۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۷۵۶۲۱۹
دکتر مرتضوی کاخکی:

جامعه بدون فقر از مهم ترین مظاهر عدالت است

جامعه بدون فقر از مهم ترین مظاهر عدالت است
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی عدالت را از منظر امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) به معنای جامعه بدون فقر دانست که تحقق آن نیز وظیفه حکومت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، دکتر مرتضی مرتضوی کاخکی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه رضوی در هفتاد و پنجمین کرسی علمی‌ترویجی و سی و سومین پیش‌نشست ملی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) بیان داشت: عدالت در اسلام مفهومی گسترده دارد که از وصف الهی و مبنای نظام هستی تا رفتار انسانی و ساختار نظام‌های اجتماعی را در بر می‌گیرد. در این میان، "عدالت توزیعی" نقشی کلیدی در تخصیص عادلانه منابع و ثروت در جامعه ایفا می‌کند و فقر که عزت‌نفس و کرامت انسان را از بین می برد در اسلام مردود است.

 وی با بیان اینکه عدالت در سه حوزه علم کلام، علم اخلاق و علوم اجتماعی تعریف شده است، افزود: در علم کلام به‌عنوان وصف فعل الهی یا کیفیت نظام تکوین، در علم اخلاق به‌عنوان صفت فعل انسانی و عادلانه‌بودن رفتار آدمی و در علوم اجتماعی به‌عنوان معیار حقانیت مناسبات و نظام‌های اجتماعی مطرح می‌شود.

دکترمرتضوی گفت: عدالت توزیعی شامل قواعد مربوط به مالکیت، مبادله دارایی‌ها، قانون ارث، مالیات‌گیری و تنظیمات نهادهایی است که مولد ثروت یا مصرف‌کننده آن هستند. در این زمینه نظریات مختلفی از جمله تازیک، نیلسن، رالز، لیبرال‌های کلاسیک، سیدروسکی، جامعه‌گرایان و والزر ارائه شده است. در اسلام، امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) عدالت را به معنای جامعه بدون فقر دانسته و وظیفه حکومت را تحقق عدالت عنوان کرده‌اند.

 وی با اشاره به اینکه کرامت انسان در اسلام به دو نوع ذاتی - حیثیتی و کرامت ارزشی تقسیم می‌شود، بیان داشت: کرامت ذاتی و حیثیتی که همه انسان‌ها مادامی‌که با اختیار خود آن را از خود سلب نکنند، از آن برخوردارند و کرامت ارزشی که از به‌کارگیری استعدادها و نیروهای مثبت در وجود آدمی و تلاش در مسیر رشد و کمال به دست می‌آید.

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: در اسلام، اموال برای قوام جامعه آمده‌اند و نظامات اسلامی برای ازبین‌بردن فقر و مبارزه با علل آن که افراط در مالکیت و مصرف است، تنظیم شده‌اند. اما تأکید اصلی اسلام بر انسان و کرامت او به‌عنوان محور تمامی تعالیم اقتصادی است.

وی در پایان بیان داشت: فقر ازبین‌برنده کرامت انسان است و هرگونه موقعیتی که منجر به ازبین‌رفتن کرامت انسانی شود، باید از بین برود. امام رضا (ع) الگوی عملی این اصل بودند و همواره با کارگران و خدمتگزاران خود با احترام رفتار می‌کردند./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات