۰۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۸۴۹۵۷
آیت الله مصباح یزدی:

پیامبر اسلام، برترین موجود و عزیزترین مخلوق خداوند است/برخی از اولیا حوادث گذشته و ْآینده را می بینند

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه حضرت محمد(ص) برترین موجودات و عزیزترین مخلوقات خداوند تبارک و تعالی است تاکید کرد: نوری که به وجود پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار نسبت داده شده، چیزی است که از پرتو آن بهشت جاویدان آفریده شده است.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، جمعه شب، در ادامه بحث تفسیر خطبه فدکیه که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به روایتی تصریح کرد: نور ائمه اطهار و پیامبر گرامی اسلام، قبل از عالم هستی خلق شده و اولین مخلوق، نیز نور پیامبر گرامی اسلام بوده است.

وی ادامه داد: درباره بسیاری از انبیا تعبیر «اصطفی» بکار رفته است، این موضوع به این معنا است که همه افراد لیاقت شنیدن مستقیم پیام الهی را ندارند و انتخاب پیامبر گرامی اسلام، از طریق خدا قبل از رسالت ایشان بوده است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: درک این امور برای امثال ما بسیار سخت و دشوار است، حضرت زهرا(س) نیز در فرازی از خطبه شریف فدکیه می گوید من شهادت می دهم که پدرم فرستاده خداست و برگزیده شدن ایشان نیز قبل از رسالت بوده است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: نوری که به وجود پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار نسبت داده شده، چیزی است که از پرتو آن بهشت جاویدان آفریده شده است، گستره و پهنای بهشت نیز در قیامت به گستره همه آسمان ها و زمین ها است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: این نور، علمی فوق تصور ما داشته است، بلکه علوم همه مخلوقات بعدی نیز از او آفریده شده است، ملائک نیز تسبیح خدا را از او یاد گرفته اند.

وی گفت: اینکه خداوند تبارک و تعالی قبل از خلقت عالم هستی، نور پیامبر را خلق کرد، تقریبا متواتر است و هم روات شیعی و هم روات اهل تسنن این مطلب را بیان کرده اند؛ عقل ما از درک کنه و عمق این مطالب عاجز است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به آیه «الله نور السماوات والارض» تصریح کرد: ما قطعا می دانیم مقصود از نور، نور حسی و ظاهری نیست، مقصود چیزی است که با ذات او سنخیت دارد نه با انوار جسمی و حسی و ظاهری؛ ما باید در برابر این مطالب سر تسلیم فرود آوریم و بگوییم از درک کنه این موضوعات عاجز هستیم.

وی ادامه داد: ما همانگونه که نور خدا را درک نمی کنیم، بسیاری از مخلوقات او را هم درک نمی کنیم.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه گفت: نور مراتب وجودی خدا به قدری بالا است که صدها فیلسوف و حکیم از پی بردن به عمق آن عاجزند، مگر اینکه خدا پرده های حجاب را کنار بزند و حضورا نور آن را به آنان نشان دهد.

وی اظهار داشت: اینها حقایقی است که ما نمی فهمیم، عقل بشری قاصرتر و ناتوان تر از درک این مطالب است، باید در برابر او کرنش و خضوع کنیم و بیان کنیم حقیقت این مطالب همان است که تو می دانی، ما چیزی درک نمی کنیم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه بهشت نیز از این نور خلق شده است تاکید کرد: این نور تا روز قیامت بر همه مخلوقات و موجودات می تابد؛ وقتی زمین به نور او روشن می شود، به طریق اولی بهشت به نور او روشن می شود.

وی اظهار داشت: همه ما باید اعتراف و اذعان کنیم که اوصاف عوالم غیر محسوس را نمی توانیم درست درک کنیم، اوصافی که در قرآن کریم و روایات بیان شده و آمده است را وقتی در کنار هم قرار می دهیم نمی فهمیم، اما نباید به دلیل نفهمی خودمان آن را انکار کنیم؛ اینها همه حق است منتهی ما قدرت درک کنه و تعیین مصادیق آن را نداریم.

آیت الله مصباح یزدی افزود: برخی از اولیا الهی و صالحین بودند که حوادث گذشته را می دیدند، برخی نیز بودند که حوادث آینده را می دیدند.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه با تشریح ویژگی های روح انسان بیان داشت: روح انسان موجودی است که فراتر از قالب ها و عوامل ظاهری و مادی؛ خداوند تبارک و تعالی به این روح قدرت و تعالی بخشیده که فراتر از عالم ظاهری برود و این موضوع مثل کسی است که بر بام این عالم احاطه دارد و برای او گذشته، حال و آینده یکسان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری برای تقریب بیشتر این بحث به ذهن تاکید کرد: از برخی از بزرگان نقل شده است که برخی از اولیا الهی بعد از سالیان متمادی عبادت و ریاضت، موفق شده اند بعد از 1400 سال روز عاشورا را ببینند.

وی تصریح کرد: همین طور برخی از اولیا و صالحین بودند که حوادث و رخدادهای بعدی را با جزئیات دقیق و صحیح آن می بینند؛ این از کجاست؟ اینها در لوح محفوظ است، آن کسی که به آنجا دست یابد می تواند این مطالب را بیابد و درک کند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: آنچه در جهان هستی وجود دارد و ما هر روز آنها را مشاهده می کنیم، خزائن آن نزد ایزد تبارک است، خدا از آن خزائن تنها قدری را نازل می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به آیه شریفه « و فی السماء رزقکم»، به بررسی احتمالات موجود در تفسیر این آیه شریفه پرداخت و تصریح کرد: یک احتمال در تفسیر این آیه این است که آسمان محل ریزش باران و نزولات آسمانی است، اما این آیه معنای و عندنا خزائنه را بیشتر افاده می کند.

این محقق برجسته علوم اسلامی و حوزوی در پایان تاکید کرد: اینکه خدا پیامبر(ص) را انتخاب کرد قبل از اینکه خلایق را از عدم بیافریند، نشان می دهد که حضرت محمد(ص) برترین موجودات و عزیزترین مخلوقات خداوند تبارک و تعالی است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: امیدواریم خداوند تبارک و تعالی به برکت نور چهارده معصوم(ع) سر سوزنی از آن انوار را بر دل های ما بتاباند و ما را از این ظلمات رهایی بخشد. /924/پ201/ج

ارسال نظرات