۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۷۵۵۰۹۵
یادداشت؛

چالش های تک فرزندی و بی فرزندی

چالش های تک فرزندی و بی فرزندی
خانواده‌های تک فرزند یا دو فرزندی اگر خدای نکرده دچار چالشی شوند بخصوص اگر سن باروری آنها گذشته باشد به اوج افسردگی خواهند رسید و هیچ معنایی برای زندگی نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار سرویس جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، در مورد توالی انگیزشی فرزندآوری مرحله تجسم سازی یا تصویرسازی بعد از مرحله عوامل و راهکار‌ها در زمینه فرزندآوری مطرح و معرفی شده، در این مرحله اگر مخاطب راهکار‌هایی را با توجه به منابع علمی و مستندات علمی در نظر بگیرد با چالش‌هایی مواجه می‌شود و پیامد‌هایی را باید به دوش بکشد! اگر این چالش‌ها و پیامد‌ها را برای مخاطب تصویرسازی و مجسم می‌کنیم راهکار‌ها و عوامل فرزندآوری اثربخش خواهد بود.

چالش های تک فرزندی و بی فرزندی

اگر راهکار‌ها و عوامل فرزندآوری پذیرفته نشود مخاطب با چالش‌هایی به زودی خواهد شد؛ چالش‌هایی که به وجود می‌آید با تصویرسازی و مجسم سازی پیامد‌های کاهش فرزند و کاهش جمعیت برطرف می‌شود؛ یکی از چالش‌های کاهش جمعیت افزایش میانگین سنی کشور است؛ اکنون میانگین سنی کشور ۳۱ سال است و اگر این میانگین افزایش یابد سیر سالمندی تشدید می‌شود و وارد مرحله سالمندی خواهیم شد، این مرحله سالمندی پیامد‌هایی برای خود افراد جامعه و پیامد‌هایی برای اجتماع دارد.

هزینه‌های سنگین و سرسام آور نگهداری سالمندان

هزینه‌های سنگین و سرسام آور بهداشتی، مراقبت‌های پزشکی و خانه‌های سالمندان چالش‌های کمبود جمعیت در جامعه آینده است، زنگ خطر صندوق‌های اجتماعی که به صدا درآمد ناشی از بحران سالمندی جامعه بود؛ در ابعاد پزشکی براساس رفرنس‌های مختلف و منابع علمی‌ای که در کشور‌های اروپایی و آفریقایی تحقیق شده، یک سالمند بیش از چهل برابر یک جوان یا یک کودک از مراقبت‌های پزشکی و مسائل بهداشتی و پزشکی استفاده می‌کند.

مسئولین به پیامد‌هایی که به شکل ملی در اثر پیری جمعیت بوجود می‌آید باید توجه کنند، پیامد‌های سالمندی از باب خود فرد که نیاز احساسی و عاطفی به توجه فرزندان داد بسیار حائز اهیمت است؛ اگر بهترین پزشک، امکانات و رسیدگی‌ها در خانواده برای سالمندی باشد، نیاز فیزیولوژیکی و جسمی تامین می‌شود ولی نیاز روانی، عاطفی و احساسی از طریق پزشک و پرستار تامین نمی‌شود، پزشکان ضوابط رعایت و رسیدگی به سالمند را مدنظر می‌گیرند، اما بحث روان شناختی و بعد معنوی توسط آنها تامین نمی‌شود.

چالش های تک فرزندی و بی فرزندی

انسان در دوران سالمندی به دوره کودکی خود باز می‌گردد و دلبستگی به فرزندان و نوه‌ها را به دنبال دارد؛ این پیامدهایی که مطرح شد را باید برای مردم برجسته کرد و زمان پیری را برای افراد مجسم و تصویرسازی کرد؛ تجسم سازی و تصویرسازی یعنی فرد را آنچنان در موقعیت قرار دهید که گویا در موقعیت قرار دارد.

اولین نیازی که سالمند در خانه سالمندان ابراز می‌کند این است که نیاز به فرزندان خود دارد؛ سالمندی که همه وجود خود را برای پرورش فرزندان خود گذاشته و فرزندی که اکنون به جایگاه و منصبی رسیده او را به خانه سالمندان آورده برایش سخت است؛ این مسئله بسیار قابل توجه است که تعداد مهدکودک‌ها در آینده خانه‌های سالمندی خواهند شد، این موضوع یکی از مسائلی است که توجه به آیات و روایاتی که در مورد والدین و فرزندان بیان شده باید تصویرسازی ذهنی و تجسم برای افراد جامعه شود تا در آینده با این چالش رو به رو نشویم.

 کمبود نیروی جوان در آینده

اگر فردی اکنون فرزند به دنیا نیاورید در سی سال آینده نمی‌تواند بچه سی ساله داشته باشد و آن زمان جامعه با کمبود نیروی جوان مواجه است و نیاز به مهاجرین پیدا می‌شود؛ دغدغه‌های فرهنگی و مشکلاتی که در بحث مهاجرین برای کشور ایجاد می‌شود بحثی مستقل است.

فضای عدم تعادل و تراکم جمعیتی که اکنون در مرکز و حاشیه مرز‌های کشور مشاهده می‌شود مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می‌کند؛ عدم تراکم جمعیتی یکی از مشکلاتی است که در آینده مشکلات امنیتی، سیاسی ایجاد خواهد کرد؛ زمانیکه میزان سالمند جامعه به سی درصد رسید نیروی کمتری در دفاع از مرز‌های کشور وجود خواهد داشت همان مرزبانانی که مورد دعا و توجه حضرت سجاد علیه السلام بودند؛ اگر امنیت مرز‌ها را نتوانیم تامین کنیم، بحث داعش و تروریست‌ها تمامی ندارد.

چالش های تک فرزندی و بی فرزندی

خیلی از سیاستمداران معتقدند که دشمن به خاطر وجود جوانان جامعه که هفتاد درصد کشور را تشکیل می‌دهند توان شکست جمهوری اسلامی را ندارند؛ بخاطر این نیروی جوان انقلابی است که آمریکا اقرار کرد ما در مقابل کشور عراقی که سی میلیون جمعیت دارد شکست خوردیم چگونه می‌توانیم کشور ایرانی را که هشتاد میلیون جمعیت دارد شکست دهیم.

چالش های پیش روی جامعه کم جمعیت

نرخ جمعیتی ایران مناسب نیست؛ یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود تصویر سازی از آینده و چالش‌های پیش روی جامعه کم جمعیت ایران است؛ اگر فرد خود را در این محیط تصور کند اثرات مثبتی در بحث انگیزشی خواهد داشت؛ در مرحله تجسم سازی باید خانواده‌های تک فرزند یا دو فرزندی تصور شود که اگر خدای نکرده دچار چالشی شوند چه تاثیرات سوءی می‌تواند داشته باشد، بخصوص اگر سن باروری خانواده گذشته باشد به اوج افسردگی خواهند رسید و به خاطر این چالش و هیچ معنای برای زندگی خود ندارند، مرحله پنجم در تبلیغ فرزندآوری مرحله اقدام و عمل است.

بنابراین وقتی توانستید که توجه مخاطب را جلب کنید و نیاز او را برانگیزید و نیاز ادراکی در او به وجود آورید و به مرحله رضایت بکشانید و عوامل و راهکار‌ها را ترسیم کنید قاعدتا مرحله بعدی اقدام و عمل است و به سمت جوانی جمعیت حرکت می‌شود؛ پنج مرحله توجه دهی، نیازسازی، راهکار، نشان دادن معضلات و عمل و اقدام فرآیند‌های منطقی در تصمیم گیری و انگیزش در جوانی جمعیت نقشی اساسی دارد.

ارسال نظرات