۰۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۹۸۹۳۹
عالم برجسته بحرینی:

حضرت آیت الله خامنه ای نخستین مرجع تقلید شیعیان بحرین است

خبرگزاری رسا ـ عالم برجسته بحرینی گفت: نخستین مرجع تقلید مردم این کشور حضرت آیت الله خامنه ای است و مردم علاقه بسیاری به ایشان و نظام جمهوری اسلامی دارند.
رهبر انقلاب رهبر معظم انقلاب آيت الله العظمي سيد علي خامنه اي رهبر معظم انقلاب آيت الله العظمي سيد علي خامنه اي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، شیخ عبدالله الدقاق، نماینده رهبر شیعیان بحرین ظهر امروز در دانشگاه فردوسی مشهد به تبیین تاریخچه شیعه در این سرزمین پرداخت و گفت: این کشور، جزیره ای کوچک در خلیج فارس است که حدود نیم میلیون نفر جمعیت دارد.

مردم بحرین از زمان رسول خدا(ص) شیعه شدند

وی افزود: مردم این کشور، از زمان رسول خدا و دعوت ایشان از حاکم بحرین برای گرایش به اسلام، شیعه شده و پس از ایشان نیز قائل به امامت حضرت علی(ع) و فرزندان ایشان هستند و هرگز خلافت ابوبکر و خلفا را نپذیرفته اند. مردم این کشور به قدری صلح دوست و اهل مسالمت هستند که بدون هیچ جنگی به اسلام گرویدند در حالی که ایران و عراق از طریق جنگ فتح و مسلمان شدند.

شیخ عبدالله الدقاق با اشاره به حاکمیت آل خلیفه بر بحرین از قرن 19 به بعد اظهارد اشت: سلطه این قبیله که اصالتا اهل نجد عربستان بوده و با جنگ بر بحرین مسلط شدند، در زمان سلطه استعمار پرتغال، هلند، عمان، ایران و انگلیس نیز ادامه داشت و اکنون هم این کشور تحت یوغ استعمار امریکاست.

حکومت بحرین به دلیل موقعیت استراتییک ان بسیار برای امریکا اهمیت دارد

نماینده رهبر شیعیان بحرین در ایران خاطرنشان کرد: در زمان سلطه انگلیس(1971.م)، رضاشاه، پیوستن بحرین به ایران را خواستار شد که انگلیس با واگذاری سه جزیره ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک عملا شاه ایران را قانع کرد تا از منطقه استراتژیک بحرین دست بر دارد و بدین‌گونه بحرین از پیوستن به شیعیان ایران بازماند. اکنون نیز بحرین، پایگاه پنجم آمریکا به شمار می رود. پلی جهانی، پایگاه ارتشی و بسیار استرتژیک است تا حدی که در جنگ عراق، هواپیماها از بحرین شلیک می شد. بنابراین حکومت بحرین از نظر امریکا مهم‌تر از مصر است.

وی ابراز داشت: پس از کودتای نظامی سال 1981، از سال 1994 تا 1999 به دنبال انتفاضه مردمی، پادشاهی مشروط (تمام اختیارات در دست مجلس و قانون) در بحرین حاکم بود؛ اما با مرگ امیر و جانشینی پسرش شیخ حمدبن عیسی، در سال 2002 مجدد تمام اختیارات مجلس و قوه مجریه به پادشاه منتقل شد و قیام و اعتراض مردم به این وضعیت نیز نتیجه نداد.

دولت بحرین تنها ادعای حمایت از آزادی بیان دارد

شیخ عبدالله الدقاق ادامه داد: این روال تا قیام مردم مصر و تونس ادامه داشت اما پس از ان مردم نیروی دوباره یافته و در 14 فوریه 2011 مجدد قیام کردند که با برخورد نظامی حکومت مواجه شد. حتی زمانی که مردم قصد تشییع نخستین شهید این انتفاضه را داشتند ارتش به بیمارستان حمله کرد و مردم بار دیگر در اعتراض به این اقدام وحشیانه، تجمع بیست هزارنفری در میدان اصلی شهر تشکیل دادند و از سوی دیگر دولت اعلام کرد که دولت بحرین، دولت پایگاه ها و موسسات است آزادی بیان را می پذیرد و مردم می توانند حرف خود را بزنند؛ اما با این وجود، نیمه شب با 50 تانک مردم حاضر در میدان را محاصره کردند که در نتیجه آن بیش از پنج تن شهید شدند.

این روزها بزرگ ترین قیام تاریخ بحرین را شاهد هستیم

وی در خصوص تفاوت این قیام با حرکت های سابق مردمی اظهارد اشت: مردم پیش از این برای انحلال قوه مجریه و مقننه قیام می کردند؛ اما این بار برای سرنگونی نظام شاهنشاهی به پا خاسته اند که در این راستا دیروز شاهد بزرگ ترین قیام مردم در تاریخ بحرین با حضور بیش از 200 هزار نفر بودیم که این اعتصاب همچنان ادامه دارد.

آمریکا نیروهای اهل سنت و ناصبی و بعثی را وارد بحرین می کند

نماینده رهبر شیعیان بحرین با بیان این‌که خیزش‌های مردمی جهان اسلام مقدمه ای برای ظهور مصلح جهانی است تصریح کرد: جمعیت این کشور تا پیش از سال 2000 حدود نیم میلیون بود اما به یک باره در سال 2010 جمعیت بحرین، بیش از یک میلیون اعلام می شود. این نتیجه ورود بیگانگان و اهل سنت از سایر کشورهای به بحرین است که در ارتش استخدام می شوند. قبلا بیشتر اهل سنت وارد می کردند اکنون ناصبی ها و بعثی ها هم دیده می شوند.

خواست مردم بحرین؛ پادشاهی مشروط یا سرنگونی کامل نظام

وی در پاسخ به این سوال که چرا در شعارهای مردم تعارض وجود دارد، یادآور شد: مردم در این انتفاضه اخیر در واقع دو گروه شده اند؛ نظر اکثریت گروه های فعال و نیز علمای بحرین بر تحول پادشاهی مطلقه به پادشاهی مشروط است در این میان گروهی نیز بر سرنگونی کامل نظام اصرار دارند. گرچه ظاهرا ممکن است شعارها و اهداف متناقض به نظر برسد؛ اما در واقع به نفع هم است؛ چرا که در صورت پیروزی هریک، این قدرت های مردمی هستند که در بخش حکومت تقویت می شوند.

امام خامنه ای نخستین مرجع تقلید شیعیان بحرین

شیخ عبدالله الدقاق در خصوص رهبری انتفاضه اخیر بحرین ابراز داشت: آیت الله شیخ عیسی قاسم هم اکنون رهبری شیعیان را بر عهده دارد. در ایران آغاز حرکت با رهبری امام خمینی بود و ادامه ان با مردم اما در بحرین ابتدا مردم قیام کردند اما مردم به توصیه های رهبرشان هم احترام گذاشته و عمل می کنند.

وی با اشاره به تأثیر بالای قیام های مردمی مصر و تونس بر خیزش مردم بحرین افزود: نخستین مرجع تقلید مردم این کشور حضرت آیت الله خامنه ای است و مردم علاقه بسیاری به ایشان و نظام جمهوری اسلامی دارند.

شیخ عبدالله الدقاق با اشاره به این‌که در اثر ورود نیروهای بیگانه، جمعیت شیعیان این کشور از 80 درصد در سال 1990 اکنون به کمتر از 60 درصد کاهش یافته است ادامه داد: مردم علیه این اقدام حکومت نیز قیام کردند که متاسفانه نتیجه نداد.

احتمال سرایت قیام مردمی به عربستان وجود دارد/ عربستان پشتیبان نظامی دولت بحرین است

وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه و اینترنت در قیام مردم تونس علیه بن علی، در خصوص احتمال خیزش مردم عربستان اظهار داشت: این احتمال بسیار قوی است چرا که تانک های ارتش بحرین از این کشور وارد می شود از سوی دیگر پادشاه این کشور و جانشین وی نیز بیمار هستند. همچنین مردم نجران شیعه اسماعیلی هستند.

شیخ عبدالله الدقاق کمک دانشجویان ایرانی به شیعاین این کشور را به دلیل ممانعت کشورهای مجاور، ناممکن دانست و گفت: در عین حال ما به دلیل تعداد کم قادر به اقدام نظامی نیستیم و در صورت کوچکترین تحرکی، شیعیان از سوی حکومت، قلع وقمع خواهند شد.

وی در پایان در مورد همراهی اهل سنت با قیام شیعیان گفت: برخی از ایشان همراهی می کنند اما اغلب آن‌ها به دلیل تهدیدات حکومت و فضای بدبینی که نسبت به شیعه برایشان ایجاد شده همراه نیستند./930/پ201/س
ارسال نظرات