۰۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۱۲۳۵۶۵
استاد حوزه علمیه:

بدگویی، شایعه سازی، تهمت و غیبت در انتخابات مصداق حق الناس است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: حق الناس منحصر در مال نیست بلکه شامل آبرو، دل شکستن و رنجاندن دیگران هم می شود به ویژه الان که در ایام انتخابات هستیم و برخی به بدگویی و شایعه سازی، تهمت و غیبت و رو کردن عیوب پنهانی رقیب می پردازند، همه اینها بصورت حق الناس برای آن ها گرفتاری درست خواهد کرد.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام فرحزاد در برنامه امروز سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش می شود با اشاره به این که عرفا، بی صفایی و کدورت و غم را نتیجه پشت کردن به خدا و رو کردن به خود می دانند گفت: دلیل این که کسی محبت و رحمت الهی را در زندگی احساس نمی کند این است که تماما به خود فکر می کند.

وی ادامه داد: در روایت آمده که ظلم نکن تا با نور محشور شوی. اگر آه مظلومی پشت سر ما نباشد قطعا رستگاریم، زیرا خدایی که رحیم است و عفوش زیاد است در مورد حق الناس سختگیر است.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: امام علی (ع)می فرماید حساب خود را برسید قبل از اینکه در قیامت بخواهند حساب شما را برسند. همچنین در خطبه 224 نهج البلاغه می فرماید «والله اگر مرا برهنه، در خار مغیلان بغلطانند یا در غل وزنجیر ببندند و بر زمین بکشند، حاضر نیستم خدا را در حالی ملاقات کنم که مالی را غصب کرده باشم یا به کسی ظلمی کرده باشم. والله اگر هفت طبقه آسمان و هفت طبقه زمین را به من بدهند تا پوست جویی را از دهان مورچه ای به ناحق بگیرم، این کار را نمی کنم.» توجه داشته باشید که قسم خوردن به دروغ حرام است و قسم راست مکروه است و ارزش قسمی که معصومین می خورند بسیار زیاد است پس قسم امام علی در این جا تاکیدی بر صحت مطلب است.

وی اظهار داشت: گرفتار حق الناس نشوید و اگر شدید سعی در رفع آن داشته باشید. حضرت مسلم که مورد وثوق و اطمنیان امام حسین(ع) بود در آخرین لحظات عمر خود به حق الناس و دینی که بر گردنش بود اشاره و وصیت کرد که این دین پرداخته شود.

حجت الاسلام فرحزاد افزود: حق الناس منحصر در مال نیست بلکه شامل آبرو، دل شکستن و رنجاندن دیگران هم می شود. خصوصا الان که در ایام انتخابات هستیم و برخی به بدگویی و شایعه سازی، تهمت و غیبت و رو کردن عیوب پنهانی رقیب می پردازند، همه اینها بصورت حق الناس برای آن ها گرفتاری درست خواهد کرد.

وی بیان داشت: افرادی که بر گناه اصرار دارند ـ اصرار کننده بر گناه از جمله کسانی است که بی حساب وارد جهنم می شود ـ و کار آنها بردن آبروی دیگران است با کسی که از عمل خویش پشیمان است و به عذر خواهی روی آورده و طلب بخشش می کند فرق دارد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: حق الناس را جدی بگیرید و از عذر خواهی و توبه کردن خجالت نکشید چرا که با این عمل ارزش خود را بالا می برید. کسی مشمول رحمت خداست که دیگران را عفو کند تا او را عفو کنند، باید طوری رفتارکنید که می خواهید با شما رفتار کنند ، عیب دیگران را نبینید بلکه به عیب خود بپردازید.

وی با اشاره به این که کسی که واقعا با خدا آشتی کند و حقی که بر گردنش است را ادا کند خدا گناهان قبلی او را می بخشد اظهار داشت: در روایات آمده است کسی که توبه کند مثل کسی است که اصلا گناه نکرده است. فرد توبه کننده که ادای برخی از حقوق در توانش نیست خدا آنها را می بخشد و به صاحب حق به قدر ی می دهد که راضی شود./916/پ202/ع

ارسال نظرات