۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۷۵۶۶۴۲
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور مطرح کرد؛

لزوم جذب هنرمندان برای ترویج فرهنگ اقامه نماز

لزوم جذب هنرمندان برای ترویج فرهنگ اقامه نماز
اصفهان – زرهانی با بیان اینکه نماز با آفت کاهلی روبه‌رو است، گفت: در نظر سنجی‌های انجام شده، عدم آگاهی از نماز و چرایی خواندن نماز از مهمترین دلایل کاهل نمازی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، سید احمد زرهانی پیش از ظهر امروز در گردهمایی کارشناسان فرهنگی ستاد اقامه نماز کشور که در سالن مدیریت بحران فرمانداری ویژه کاشان برگزار شد، گفت: فرهنگ نماز از موضوعات اساسی کشور است.

وی افزود: موضوع نماز از مسائلی است که رهبر معظم انقلاب روی آن تأکید دارد و در هرجلسه‌ای که حجت الاسلام و المسلمین قرائتی محضر معظم له هستند به موضوع نماز تأکید و ارائه طریق دارد.

زرهانی با اشاره پیام‌های رهبر معظم انقلاب به اجلاس‌های نماز طی ۳۰ سال گذشته اظهار داشت: پیام‌های معظم له به اجلاس‌های نماز نشانه این است که یکی از اولویت‌های نظام اقامه نماز و ترویج فرهنگ و معارف نماز است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در ادامه با بیان اینکه کارشناسان فرهنگی ستاد اقامه نماز کشور به تنهایی نمی‌توانند این بار سنگین را به مقصد برسانند، گفت: اگر رسالتی که برعهده گرفته ایم به درستی انجام بدهیم موفق خواهیم بود.

وی نخستین شرط موفقیت در این عرصه را آشنایی به شرح وظایف دانست و به لزوم آشنایی با اساسنامه ستاد اقامه نماز، سیاست‌ها و برنامه، برنامه بیست ساله و برنامه پنج ساله استان تأکید کرد و افزود: باید در کار خود مجتهد باشیم چرا که اگر با دانش و اطلاعات حوزه خود آشنا باشید می‌توانید با هدف گذاری صحیح بستر‌های ترویج فرهنگ نماز را فراهم کنید.

زرهانی بر شناخت امکانات ملی تأکید کرد و یادآور شد: در بسیاری از استان‌ها ستاد اقامه نماز با صدا و سیما مرکز استان همکاری دارند، اما در برخی مناطق دیگر این ارتباط وجود ندارد.

وی حضور امام جمعه کاشان در ۲۸ مدرسه آموزش و پرورش را قابل تقدیر دانست و افزود: عالم دین اگر با نسل جدید همراه نباشد بخشی از رسالت خود را انجام نداده است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور عرصه‌ها و قلمرو‌های ترویج فرهنگ نماز را صدا و سیما و حوزه‌های علمیه و مدارس دانست و متذکر شد: امروز مدارس محل تاخت و تاز و تأثیرگذاری دشمنان اسلام و نظام است.

به گفته وی امروز مادران در خانواده بیشتر پدران و معلمان و مساجد نقش اساسی و مهمی در نماز خواندن فرزندان دارند.

زرهانی به جایگاه مهم مادران در تربیت فرزندذان تأکید کرد و با بیان اینکه نخستین معلم مادر است و مقدم بر پدر است، اظهار داشت: مادران معماران تعلیم و تربیت فرزندان و نسل آینده کشور هستند.

وی ادامه داد: از طریق انجمن اولیا و مربیان، صدا و سیما، مساجد و مدارس دخترانه باید تأثیر گذاری مستمر داشته باشیم چرا که نقش ما نقش عملیاتی نیست بلکه نقش هدایتگری و تنظیم مناسبات است.

به گفته وی اگر در هر شهری تعدادی امام جماعت، امام جمعه، عالم دین، فاضل و طلبه فعال را آموزش داده شود خدمت بزرگی انجام شده است چرا که کار فرهنگی به مانند کار کشاورزی در گرو کاشت و داشت و برداشت است.

به گفته وی با دستورالعمل و بخشنانه و سخنرانی هرچند لازم است و ابزار ابتدایی است، اما پیشرفتی وجود نخواهد داشت و برای پیشرفت کار، صحنه باید آراسته و پیراسته شود تا کار‌ها عملیاتی و اجرایی شود.

زرهانی با بیان اینکه نباید از طرح شبهه‌ها و حتی برخی توهین‌ها و جسارت‌ها ترسید، اظهار داشت: باید اجازه داد افراد عیوب را بیان کنند چرا که ما شاید اشتباهاتی داشته باشیم و حتی اشتباهات دیگران را نیز به ما نسبت بدهند.

به گفته وی نقش هریک از ما در ترویج فرهنگ نماز و در رویارویی با جامعه مخاطب در ادارات و تشکل‌ها نقش مولوی نیست نقش ارشادی است و ما خادم مردم هستیم.

وی ادامه داد: ما نه بودجه کافی و نه امکانات مورد نیاز را داریم و نماز در واقع یک ارتباطی بین فطرت و فاطر است و جامعه مخاطب و هدایت کار الهی است.

زرهانی از دانش آموزان مدارس به عنوان سرمایه‌های ستاد اقامه نماز نام برد و افزود: اتاق فکر مشترک ستاد اقامه و نماز و آموزش و پرورش اقدامات و برنامه‌های خوبی را در دستور کار دارند.

وی ارتباط با جامعه هنری را یکی از ابزار‌های ترویج نماز در جامعه دانست و گفت: هنرمندان و چهره‌های خلاق راه‌های میانبر برای ساختن شخصیت کودکان و نوجوانان را دارند.

به گفته وی شعرا با سرودن شعر، نقاشان با خلق تصاویر، تولید انیمیشن، سرود، خوشنویسی، فیلم سازو تئاتر نقش بسزایی در ترویج فرهنگ نماز در جامعه دارند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور به لزوم جذب هنرمندان برای ترویج فرهنگ اقامه نماز در جامعه تأکید کرد و گفت: به جشواره فجر در فجر آثار زیادی رسیده است و ظرفیت‌های زیادی در سطح ملی است و تولید آثار هنرمندان می‌تواند حائز اهمیت باشد.

وی مشارکت هنرمندان در قالب یاوران نماز را مهم دانست و اظهار داشت: اساتید هنرمند در کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی با بیان یک آیه و یک حدیث در مورد نماز از یک سخنرانی تاثیرگذارتر هستند.

زرهانی یکی از راز و رمز استاد قرائتی را هنرمندی ایشان دانست و گفت: حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در کلام و تمثیل و طنز و حکمت شخصیت فوق العاده بی نظیری است و با شم هنری خود این تاثیرگذاری در ابعاد ملی دارد.

به گفته وی مخاطبان استاد قرائتی تنها افراد متدیین و حزب اللهی و جامعه ایمانی نیستند، همه آحاد مردم هستند و تنها اهل تشییع مخاطب ایشان نیستند، بلکه دامنه نفوذ کلام ایشان حتی طلاب و جوانان اهل تسنن پاکستان و آفریقا نیز را نیز جذب کرده است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور استفاده از هنرمندان برای تأثیرگذاری مخاطبان و تولید آثار فاخر و ماندگار برای استفاده نسل امروز و نسل‌های آینده که با دیدن آثارهنرمندان حس عبادت در وجود همه مخاطبان به وجود بیاید.

زرهانی همچنین ارشاد اسلامی و امکانات ارشاد اسلامی در حوزه هنرمندان و تئاتر را به عنوان دیگر ظرفیت‌هایی نام برد که می‌توان برای تروریج فرهنگ نماز از آنها استفاده کرد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات