۳۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۱۰۹۲۴۱
وزیر آموزش و پرورش در مشهد:

آموزش و پرورش هیچ گونه محدودیتی برای تعامل با حوزه ندارد

خبرگزاری رسا ـ وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت همکاری حوزه و آموزش و پرورش گفت: اگر آموزش و پرورش بخواهد حوزه علمیه را به کارهای اجرایی وارد نماید، بزرگترین ظلم را به حوزه کرده است، لذا آموزش وپرورش باید از نقش حوزه به عنوان مغز، تفکر، اندیشه، شکل دهی، هدایت و رهبری استفاده کند.
حميد رضا حاجي بابايي، وزير آموزش و پرورش
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حمید رضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش در پنجمین هم اندیشی سالانه دبیران کمیته های استانی همکاری های آموزش و پروروش و حوزه های علمیه که صبح امروز در تالار شهید آوینی در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: حوزه و آموزش و پرورش می توانند مسؤولیت خطیری را که مقام معظم رهبری بر عهده آن ها گذاشته اند، به خوبی انجام دهند.

وی ابراز داشت: برداشت بنده از سخنان مقام معظم رهبری گسترده تر از این امر است و باید در رابطه با نظام تعلیم و تربیت، گسترده تر از آنچه که امروز شاهد آن هستیم برنامه ریزی کرد.

حاجی بابایی آموزش و پرورش را دستگاه گسترده ای معرفی کرد که همه مسائل مهم کشور و موفقیت ها به آن وابسته است و عنوان کرد: دوازده میلون و 300 هزار دانش آموز، نزدیک به یک ملیون کارمند و بیش از 20 ملیون اولیای دانش آموز با این نهاد تربیتی مرتبط هستند، و می توان بیان کرد که جامعه ایران(کشور) به صورت مستقیم با آموزش و پرورش مرتبط است، لذا آموزش و پرورش باید در برنامه ریزی برای این چند ده ملیون نفر تأثیر گذار باشد.

وی با بیان این که تمام مجامع عمومی کشور به صورت ملموس حضور معلمان را درک می کنند، افزود: در هر مکانی که دقتی صورت گیرد، نقش معلم در آن نقطه از جامعه دیده خواهد شد و این مسیر به تعبیر بنده از سخنان مقام معظم رهبری رودخانه بزرگ در حال حرکتی است که آموزش و پرورش باید مسیر آن را اگر دارای اشکالاتی است بررسی کند و این آب در حال جریان را با صبغه الهی تصفیه نماید.

وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: امروز نزدیک به صدهزار مدرسه بزرگ در کشور وجود دارد که همه آن ها مورد خطاب مقام معظم رهبری است و کار برای این مقدار مدرسه باید به شیوه دیگر تعریف شود. اگر آموزش و پرورش بخواهد حوزه علمیه را به کارهای اجرایی وارد نماید، بزرگترین ظلم را به حوزه کرده است، لذا آموزش وپرورش باید از نقش حوزه به عنوان مغز، تفکر، اندیشه، شکل دهی، هدایت و رهبری استفاده کند.

وی متذکر شد: آموزش و پرورش در کشور باید حکمی را صادر کند که یک ملیون نفر آن را اجرا کنند و امروز بالاترین زمینه و ظرفیت برای این امر در کشور وجود دارد و شرایط برای پذیرش ایده ها، افکار ناب، نظام تعلیم و تربیت اسلامی مهیا است.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش نزدیک به 20 ماه است که به صورت شبانه روزی مشغول به تدوین اسناد بالادستی است و امروز آنچه که باید از این نقشه جامع وجود داشته باشد، در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است.

حاجی بابایی خاطرنشان کرد: تحول در منظر مقام معظم رهبری به معنای دگرگونی است و معظم له می گویند «در بعضی از زمینه ها در آموزش و پرورش باید به صورت کامل تغییر و تحول ایجاد شود»، بنابراین باید تحول بنیادینی در آموزش و پرورش شکل گیرد و امروز نیز می توان ادعا کرد که این تحول در حال شکل گیری است.

وی یادآور شد: در سال تحصیلی 90-91 نزدیک به یک ملیون و 200 هزار نفر از دانش آموزان به اردوی راهیان نور خواهند رفت.

وی اظهار داشت: در بحث مدارس قرآن در نحوه نگاه آموزش و پرورش تغییر ایجاد شده است و امروز ده هزار مدرسه قرآن دیگر در انتظار راه اندازی هستند. آموزش و پرورش می تواند 50 هزار پایگاه قرآن در کشور داشته باشد، زیرا پنجاه هزار مدرسه تمام امکانات لازم را دارا هستند. تا به امروز یک میلیون سی صد و شصت هزار نفر در مدرسه قرآن ثبت نام کرده اند و همه اعتبار آن ها از منابع داخلی آموزش و پرورش تأمین شده است.

وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: آموزش و پرورش در حال برنامه ریزی است تا با صدای اذان ظهر کلاس دانش آموزان اتمام یابد و پس از آن نماز جماعت برگزار شود، لذا ایجاد این چنین شرایط محیطی در معلمان، دانش آموزها و مدارس تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: هنگامی که یک میلیون و 200 هزار دانش آموز به جبهه ها اعزام شوند، در آن زمان می توان دگرگونی در دانش آموزان را در مناطق مختلف مشاهده کرد.

وی با بیان این که نگاه ما در آموزش و پرورش این است که تمام امکانات را در مدارس فراهم کنیم، تصریح کرد: آموزش و پرورش در نظر دارد تعدادی دانش آموز تیز هوش را در مدرسه ای جمع آوری کند و فردی را برای آموزش معنوی در آن مدرسه مستقر کند، در این راستا این نهاد مردمی امسال اقدام به فراهم کردن 350 مدرسه در این قالب نموده است.

وی اظهار داشت: امروز هزار مدرسه شاهد، دو هزار مدرسه نمونه دولتی و دو هزار مدرسه هیئت امنایی با تمام امکانات و سرانه بالا وجود دارد.

حاجی بابایی ابراز داشت: نوع همکاری هایی که قادر است در آموزش و پرورش تحول ایجاد کند از نوع همکاری هایی است که می تواند مسیر را برای این نهاد عظیم مشخص کرده و آن را جهت دهی کند، لذا وارد فازهای اجرایی شدن مانع و عامل بازدارنده ای برای حرکت به سمت تحول است.

وی برنامه ریزی را در توامند سازی برای تقویت و ارتقای آموزش و پرورش تأثیرگذار برشمرد و عنوان داشت: این امر از ابعادی است که آموزش و پرورش باید پیرامون آن با حوزه همکاری کند و همچنین بری آموزش مردم نیز می توان از پتانسیل آموزش و پرورش استفاده کرد، نیز می توان برای دانش آموز، معلم، کلاس درسی و اولیا برنامه ریزی کرد.

وی اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش برای همکاری با حوزه هیچ گونه محدودیتی ندارد، ولی شیوه های اجرای برنامه ها برای این نهاد عظیم، مهم است. در حال حاضر تمام شرایط، همه مدارس، معلمان، فضاهای آموزشی، برای حظور حوزه و حوزویان فراهم است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش به دنبال این است که طلبه ای با فضیلت و نخبه به 200 معلم آموزش دهد و آن معلمان به تربیت دانش آموزان مشغول شوند، لذا ضرورت دارد که حوزه 300 معلم و طلبه نخبه را معرفی کند تا آموزش و پرورش تمام امکانات خود را برای آموزش معلمان در اختیار آنان قرار دهد، تا در نهایت آن معلمان به تربیت دانش آموزان مشغول شوند.

وی با یادآوری این مطلب که امروز زمینه های همکاری با حوزه به صورت اصولی و دقیق آماده است، بیان کرد: آموزش و پرورش حاضر به قبول شرایط حوزه است و این نهاد عظمی می تواند از فکر و اندیشه حوزه های علمیه استفاده کند و در این زمینه هیچ محدودیتی ندارد.

حاجی بابای در پایان بیان داشت: نگاه مقام معظم رهبری به آموزش و پرورش و نحوه تعامل با حوزه برای ما تکلیف آور است و وظیفه آموزش و پرورش این است که اعلام آمادگی کرده و به تکالیف عمل کند. /968/پ201/ج
ارسال نظرات