۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۸۹۹۰۱
واکاوی حضور روحانیان در رسانه ملی (5)؛

حوزه علمیه پژوهشکده هنر و رسانه را تأسیس کند

خبرگزاری رسا ـ‌ مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی گفت: حوزه های علمیه در یک افق ده ساله مصالح و داده‌های دینی مورد نیاز عرصه هنر و رسانه را در یک ساختار و سیستم جامع ارائه دهد.
حجت الاسلام علي نهاوندي حجت الاسلام علي نهاوندي


حجت الاسلام علی نهاوندی، مدیر کل صدا و سیمای استان خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: لازم است حوزه های علمیه پژوهشکده دین و رسانه را تأسیس و با برگزاری دروس متعدد در حوزه رسانه، در یک افق ده ساله مصالح و داده های دینی مورد نیاز عرصه هنر و رسانه را در یک ساختار و سیستم جامع ارائه دهد.

وی در ادامه افزود: دستگاههای فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی به دو بخش دستگاه های پشتیبان فرهنگی و عملیات فرهنگی تقسیم می شوند.

حجت الاسلام نهاوندی اظهار داشت: دستگاه های پشتیبان فرهنگی وظیفه نظریه پردازی و ارائه ایده های نو و ایجاد فکر و عمق بخشی به دستگاه های دیگر و تغذیه فکری آنان را بر عهده دارند.

وی خاطر نشان کرد: دستگاه های عملیات فرهنگی وظیفه دارند آنچه را از سوی دستگاه های پشتیبان فرهنگی تولیده شده است با ابزار های مختلف در حوزه مأموریت خودشان به شیوه های گوناگون به بدنه جامعه تزریق کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: همچنین بخش های عملیات فرهنگی که رویکرد بین المللی دارند وظیفه دارند اندیشه های فرهنگی و دیدگاه های ناب اسلامی و مدیریت کارآمد دینی را صادر، ترویج و تبیین کنند.

وی تأکید کرد: حوزه های علمیه در حقیقت جزو دستگاه های پشتیبان فرهنگی و دستگاه هایی همچون صداو سیما جزو دستگاه های عملیات فرهنگی هستند.

مدیر کل صدا وسیمای خراسان رضوی تصریح کرد: سازمان صدا و سیما ساز و کارهایی همچون دانشکده و پژوهشکده صدا و سیمای قم را برای تبدیل ایده های دینی به تولیدات رسانه ای و هنری فراهم کرده است، اما این اقدامات کافی نیست.

وی ابراز داشت: لازم است حوزه های علمیه برای ورود به این عرصه برنامه ریزی کرده و وارد مباحثی همچمون فلسفه رسانه، فلسفه هنر و موسیقی و فقه رسانه شوند؛ برای رسیدن به این مهم لازم است پایان نامه های خاص و عمیق حوزوی و دروس متناسب با این مباحث در نظام آموزشی حوزه گنجانده شود.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: همچنین لازم است حوزه های علمیه یک سیستم فرهنگ سازی را ایجاد کنند که بتواند در عرصه داخلی و خارجی فرهنگ سازی کرده و با نظریه پردازی و تئوری سازی به مأموریت مهم و اصلی روحانیت در صدا و سیما که به تعبیر مقام معظم رهبری عمق بخشی و تأثیر گذاری است جامعه عمل پوشانند.

وی تأکید کرد: برای رسیدن به این مهم لازم نیست که طلاب ما هنر پیشه یا کارگردان شوند؛ بلکه لازم است در عرصه های فکری و پشتیبانی حضور داشته باشند؛ اگر چه در بخشی از کار رسانه نیاز به مدیریت روحانیان است.

حجت الاسلام نهاوندی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند حضور روحانیت در صدا و سیما فقط به معنای سخنرانی و وعظ و خطابه نیست، سخنرانی اخلاقی و اعتقادی و گفت‌و‌گوی علمی لازم است؛ اما رسانه باید به سمت ایجاد کرسی های نظریه پردازی برود.

وی یادآور شد: وظیفه حوزه های علمیه و روحانیان نیز این است که اهداف، خطوط و رویکردهای سازمان صدا و سیما و سایر جوامع مجازی را تبیین کنند یا روش و محتوای تولید سوژه های ناب را بر اساس نیازهای جامعه تعریف کرده و گره مشکلات فقهی و تکلیفی هنرمندان را در این عرصه بگشایند.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود به ضرورت استفاده از مشاوران روحانیِ صاحب نظر و آگاه و توانا در صدا و سیما اشاره کردند؛ منظور از مشاوره پست مشاوره ای نیست، منظور این است که فضلاء و نخبگان حوزوی از یافته های علمی و دقیق خود به هنرمندان در رسانه ملی و دیگر رسانه ها در تولید آثار مختلف هنری مشاوره دینی دهند و نظرات کارشناسی برگرفته از اسلام را بیان کنند.

وی تأکید کرد: در این زمینه ما خلأ داریم، نیاز به حلقه واسطی داریم که بتواند این نظرات را بیان و اعمال کند؛ برای رسیدن به این حلقه واسط ابتدا نیاز به تغییر نگاه داریم، یعنی رسانه ها باید احساس نیاز کنند.

حجت الاسلام نهاوندی تصریح کرد: رسانه ها نباید احساس کنند که جامعه حوزوی بیگانه از حوزه تولید و محتوا است، همچنین لازم است درک متقابل از نیازمندی ها صورت گیرد و از سوی دیگر فضلای حوزه نیز نباید فقط به نقد و نظر بپردازند بلکه باید پیشنهاد و رویکرد ارائه کنند.

وی در پایان گفت:‌ همچنین در رسانه ای که مبلغ اسلام، تشیع و انقلاب اسلامی است و دربردارنده بخش های مختلف، شبکه های داخلی، رادیو، روزنامه، شبکه های مجازی و مانند آن ها است، نیاز به ارزیابی و بازنگری در محتوا دارد و به ویژه در حوزه مدیریت محتوا این بازنگری و نظارت باید در اختیار حوزه های علمیه باشد./919/ت301/ع

ارسال نظرات