخلاقی را با استناد به آیات و روایات بیان می کرد و در دروس 40 ساله خود کسی مشاهده نکرد که ایشان از خودش مطلبی را نقل کند و همواره منابع روایی دست شان بود. 
وی با بیان این که مرحوم آیت الله تهرانی مجتهد عرفان و اخلاق بود، اما اخلاق را استنباطی به دست نیاورد، گفت: اخلاق ایشان اخلاق عقلانی محض نبود، ایشان خود آیات و روایات اخلاق را استنباط می کرد و از این جهت کم نظیر بود.  
حجت الاسلام والمسلمین رشاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارادت آیت الله تهرانی به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) خاطرنشان کرد: ایشان یکپارچه شیفتگی و تعلق به اهل بیت بود، در تمام مجالس روضه می خواند و وقتی نمازش تمام می شد و می خواست سلام به ائمه بدهد به گونه ای این کار را انجام می داد که تمام وجودشان حاکی از این بود که ارتباطی بین ایشان و ائمه برقرار شده است و مردم ما باید از چنین بزرگوارانی الگو بگیرند. /924/پ202/ج
ارسال نظرات