۰۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۳
کد خبر: ۱۴۸۰۲۷
آیت الله علم الهدی:

مکانیزم اجرایی مشخصی برای پاسخگویی مسؤولان به مردم طراحی شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با تأکید بر این که هیچ مسؤولی حق ندارد نقش نظارتی مردم را نفی کند، گفت: البته باید توجه داشت که مطالبه از مسؤولان باید به صورت نظام‌مند و دارای یک مکانیزم اجرایی مشخص باشد تا حاشیه سازی و ایجاد تنش نکند.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، شب گذشته در نشستی با فعالان فرهنگی مشهد که با موضوع ضرورت و نحوه مطالبه مردمی از مسؤولان در محل حسینیه قرآن و عترت برگزار شد، با اشاره به مردمی بودن انقلاب و نظام، اظهار داشت: در سال های پس از انقلاب نیز در تمام درگیری هایی که با قدرت های استکباری داشته و داریم، آنچه ما را نگاه داشته، بنیه مردمی نظام است.

 

مشارکت و حضور مردم در صحنه شاخصه مردمی بودن نظام است

وی در تشریح دلیل مردمی دانستن نظام افزود: گذشته از علقه و علاقه قلبی مردم به نظام اسلامی، مشارکت و در صحنه بودن آنان از مهم ترین شاخصه مردمی بودن نظام است؛ بنابراین باید توجه داشت که لازمه در صحنه بودن، بی تفاوت نبودن نسبت به آنچه در جامعه می گذرد، است و داشتن احساس مسؤولیت در جامعه، پیش نیاز این مهم محسوب می شود.

 

آیت الله علم الهدی ادامه داد: هم اسلام و هم کلیسا مشارکت سیاسی را تکلیف می دانند؛ اما تفاوت در این است که کلیسا مشارکت سیاسی را در اطاعت بی چون و چرای مردم از کلیسا می داند و چهار قرن این گونه حکومت کرده است؛ اما اسلام می گوید مشارکت سیاسی و حضور همه مردم در عرصه نظام اهمیت دارد نه اطاعت محض.

 

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این حدیث نبوی که می‌فرمایند«هرکه صبح کند و اهتمام به امور مسلمین نداشته باشد، مسلمان نیست»، افزود: مراد از امور در اینجا، امور سیاسی مسلمین است. البته در اطاعت از اصل ولایت به عنوان حجت خدا که سبب مشروعیت حکومت می شود، شکی نیست؛ اما اهتمام و اداره امور با خود مسلمین است.

 

مطالبه از مسؤولان دارای یک مکانیزم اجرایی مشخص باشد

وی تأکید کرد: بر این اساس هیچ مسؤولی حق ندارد نقش نظارتی مردم را نفی کند چرا که حضور مردم در صحنه شاخصه لاینفک نظام مردم سالاری دینی است.

 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که نظارت و مطالبه از مسؤولان باید به صورت نظام مند و دارای یک مکانیزم اجرایی مشخص باشد تا حاشیه سازی و ایجاد تنش نکند.

 

امام جمعه مشهد با اشاره به رهنمودهای رهبری در خصوص ایجاد و حفظ نشاط سیاسی مردم به ویژه جوانان تصریح کرد: این که هر کس سر کار خود باشد و کاری به امورات نظام نداشته باشد و فقط روز انتخابات بیاید رأی بدهد، نشاط آفرین نیست.

 

وی با تأکید براین که طبق توصیه های رهبر معظم انقلاب، جوان باید آرمانخواه باشد نه مصلحت اندیش ابراز داشت: جوان باید در جریان روند کلی مسائل کشور در ابعاد مختلف باشد و اوج مسأله را در هر جریان در نظر بگیرد و مطالبه کند. البته این به معنای دانستن ریز مسائل اطلاعاتی امنیتی نیست چرا که این امر خلاف مصلحت نظام است.

 

سؤال از مسؤولان به گونه ای نباشد تنش ایجاد کند

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان خطاب به مردم و جوانان تأکید کرد: مطالبه باید به گونه ای باشد که موج ایجاد نکند و اگر هم کرد، موج سوارش خودتان باشید نه فرصت طلبان.

 

وی با اشاره به سفارشات رهبری نسبت به ملتهب نکردن فضای جامعه خصوصا در آستانه انتخابات، یاداور شد: ایشان از تنش نمی ترسند اما تذکرشان برای این است که تنش، موج ایجاد می کند و سبب موج سواری عده ای می شود که اصولا هیچ جایگاه مردمی ندارند.

 

برخورد رهبر معظم انقلاب با سران فتنه مطابق برخورد امیرمؤمنان(ع) بود

آیت الله علم الهدی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم تطابق نحوه برخورد حضرت علی(ع) و رهبر معظم انقلاب با سران فتنه، اظهار داشت: برخورد رهبر معظم انقلاب دقیقا همان برخورد امیرمؤمنان علی(ع) بود چرا که حضرت علی(ع) نیز همه را یک جا از دم تیغ نگذراندند، اگر منظورتان جنگ نهروان است، چهار هزار خوارج حاضر در این جنگ که توسط حضرت خرد شدند ، بدنه فتنه بودند نه سران آن.

 

وی با بیان این که سران فتنه از سوی حضرت علی(ع) بایکوت سیاسی شدند، ادامه داد: برخورد قاطع به کشتن نیست؛ به کم کردن شر فتنه گر از سر اسلام است که عملا با بایکوت آنان محقق شد و دیگر نتواستند مداخله سیاسی در نظام داشته باشند اما اگر اعدام می شدند، دوباره جریان پیراهن عثمان راه می افتاد و تا مدت ها حتی طلبکار نظام می شدند.

 

مرز انتقاد و تضعیف نظام

عضو خبرگان رهبری در پاسخ به سؤالی در مورد تبیین مرز میان انتقاد از مسوولان و تضعیف نظام، ابراز داشت: انتقاد با سوال متفاوت است؛ انتقاد یعنی نقد و در نقد باید هم نواقص بیان شود و هم راهکار ارائه شود. همچنین نقد در حوزه آگاهی و تخصص فرد منتقد باشد. اما اگر با بیانی گفتید که جامعه ملتهب شد، این تضعیف است. در تضعیف تنها عیوب و نقایص گفته می شود و به نکات مثبت توجهی نمی شود.

 

آیت الله علم الهدی در پاسخ این سوال که با توجه به ضرورت مطالبه مردمی و پاسخگویی مسؤولان، واکنش ما در برابر امتناع انان چگونه باید باشد و آیا اصرار بر این امر که ایجاد تنش می کند صحیح است یا خیر، خاطرنشان کرد: اگر مکانیزم سوال و مطالبه صحیح باشد احتمال امتناع مسؤولان نیز بسیار کم خواهد بود، به عنوان مثال شما با عنوان بازخواست و مطالبه از یک مسوول دعوت به حضور نکنید بلکه به عنوان یک گفت و گوی برادرانه برای رفع ابهامات جلسه بگذارید.

 

وی افزود: در خصوص تنش زایی هم به زمان و مکان توجه داشته باشید؛ نه اینگونه باشد که از تنش بترسید و نه به گونه ای که از پیامدهای آن غافل باشید.

 

امام جمعه مشهد ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشت که تخلف یک مسؤول یا سوءاستفاده شخصی است، یا خلاف قانون یا اجحاف و یا خلاف عرف؛ در دو مورد نخست، باید برخورد قاطعانه صورت گیرد به گونه ای که هیچ کس در نظام تحت عنوان مسوول، برای سوء استفاده احساس امنیت نکند. اما در مورد اجحاف و خلاف عرف باید قدری سعه صدر داشت و با تذکر دوستانه و امر به معروف و نهی از منکر مسأله را حل کرد، طوری نباشد که سر مسائل جزئی افراد شایسته را از خدمت به نظام دلزده کنیم.

 

وی همچنین در خصوص پاسخگویی آستان قدس رضوی یادآور شد: باید توجه داشت که تولیت و نمایندگی ولی فقیه دو مسأله جدا است؛ امام خمینی(ره) تولیت حرم مطهر(عمل به وقف نامه ها و نذورات) را به آیت الله طبسی واگذار کردند. اما نمایندگی ولی فقیه از نظر نظارت بر دستگاه ها دقیقا شئون ولی فقیه را دارد.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به سوابق مبارزاتی آیت الله طبسی در پیش و پس از انقلاب اسلامی تأکید کرد: تشکیلات آستان قدس ممکن است مسائلی داشته باشد اما در مورد شخص تولیت دقت کنید که عدالتخواهی سبب ضربه به شخصیت نشود در عین این که حفظ احترام اشخاص نیز نباید به عدالتخواهی ضربه بزند./930/پ201/س

ارسال نظرات